بازی طلا در مرز 1800

تحولات سه روز گذشته قیمت اونس جهانی

سبز: تغییرات روز قبل/ قرمز: تغییرات دو روز قبل/ فیروزه‌ای : تغییرات سه روز قبل

گروه بازار پول - قیمت جهانی طلا در حالی با نوسان‌های کوچک در چند روز اخیر همراه بوده است که به نظر می‌رسد در کل روندی افزایشی را نشان می‌دهد. قیمت جهانی این فلز گرانبها در ۳ هفته اخیر حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است. بر این اساس طلا از قیمت ۱۶۲۰ دلار در هر اونس به مرز ۱۸۰۰ دلار رسیده است. ریشه‌یابی تغییرات

ترس از عدم موفقیت کشور‌های منطقه اروپا در رفع مشکل اقتصادی یونان، تشدید بحران مالی در ایتالیا و پیشنهاد استعفا توسط نخست وزیر این کشور، امکان تحریک دوباره اقتصاد آمریکا توسط فدرال رزرو و برگزاری همایش‌های بزرگ فروش طلا در هندوستان که بسیاری از خریداران بزرگ طلا را دور هم جمع کرد، از عمده‌ترین دلایل این افزایش در این مدت بوده‌اند.

به نظر می‌رسد مشکل اقتصادی یونان روزبه‌روز جدی‌تر و کنترل آن نیز بالطبع سخت‌تر می‌شود. از تصویب بسته حمایتی کشور‌های حوزه یورو و ادعای پاپاندرئو در به رای گذاشتن قبول این بسته توسط مردم یونان تا امکان کناره‌گیری نخست وزیر یونان و تشکیل دولت ائتلافی برای جلوگیری از ازهم پاشیدن اقتصاد این کشور همگی اخبار مایوس‌کننده درمورد آینده اقتصادی اروپا به حساب می‌آیند. عدم توانایی یونان در بازپرداخت بدهی به کشور‌های اروپایی متحد خود که ناشی از انتشار اوراق قرضه توسط این کشور است، مهم‌ترین نگرانی نظام بانکی کشورهای منطقه یورو در این مدت گزارش شده است. بر این اساس آحاد اقتصادی هجوم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهایی که در آنها احتمال از دست رفتن ثروت حقیقی خود را کمتر برآورد می‌کنند، منطقی می‌دانند.

در نتیجه طلا در حالی که بازار سهام و اوراق قرضه دولتی چندان جذاب نیست، بهترین گزینه خواهد بود. هجومی که ۱۰ درصد به قیمت این فلز گرانبها تنها در ۳ هفته افزود و بازهم تاییدی آماری بر ادعای برخی از کارشناسان بازار طلا در مورد رکوردشکنی قیمت جهانی در پایان سه ماهه اول سال میلادی آینده ارائه کرد.

اوضاع اقتصادی در ایتالیا نیز چندان جالب نیست. بنا به گزارش‌های رسیده سیلویو برلوسکنی با ریشه دار شدن مشکل اقتصادی در زمینه بازپرداخت بدهی‌های این کشور ۳ نفر از متحدان خود را از دست داد و در نتیجه پیشنهاد خود را برای استعفا ارائه کرده است و این امر سوالی اساسی درباره وجود یک دولتی که بتواند سیاست‌های ریاضت اقتصادی را اجرا و بدهی‌های این کشور به دیگر کشور‌های حوزه اروپا را کاهش دهد، به ذهن‌ها متبادر کرده است. برلوسکنی شرایط اقتصادی موجود را به «چرخ و فلک جهنمی و غیرقابل باور» توصیف کرده است. همچنین وی اعلام کرده است که از کناره‌گیری خود راضی است.

این سخنان توسط نخست وزیر یک کشور توسعه یافته مثل ایتالیا به خوبی نشان‌دهنده عمق مشکل اقتصادی کشورهای حوزه یورو است. عدم توانایی ایتالیا در پوشش بدهی‌های زیاد خود از عمده‌ترین دلایل بحران مالی در این کشور به حساب می‌آید. این امر به گمانه‌زنی‌ها در مورد گسترش بحران اقتصادی در کشور‌های توسعه یافته دامنه بیشتری داده است و به نظر کارشناسان دلیل دیگری برای افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی بوده است.

اما نقش آمریکا و در واقع فدرال رزرو در تحلیل این امر بسیار مهم است. سیاست‌های تحریکی اقتصادی این کشور به عقیده بسیاری از کارشناسان در جهت‌دهی به بحران اخیر، اگر مهم‌ترین نقش را نداشته باشد، از مهم‌ترین نقش‌ها برخوردار است. در پی اعلام چند و چون بسته عظیم انبساط پولی توسط دولت آمریکا، به عقیده برخی از کارشناسان فشار بر روی انتظارات تورمی در جهت افزایش به وجود آمده است. بر این اساس اگر این بسط پولی عظیم در به راه انداختن موتور اقتصاد این کشور موثر نباشد تنها آثار تورمی را برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سیل ورودی سرمایه‌ها به بازار‌هایی نظیر بازار طلا نشان‌دهنده تصویر نامطلوب اثرگذاری این گونه سیاست‌های تحریکی بر آینده اقتصادی در ذهن تصمیم‌گیرنده‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، اجرای سیاست‌های تحریکی و انبساطی در حال حاضر با توجه به افق نه چندان روشن آینده اقتصاد جهانی برای کشور‌های توسعه یافته، راه حل مناسبی نیست و تنها به عمیق‌تر شدن مشکل خواهد انجامید.