سکه 610 هزار تومان، دلار1332 تومان

گروه بازار پول - افزایش قیمت جهانی طلا در معاملات دیروز بازار‌های داخل تاثیر خود را القا کرد. بر این اساس قیمت انواع سکه‌های دولتی با افزایش رو به رو شد و این امر متعاقبا در قیمت بازار سکه تاثیر گذاشت. قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید با ۴ هزار تومان افزایش به ۶۱۰ هزار تومان رسید که شکاف قیمتی را برای این نوع سکه به حدود ۱۰ هزار تومان مشخص کرد. در معاملات ارزی دیروز قیمت دلار و یورو نیز با افزایش ۳ و ۱۵ تومانی به ۱۳۳۲ و ۱۸۵۵ رسیدند.

بازار سکه و طلا

سکه بهار آزادی طرح قدیم در پی معاملات دیروز بازار داخل به سطح قیمتی ۶۲۰ هزار تومان رسید که نشان‌دهنده رشد حدود ۵/۰ درصدی نسبت به روز قبل خود است. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با ۴ هزار تومان افزایش به سطح ۶۱۰ هزار تومان رسید که نشان‌دهنده رشد تقریبا ۱ درصدی نسبت به روز قبل خود است. خریداران نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش به ترتیب ۳ هزار و هزار تومانی مواجه شدند و این سکه‌ها را با قیمت‌های ۲۹۷ هزار تومان و ۱۵۱ هزار تومان خریداری کردند. قیمت یک مثقال طلای ۱۸ عیار در معاملات دیروز به ۲۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که افزایش ۳۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. در بازار دیروز یک گرم طلای ۱۸ عیار معادل ۵۶ هزار و ۵۲۰ تومان فروش رفت و در نتیجه خریداران بابت هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۰۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه پرداخت کردند.اما همچنان قیمت سکه در بازار داخل با ارزش حقیقی آن (محاسبه شده با قیمت اونس جهانی، نرخ دلار و مالیات ارزش افزوده) فاصله دارد. بر این اساس مقایسه قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار ایران با ارزش حقیقی آن نشان‌دهنده ۶ درصد حباب است. یعنی با استفاده از ارقام موجود برای اونس جهانی، نرخ دلار و ۴ درصد مالیات ارزش افزوده قیمت این سکه معادل ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود، در حالی که در معاملات دیروز این کالا با قیمت ۶۱۰ هزار تومان مبادله شد. کمترین حباب قیمتی در بازار دیروز مربوط به نیم سکه با ۲ درصد (قیمت حقیقی معادل ۲۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان) و بیشترین حباب قیمتی مربوط به تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۷ درصد (قیمت حقیقی معادل ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان) بود.

سکه دولتی

قیمت سکه‌های دولتی نیز در بازار دیروز رشد داشت. بر این اساس بانک مرکزی قیمت سکه تمام بهار آزادی عرضه شده در شبکه بانکی در معاملات دیروز را معادل ۶۰۰ هزار و ۸۰ تومان معین کرد که نشان‌دهنده افزایش ۲ هزار و ۸۰ تومانی است. این در حالی است که قیمت حقیقی این سکه حدود ۲۷ هزار تومان پایین‌تر از این نرخ تخمین زده شده است. افزایش مشابهی برای قیمت نیم سکه بهار آزادی در شبکه بانکی اتفاق افتاد و این سکه با نرخ ۲۸۸ هزار و ۸۰ تومان به متقاضیان عرضه شد. اما نکته جالب پیشی گرفتن نرخ حقیقی نیم سکه در بازار دیروز از قیمت تعیین شده توسط بانک مرکزی بود. بر این اساس قیمت حقیقی نیم سکه با محاسبه ارزش طلای موجود در آن، نرخ دلار و ۴ درصد مالیات ارزش افزوده معادل ۲۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان تخمین زده می‌شود، در حالی که بانک مرکزی اقدام به عرضه این سکه با نرخ ۲۸۸ هزار و ۸۰ تومان در معاملات دیروز شبکه بانکی کرد. در واقع بانک مرکزی نیم سکه را ۱۸۲۰ تومان ارزان‌تر از قیمتش به بازار عرضه کرد. این در حالی است که در مورد تمام سکه این امر برعکس است و بانک مرکزی ۲۷ هزار تومان بالاتر از قیمت حقیقی سکه را از خریداران طلب می‌کند. قیمت ربع سکه نیز در معاملات بانکی دیروز ۱۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد که افزایش ۵۲۰ تومانی را نسبت به نرخ روز سه شنبه نشان می‌دهد. در معاملات دیروز بازار، سکه گرمی بدون تغییر قیمتی با همان نرخ ۷۶ هزار و ۴۴۰ تومان روز سه‌شنبه به خریداران عرضه شد.

بازار ارز

قیمت اکثر ارز‌های مهم در بازار دیروز افزایش داشت. نرخ دلار روز پرفراز و نشیبی را روز گذشته پشت سر گذاشت. در ابتدای معاملات دیروز دلار با نرخ ۱۳۳۵ معامله می‌شد، ولی اضافه تقاضای دلاردر بازار باعث افزایش این نرخ تا حدی شد که خبرها از سطح بازار حاکی از فروش دلار با نرخ ۱۳۴۷ تومان نیز بودند. در ادامه معاملات دیروز در بازار ارز و با دخالت بانک مرکزی و عرضه دلار، نرخ این ارز به طور پیوسته کاهش یافت. بر این اساس دلار با افزایش ۳ تومانی در محدوده جدیدا عادی ولی بالای ۱۳۳۲ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که فاصله قیمت خرید و فروش این ارز مهم در بازار دیروز داخلی ۱۰ تومان بود و صرافان دلار را با نرخ ۱۳۲۲ تومان از فروشندگان خریداری کردند.نرخ یورو در بازار دیروز داخلی، به‌رغم تضعیف شدن این نرخ نسبت به دلار در بازار‌های جهانی، با ۱۵ تومان افزایش رشد بیشتری نسبت به طلا را تجربه کرد و در سطح ۱۸۵۵ تومان مبادله شد. صرافان نیز اقدام به خریداری این ارز با نرخ ۱۸۴۵ تومان کردند. پوند انگلستان نیز دیروز افزایش ۲۵ تومانی را تجربه کرد بیشترین رشد در ۳ روز اخیر برای این ارز است. متقاضیان این ارز در معاملات دیروز بازار با نرخ

۲۱۸۰ تومان مواجه شدند و همچنین پوند را با نرخ ۲۱۶۰ تومان به صرافان فروختند.عمده تغییر دیگر در معاملات دیروز بازار ارز به لیر ترکیه برمی‌گردد. نرخ این ارز دیروز با ۱۰ تومان افزایش به ۷۶۰ تومان رسید که نشان از رشد تقریبا ۵/۱ درصدی دارد. این ارز توسط صرافان با قیمت ۷۴۵ تومان در معاملات دیروز خریداری شد.

نرخ برابری

در معاملات دیروز دلار در مقابل همه ارزهای مهم (به جز ین ژاپن) تقویت شد. بر این اساس نرخ‌های برابری یورو و پوند انگلستان در مقابل دلار به ترتیب ۰۱۵/۰ و ۰۰۸/۰ کاهش داشتند و به ۳۶/۱ و ۶/۱ رسیدند کاهش ارزش برابری این دو ارز در مقابل دلار به ترتیب ۴۸/۱ درصد و ۶۵/۰ درصد بود. صد ین ژاپن تنها ارز مهم بود که در بازار دیروز نسبت به دلار تقویت شد و برابری یکصد ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا ۲/۰ درصد افزایش داشت.