هفته با افزایش قیمت‌ها آغاز شد

گروه بازار پول- بازار ارز و سکه در اولین روز کاری هفته شاهد افزایش قیمت اغلب ارزها و بالا رفتن بهای سکه بهار آزادی بود. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات بازار‌های جهانی این هفته در سطح ۱۶۴۲ دلار بسته شد که نسبت به قیمت غروب روز جمعه تنها ۲‌‌دلار افزایش داشت. در این راستا قیمت سکه در بازار آزاد با ۳۰۰۰ تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به ۵۶۴ هزار تومان رسید. همچنین همان‌طور که انتظار می رفت قیمت‌ دلار آمریکا با افزایش ۶ تومانی تا ۱۲۶۴ تومان گران شد. بازار سکه

دیروز در اولین روز کاری این هفته دربازار داخلی‌ قیمت سکه طرح قدیم بدون تغییر ۵۸۵‌هزار تومان فروخته شد. در عین حال نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۱۰۰۰ تومان افزایش‌ به ترتیب ۲۶۳ هزار تومان و ۱۴۳ هزار تومان فروخته شدند. بازار سکه دولتی نیز هفته را با افزایش قیمت‌ها آغاز کرد. بانک مرکزی سکه بهار آزادی را با ۳۱۲۰ تومان افزایش ۵۵۷ هزار و ۴۴۰ تومان تعیین کرد.

همچنین قیمت نیم سکه با ۱۵۶۰ تومان افزایش ۲۵۸ هزار و ۹۶۰ تومان تعیین شد.ربع سکه نیز ۱۰۴۰ تومان گران شد و به ۱۴۱ هزارو ۴۴۰ تومان رسید. بانک مرکزی در عین حال قیمت سکه گرمی را بدون تغییر ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان‌ تعیین کرد.

بازار ارز

قیمت‌ها در بازار ارز نیز روز گذشته‌ اغلب افزایشی بود. دلار آمریکا دیروز با ۶ تومان افزایش ۱۲۶۴ تومان در بازار آزاد‌ فروخته شد. قیمت خرید دلار آزاد هم دیروز ۱۲۶۰ تومان اعلام شد. بانک مرکزی‌ قیمت دلار مرجع را بدون تغییر ۱۰۷۰ تومان تعیین کرد. با این وجود اختلاف قیمت رسمی و غیر رسمی دلار به ۱۹۴تومان رسید. همچنین قیمت دلار در بازار فرعی روز گذشته ۱۱۸۳ تومان اعلام شد. قیمت یورو نیز در این بازار ۱۶۴۳ تومان تعیین شد.

یورو نیز در بازار دیروز با ۱۷ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۷۵۲ تومان رسید. پوند انگلیس، دلار استرالیا و لیر ترکیه هر یک با ۱۵ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۲۰۱۰ تومان،۱۳۱۰تومان و ۷۰۰ تومان فروخته شدند.‌ همچنین دلار کانادا با ۱۸ تومان افزایش به ۱۲۷۵ تومان رسید.

طلا در بازار‌های جهانی

بهای جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۴۲ دلار بسته شد. بازار‌های جهانی به شدت در انتظار نتایج نشست آتی سران اروپا است. در حالی که بازار‌های بورس در اروپا با خوش‌بینی نسبت به پایان بحران بدهی‌ها در این قاره یک هفته گذشته را با افزایش شاخص‌ها پشت سر گذاشته و قیمت طلا را تحت فشار قرارداده‌اند، برخی خبرها از احتمال نبود توافق کامل‌ بین سارکوزی و مرکل‌ در نشست مقدماتی روز یکشنبه حکایت دارد. در عین حال به گفته تحلیلگران این اختلاف بر سر نحوه برداشت از منابع بانک مرکزی برای کمک به یونان بوده است. با این حال توافق نهایی بر سر تامین منابع مالی صندوق نجات یونان بین رهبران اروپا حاصل شده است.‌ با وجود پیش‌بینی‌های گذشته در خصوص افزایش قیمت طلا تا ۲۰۰۰ دلار تا پایان ۲۰۱۱، قیمت طلا از رکورد ۱۹۳۲‌دلار تاریخی خود از ۱۵ شهریور تاکنون نزدیک به ۳۰۰ دلار کاهش یافته است. با پایان یافتن‌ درگیری‌ها در لیبی و افت تنش‌های منطقه‌ای موثر در بازار نفت، احتمال تثبیت قیمت طلا در سطح کنونی تا بروز یک عامل قوی برای خرید عمده یا حراج برای جبران زیان ناشی از افت ارزش سهام در کوتاه مدت وجود دارد.