دنیای اقتصاد- به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا و رسیدن قیمت دلار آزاد به مرز1290 تومان، نرخ سکه در بازار داخلی 10 هزار تومان گران شد و به 577 هزار تومان رسید. بهای طلا در بازار جهانی در آستانه نشست نهایی رهبران اروپا در بروکسل متاثر از برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد نتایج این اجلاس با افزایش 50 دلاری طی 48 ساعت گذشته تا 1720 دلار بالا رفت و پس از افت‌وخیز زیاد دوباره تا غروب دیروز به محدوده قیمت 1720 دلار بازگشت.

با افزایش ۵۰ دلاری قیمت طلا در ۴۸ ساعت گذشته
سکه 10 هزار تومان گران شد
گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت سکه در بازار به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا، ۱۰ هزار تومان گران شد. بهای جهانی طلا روز گذشته پس از ثبت رقم ۱۷۲۰ دلار در بازارهای آسیایی، تا غروب به سطح ۱۷۱۸ دلار رسید. در بازار ارز نیز قیمت دلار آمریکا با ۳ تومان افزایش تا ۱۲۸۸ تومان گران شد.
با افزایش قیمت جهانی طلا و نرخ دلار داخلی قیمت سکه بهار آزادی با 10 هزار تومان افزایش در بازار آزاد تا 577 هزار تومان بالا رفت. قیمت طلا در بازار‌های بین‌المللی در آستانه اجلاس روز چهارشنبه رهبران اروپا برای توافق نهایی برای حل بحران بدهی‌ها در این قاره در بازار هنگ‌کنگ اندکی از 1720 دلار نیز پیش افتاد که البته به سرعت روبه کاهش نهاد و به مرور تا غروب به وقت تهران تا 1718 دلار تعدیل شد. قیمت طلا نسبت به روز سه‌شنبه بیش از 50 دلار افزایش داشته است. رهبران اروپا که پیش‌تر در روز یکشنبه بر سر برخی مفاد برنامه نجات مالی اروپا به توافقاتی دست یافته بودند، نشست نهایی را به روز چهارشنبه موکول کردند. نشستی برای رهانیدن کشورهای زیان دیده اروپایی از جمله یونان و تلاش برای جلوگیری از گسترش بحران به سایر کشورهای مبتلا به کسری شدید بودجه که البته تحت تاثیر سخنان وزیر خزانه داری آمریکا نوعی تقابل با آمریکا نیز به حساب می‌آید. گیتنر وضعیت اروپا را فاجعه‌ای پرریسک خوانده بود. از این رو دست‌یابی به راه حلی جامع برای این بحران به منزله قدرت نمایی دوباره اروپایی‌ها در مقابل آمریکا است.
بازی دو سر برد طلا
بازار‌های جهانی طلا در انتظار اعلام نتایج این اجلاس لحظه شماری می‌کنند. در این میان آن چنانکه از حرکت منحنی قیمت طلا مشخص است طلا در هر دو صورت برد خواهد کرد. در صورت دستیابی به توافق کامل و اجماع برای تزریق پول بیشتر در این قاره، قیمت طلا به دلیل افزایش تقاضای مصرفی در صنایع با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد بود و در عین حال در صورت نبود توافق نهایی بازهم قیمت طلادر مقابل افت شاخص در بازار‌های سهام مورد توجه شدید سرمایه‌گذاران به عنوان یک دارایی امن قرار خواهد گرفت.
مهم‌ترین موارد مورد بحث در این نشست‌ها تامین سرمایه مجدد بانک‌های اروپایی زیان دیده و تجهیز مقدمات وام ۴۴۰ میلیارد یورویی در ۶ روز گذشته بوده است. همچنین رهبران اروپا تلاش مضاعفی را برای حمایت از صندوق نجات مالی این قاره به کار گرفته‌اند که یک بار برای همیشه اعتبار لازم برای حمایت از کشورهای در معرض آسیب را در این قاره به ویژه در حوزه یورو فراهم آوردند. اعتبار مورد نظر صدر اعظم آلمان و رییس جمهور فرانسه رقم ۳/۱ تریلیون دلاری است. در جریان این مذاکرات گفته شده تا زمانی که سایر مفاد بسته نجات مالی اروپا تعیین تکلیف نشده، تصمیمی در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها اتخاذ نخواهد شد. روزهای گذشته که از آن به روزهای چانه‌زنی یاد شده است، اظهارنظرهای متفاوتی در مورد تاثیر نتایج این اجلاس بر قیمت طلا و کالا‌های سرمایه‌ای ابراز شده است. در تازه‌ترین تحلیل‌ها که نگاه چندان مثبتی به رفع مشکل اروپایی‌ها در توافقات اخیر ندارد، گفته شده حجم و اندازه بدهی‌ها تناسبی با تصمیمات سیاست‌گذاران اروپایی ندارد. تحلیل گران گروه مالی Bullion Desk در لندن دیروز در گزارشی اعلام کردند که بی‌اطمینانی و بلاتکلیفی جای تعجب ندارد و طلا همچنان برای خرید به عنوان مأمنی مالی جذاب است.همچنین یک تحلیل‌گر استرالیایی با شکننده ارزیابی کردن شرایط اروپا و اعلام اینکه امروزه همه در انتظار افزایش توسعه در خارج از اروپا هستند، گفت: بازار‌های مالی دوباره شاهد خرید‌های عمده دارایی‌های امن safe Haven همچون طلا هستند.در عین حال با وجود تشکیک در تاثیر سیاست‌گذاری‌ها برای برنامه نجات مالی اروپا، روزنامه آلمانی Das Bild در گزارشی نوشت که ذخایرطلای بانک مرکزی آلمان به عنوان وثیقه در جهت ثبات تسهیلات مالی اروپایی‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس آمارهای شورای جهانی طلا ذخایر ۳۴۰۱ تنی طلای آلمان دومین رتبه را پس از آمریکا به خود اختصاص داده است. در ۱۱ سال گذشته قیمت طلا در مسیر افزایشی قرار داشته است. در سال جاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی ۲۱ درصد رشد داشته است. قیمت طلا در ۳۰ روز گذشته با ۸۴ دلار افزایش بیش از ۵ درصد رشد داشته است.در همین حال طی ۳۶۵ روز گذشته قیمت جهانی طلا با ۳۷۲ دلار افزایش، نزدیک به ۲۸ درصد گران شده است.بالاترین قیمت ثبت شده برای طلا در ۶ دسامبر امسال (۱۵ شهریور) رکورد ۱۹۳۲ دلاری بوده است. ریزش سهام در بازار‌های بورس سراسر دنیا، بی‌ثباتی ارزی و اوج گرفتن درگیری‌ها در لیبی مهمترین دلایل منتج به کسب این رکورد برای طلا گزارش شد.
بازار سکه
روز گذشته قیمت سکه در بازار داخلی با ۱۰ هزار تومان افزایش از ۵۶۷ هزارتومان به ۵۷۷ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۳۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۶۷ هزار تومان و ۱۴۶ هزارتومان فروخته شدند. قیمت سکه گرمی نیز بدون تغییر ۷۷ هزار تومان اعلام شد. درهمین حال سکه طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت ۵۹۰ هزار تومان فروخته شد.
سکه دولتی
بانک مرکزی قیمت سکه‌های دولتی را با توجه به افزایش شدید قیمت جهانی طلا، گران‌تر کرد. قیمت سکه بهار آزادی با ۱۲ هزار و ۴۸۰ تومان افزایش تا ۵۷۳ هزار و ۴۰ تومان گران شد. نیم سکه نیز با ۵۷۲۰ تومان افزایش قیمت به ۲۶۶ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. ربع سکه هم در این شرایط با ۳۱۲۰ تومان افزایش ۱۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. سکه گرمی دولتی نیز ۵۲۰ تومان گران تر تعیین شده و به ۷۳ هزار و ۸۴۰ تومان رسید.
بازار ارز
در بازار ارز قیمت‌ها هر چند اندک اما بازهم افزایشی‌اند. دلار آمریکا با ۳ تومان افزایش تا ۱۲۸۸ تومان تا بعدازظهر دیروز گران شد. البته نرخ ۱۲۹۰ تومان هم برای آن اعلام شده بود.بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را بدون تغییر ۱۰۷۱۵ ریال اعلام کرد. به این ترتیب اختلاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی دیروز ۲۱۷ تومان بود.یورو در بازار داخلی نیز با ۲ تومان افزایش تا ۱۷۹۰ تومان بالا رفت. پوند انگلیس با ۱۰ تومان رشد قیمت ۲۰۵۵ تومان فروخته شد. صد ین ژاپن نیز با ۱۰ تومان افزایش ۱۶۷۰ تومان اعلام شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا مرز۴/۱ افزایش یافت که به معنی افت ارزش دلار آمریکا و تقویت طلا نیز هست.