گروه بازار پول- بازگشایی بازارهای جهانی با افزایش قیمت دلار در ساعت‌های ابتدایی همراه بود. قیمت هر اونس دلار در آغاز به کار بازار‌ها با نرخ 1770 رونمایی شد، اما ساعاتی بعد به مرز 1760 دلار تنزل کرد. دقایقی پس از این کاهش بار دیگر بهای این مامن سرمایه‌گذاران از 1775دلار عبور کرد تا روند پر افت و خیر قیمت در همان ابتدای کار گویای نابسامانی در دیگر بازار‌ها باشد.

بسیاری از کارشناسان در رمزگشایی نوسان قیمت طلا انگشت اشاره را به حوزه یورو نشانه گرفته‌اند. منطقه‌ای که با وجود برگزاری نشست‌های متعدد، هنوز نتوانسته اعتمادی در میان سرمایه‌گذاران حاکم کند. توافق‌های اخیر در حوزه یورو بر سر بحران بدهی یونان، افزایش سرمایه صندوق نجات اروپا و... گرچه در کلیات امید بخش بود اما به‌دلیل آنکه بر سر جزئیات آن هنوز توافقی حاصل نشده نتوانسته در حکم اکسیر امید بخشی در فضای ملتهب بازارهای مالی و دیگر بخش‌های سرمایه‌گذاری باشد. بر همین اساس برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حوزه یورو در میان مدت دارای ۱۷ عضو نخواهد بود و برخی کشور‌ها باید از این قافله جا بمانند. گزینه اول یونان است. کشوری که نخست‌وزیر آن با پیش کشیدن بحث نظرسنجی بر سر استفاده از کمک حوزه یورو بسیاری را شوک زده کرد.دومین شوک پاپاندرئو استعفای پس از اخذ رای اعتماد بود. ظاهرا او پس از دیدار با رهبر حزب مخالف دولت توافق کرده از قدرت کنار رود تا زمینه تشکیل دولت ائتلافی برای دریافت بسته حمایتی ۱۳۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و اجرای برنامه‌های توافق شده برای نجات بحران عملیاتی شود. رسانه‌های این کشور از «لوکاس پاپادموس» اقتصاددان و معاون پیشین بانک مرکزی اروپا به عنوان جدی‌ترین گزینه برای تصدی پست نخست‌وزیری نام برده‌اند. این رسانه‌ها همچنین پیش‌بینی کردند که وی امروز به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی شود.پاپادموس به مدت ۸ سال (۲۰۱۰ - ۲۰۰۲) معاون بانک مرکزی اروپا بود. وی تا سال ۲۰۰۲ نیز رییس بانک مرکزی یونان بوده و بر تلاش‌های این کشور برای پیوستن به نظام یورو نظارت داشته است. وی پس از پایان یافتن دوره ماموریتش، همواره نخست‌وزیر این کشور را به کناره‌گیری توصیه می‌کرد.رسانه‌های یونان از نیکیفوروس دیاماندروس و استاوروس دیماس به عنوان دیگر گزینه‌های محتمل برای پست نخست‌وزیری نام برده‌اند. گرفتاری‌های ایتالیا و افزایش بدهی این کشور نیز بر التهاب در بازارهای جهانی افزوده است. برخی متحدان برلوسکونی نخست‌وزیر ایتالیا از وی جدا شده و خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده‌اند. کناره‌گیری این افراد برلوسکونی را که به تازگی و با یک رای شکننده توانسته بود در قدرت بماند با دردسر جدیدی مواجه کرده است. پیش‌بینی می‌شود با وضعیتی که نخست‌وزیر ایتالیا دارد برنامه اصلاحات اقتصادی او در پارلمان برای تصویب راه سخت و پر چالشی را پیش رو داشته باشد. این تصویر سیاسی از اروپا در بازارهای جهانی تاثیر منفی داشته و موجب افت قیمت سهام شده است. با افت قیمت سهام بار دیگر نگاه‌ها متوجه طلا و اوراق قرضه شد. پناهگاهی که این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران در آن اقامت گزیده‌اند. یک کارشناس بازار طلا در این باره به رویترز گفت: سرمایه‌گذاران اعتمادی به وضعیت اروپا ندارند و بنابراین طلا، دلار و اوراق قرضه در چنین وضعیتی به عنوان منابع سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرند. اما یک کارشناس دیگر معتقد است: مردم منتظر روشن شدن وضعیت اروپا هستند. در حال حاضر کسی نمی‌خواهد همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد طلا بچیند. قیمت طلا طی یک ماه گذشته ۱۲۷ و در یک سال گذشته ۳۷۱ دلار افزایش داشته است.بلومبرگ نیز به نقل از یک کارشناس خود گزارش داد: «واکنش طلا به شرایط عموما بد بازار، نشان‌دهنده این است که بحران اروپا قبل از بهبود دچار مشکلی اساسی خواهد شد، چون در حال حاضر راه‌حل پایداری در دست نداریم و بنابراین میزان نااطمینانی بسیار بالا است.»
بازار داخلی متوجه ارز
هرچند در بازار‌های جهانی بازار طلا التهاب وجود دارد در بازار داخلی این عطش ارز است که بر دیگر بازارها سایه افکنده است. روز گذشته بسیاری از صرافی‌ها به دلیل نوسان در بازار از درج قیمت‌ها خودداری کردند. گرچه برخی فروشندگان از عرضه دلار با قیمت ۱۳۰۱ تومان خبر دادند اما اطلاعات مشتریان حاکی از آن بود که دلار با این نرخ به دست آنان نرسیده است. در مجموع قیمت دلار در بازار غیررسمی بدون تغییر بود و ۱۳۱۰ تومان بدست خریداران رسید. روند متغیر نرخ ارز به گونه‌ای بوده که برخی نمایندگان نسبت به آن موضع‌گیری کرده‌اند. ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه نحوه تعیین نرخ ارز شناور مدیریت شده تصویب شده است،‌ تصریح کرد: اختلاف بهای ارز آزاد و دولتی نباید بیش از ۵۰ تومان باشد و مسوولان بانک مرکزی باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند. نماینده مردم کلیبر، هوراند، خداآفرین و آبش‌احمد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسوولان بانک مرکزی باید به دنبال شفاف‌سازی در بازار ارز باشند، افزود: مسوولان اقتصادی باید از به حاشیه رفتن در مسائل برنامه پنجم توسعه خودداری کنند. وی ادامه داد: بهینه‌سازی وضعیت اقتصادی و بهبود وضعیت بازار پولی و مالی باید اهداف اصلی مسوولان اقتصادی کشور باشد. فتحی‌پور درباره آینده بهای دلار در بازار گفت: هم‌اکنون دلار به اوج قیمت خود رسیده است و به احتمال فراوان در آینده نزدیک با کاهش چشمگیر بهای دلار در بازار روبه‌رو می‌شویم. موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در ‌گفت‌وگو با فارس،در خصوص نرخ ارز اظهار کرد: نرخ ارز در بودجه امسال ۱۰۵۰ تومان پیش‌بینی شده و باید دولت تلاش کند قیمت را در این حدود نگه دارد. وی افزود: سیاست ارزی در کشور، شناور کنترل شده است یعنی نه باید محدود بماند و نه اینکه همراه با عرضه و تقاضا تغییر کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: باید آنقدر ارز به بازار تزریق شود تا قیمت ارز در همان قیمتی که در بودجه آمده محفوظ بماند.ثروتی تصریح کرد: دولت باید ارز مورد نیاز مردم برای سفر، درمان، تحصیل و غیره را تامین کند تا تقاضای آن کاهش یابد. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کاهش نرخ سود بانکی مردم دیگر پول خود را در بانک نگه نمی‌دارند و پول خود را وارد بازار سکه و ارز می‌کنند و با ایجاد تقاضای مصنوعی و غیر واقعی موجب افزایش قیمت ارز می‌شوند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تقاضای واقعی ارز این مقدار نیست و مردم برای سودآوری و تجارت این کار را انجام می‌دهند و افرادی که نیاز واقعی دارند مجبورند با قیمت بالاتر خرید کنند.وی افزود: کنترل بازار وظیفه بانک مرکزی است، ولی چون مدیریت ضعیف اعمال می‌شود این مشکلات به وجود می‌آید.ثروتی در خصوص راهکار حل این مشکل گفت: باید به میزان نیاز، ارز در بازار تامین شود و همچنین نرخ سود بانکی افزایش یابد.
پیش‌بینی افزایش قیمت سکه
روز یکشنبه گرچه فاصله قیمت رسمی و غیررسمی سکه به هم نزدیک شد، اما پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با افزایش قیمت جهانی طلا بهای سکه در بازار غیررسمی به نزدیک ۶۰۰ هزار تومان برسد. روز یکشنبه سکه دولتی ۵۸۹ هزار ۶۸۰ تومان قیمت‌گذاری شد، این نرخ در بازار غیررسمی نیز در حدود ۵۹۲ هزار تومان بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال دارد قیمت سکه در بازار با توجه به افزایش بهای جهانی طلا امروز به ۵۹۹ هزار تومان برسد. گرچه برخی از فعالان معتقدند: قیمت‌گذاری دولتی دارای حباب است. محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلافروشان در گفت‌وگو با فارس گفت: حباب قیمت سکه از طریق بانک به بازار منتقل می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که دلیل فاصله قیمتی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی سکه‌های ضرب سال‌های پایین‌تر از سال ۸۶ با سکه‌های سال ۸۶ چیست، اظهار داشت: یکی از دلایل مربوط به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است، چرا که سکه‌های بانکی که از طریق بانک مرکزی به بازار تزریق می‌شود با اعمال ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.وی افزود: از طرف دیگر واقعی نبودن قیمت در بازار و همچنین حباب موجود بین قیمت واقعی و قیمت فعلی دلیل دیگر این موضوع است. رییس اتحادیه کشوری طلافروشان در پاسخ به این سوال که حباب را چه گروه و افرادی وارد بازار می‌کنند، اظهار کرد: قیمت سکه که در حال حاضر توسط بانک مرکزی و از طریق شعب بانک ملی به بازار تزریق می‌شود قیمت واقعی نیست حباب دارد و در واقع حباب از طریق بانک به بازار منتقل می‌شود.