دنیای اقتصاد- در حالی که قیمت طلا در روزهای پنج‌شنبه و عصرجمعه از سطح ۱۸۰۰ دلار نزولی شد و در محدوده ۱۷۵۸ تا ۱۷۶۷ دلار دور زد بهای سکه در بازار داخلی تغییری نکرد. قیمت سکه همانند روزهای قبل بالای ۶۱۰ هزار تومان باقی ماند تا ارتباط منطقی بازار داخلی و جهانی به حداقل برسد. برخی فعالان بازار دو تحلیل از این پدیده ارائه می‌دهند: برخی علت این بی اعتنایی را مربوط به افزایش نرخ دلار می‌دانند و برخی دیگر معتقدند آثار کاهش قیمت جهانی طلا امروز به بازار تهران می‌رسد. نوسان در بازار جهانی

قیمت‌های داخلی در اوج ماند

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: بررسی قیمت‌های داخلی و خارجی در بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که بازار داخلی همچنان نتوانسته یک ارتباط منطقی با بازار‌های جهانی ایجاد کند.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی طی یک هفته گذشته از یک سو به دلیل گسترده‌تر شدن بحران بدهی‌ها در اروپا و از سوی دیگر به دلیل خرید و فروش‌های عمده بین ۱۷۴۰ تا ۱۸۰۰ دلار در نوسان بوده است که در عین حال متوسط قیمت آن پس از پشت سر گذاشتن فراز و فرودهایی در محدوده ۱۷۶۰ دلار به تعادل رسیده است در صورتی که در بازار داخلی متاثر از افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه طی هفته گذشته از محدوده ۵۹۰ هزار تومان تا ۶۱۰ هزار تومان گران شده و با ۴/۳ درصد افزایش، حداقل ۲۰ هزار تومان گران شده، اما با بازگشت قیمت جهانی، نرخ سکه از اوج قیمتی خود بازنگشته است. این در حالی است که گزارش‌های رسیده روز گذشته(جمعه) از گذر دلالان سکه‌فروش در حوالی خیابان فردوسی، از فروش سکه بهار آزادی به نرخ ۶۱۷ هزار تومان حکایت دارد. قیمت دلار نیز در بازار داخلی در محدوده ۱۳۳۰ تومان باقی مانده است. جالب اینکه قیمت سکه دولتی در هفته گذشته با ۱۰ هزار تومان افزایش ۶۰۰ هزار تومان هم تعیین شد.

برخی تحلیل‌ها برای طلا در بازار‌های جهانی

در بازار‌های جهانی قیمت طلا فعلا تحت تاثیر ابعاد رو به گسترش بحران بدهی‌ها در اروپا است. تا ماه مه ‌میلادی میزان بدهی کشور‌های اروپایی به ۸ تریلیون دلار رسیده است. تحلیل‌های ارائه شده حکایت از آن دارد که رهبران اروپا توانایی کافی برای پایان دادن به این بحران را نداشته و دچار سردرگمی شده‌اند. استعفای نخست‌وزیر یونان و استعفای قریب‌الوقوع سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا تازه‌ترین پیامدهای سیاسی بحران بدهی‌ها در اروپا است که قطعا آخرین آنها نیز نخواهد بود. اعطای وام به یونان همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و معلوم نیست که سرانجام پول واحد اروپا با تلاطمات سیاسی در این قاره چگونه رقم خواهد خورد.

این شرایط به قول برخی از پرتفوی‌گردانان بزرگ جهان موجب تقویت قیمت طلا خواهد شد. در عین حال برخی از تحلیل‌گران سقوط احتمالی یورو را در مقابل دلار آمریکا موجب فروافتادن قیمت طلا ارزیابی کرده‌اند. در توضیح این تحلیل آمده است: طلا ممکن است به دلیل روی آوردن مردم به دلار آمریکا با کاهش قیمت روبه‌رو شود. به ویژه این که دلار هنوز بخش عمده‌ای از ذخایر ارزی جهان را تشکیل داده است.

در همین حال برخی ضمن تاکید بر مشخص نبودن امکان پیش‌بینی طلا در بازار‌های جهانی، گفته‌اند که بی‌ثباتی در بازار‌های ارزی و مالی قطعا سرمایه‌گذاران را به سمت طلا سوق خواهد داد. عده‌ای دیگر از کارشناسان نیز تصریح کرده‌اند که تا زمانی که نرخ بهره واقعی در جهان منفی است، طلا یک گزینه الزامی و اجباری در ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های جهانی باقی خواهد ماند.

به تازگی نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله در ایتالیا افزایش داده شده و به ۲۵/۷ درصد رسیده است. این عامل موجب افت ارزش یورو و تقویت دلار آمریکا شده که خود به خود بر کاهش نرخ طلا موثر بوده است.

روز پنج‌شنبه قیمت طلا در پایان معاملات روزانه ۱۷۵۸ دلار بسته شد که نسبت به نرخ غروب چهارشنبه به وقت تهران، ۲۷ دلار کاهش داشته است. روز گذشته نیز قیمت طلا پس از نوسان بین ۱۷۷۵ دلار تا ۱۷۵۸ دلار، تا غروب به ۱۷۶۶ دلار رسید.

بازار سکه

در این شرایط روز پنج‌شنبه هم قیمت سکه در بازار با وجود نوسان قیمت طلا در بازار‌های جهانی تقریبا تغییری نداشت و از سطح افزایش یافته روز‌های قبل، پایین‌تر نیامد. در این روز قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم به ترتیب ۶۱۰ هزار تومان و ۶۲۰ هزار تومان فروخته شدند. در عین حال نرخ نیم سکه و ربع سکه هر یک با تنها ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۲۹۶ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان فروخته شدند.

سکه دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را در این روز ۱۰۴۰ تومان کاهش داد و به ۵۹۹ هزار و ۴۰ تومان رساند، اما قیمت نیم سکه را با ۱۵۶۰ تومان افزایش تا ۲۸۹ هزار و ۶۴۰ تومان بالا برد. ربع سکه نیز با ۱۰۴۰ تومان کاهش، ۱۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان تعیین شد.

ارز بازار

قیمت دلار در بازار روز پنج‌شنبه تنها ۲ تومان افزایش یافت و به ۱۳۳۴ تومان رسید. در عین حال قیمت یورو با ۱۳ تومان افزایش به ۱۸۴۲ تومان رسید. یک صد ین ژاپن ۱۰ تومان گران شده و به ۱۷۰۰ تومان رسید. در همین حال پوند انگلیس با ۵ تومان کاهش به نرخ ۲۱۷۵ تومان رسید. در بازار ارز قیمت ریال عربستان و درهم امارات بدون تغییر به ترتیب ۳۵۵ تومان و ۳۶۵ تومان فروخته شدند. به این ترتیب احتمال افزایش قیمت دلار تا مرز ۱۳۴۰ تومان وجود دارد.

ارز بازار فرعی

قیمت‌ها روز پنج‌شنبه در بازار فرعی ارز با تفاوت‌هایی تعیین شد. دلار آمریکا با ۶۶ ریال افزایش ۱۱ هزار و ۹۴۹ ریال تعیین شد. نرخ درهم نیز در این بازار با ۱۸ ریال افزایش ۳۲۵۴ ریال تعیین شد. در عین حال قیمت یورو و پوند انگلیس با افت روبه‌رو شد. هر یورو با ۲۵۲ ریال کاهش به ۱۶ هزار و ۱۷۷ ریال رسید. هر پوند انگلیس با ۸۵ ریال افت ۱۹ هزار و ۳۴ ریال از سوی بانک مرکزی تعیین شد. نرخ بازار فرعی ارز، نرخی است که از سوی شعب ارزی مستقل در مناطق آزاد فروخته می‌شود.

ارز مداخله‌ای (نرخ چهارم)

در بازار ارز روز پنجشنبه قیمت دلار مداخله‌ای که تا سقف ۲۰۰ هزار دلار به صرافان فروخته می‌شود، در سطح ۱۳۱۸ تومان تعیین شد که ۱۶ تومان زیر قیمت بازار آزاد و ۲۳۲ تومان بالاتر از قیمت دلار مرجع و همچنین ۱۲۳ تومان بالاتر از قیمت دلار بازار فرعی تعیین شد.

نرخ مرجع

قیمت دلار مرجع روز پنجشنبه با ۴۵ ریال افزایش تا ۱۰ هزار و ۸۶۵ ریال بالا رفت. رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین نشست مطبوعاتی خود تاکید کرده است که ارز کالاهای ضروری و استراتژیک کماکان بر اساس نرخ مرجع تنظیم می‌شود. در واقع موارد مصرف نرخ مرجع ارز صرفا واردات کالاهای پایه به مناطق سرزمینی است.