دنیای اقتصاد- بازار ارز و طلا در روز گذشته به شدت از دو عامل در حوزه پولی تاثیر پذیرفت و به سرعت با کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها روبه‌رو شد و قیمت دلار با ۱۸ تومان کاهش تا ۱۲۵۷ تومان پایین آمد. خبر افزایش نرخ سود اوراق مشارکت تا ۱۷ درصد و رفع ممنوعیت معامله پیش از سررسید آنها در بانک‌ها به سرعت توجه سرمایه‌گذاران را از بازار ارز و سکه به سوی بانک‌ها معطوف کرد. افت قیمت طلا در بازار جهانی نیز منجر به کاهش ۵۰۰۰ تومانی سکه شد. دلار ۱۸ تومان ارزان شد

گروه بازار پول_ قیمت سکه در بازار داخلی به دنبال افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی ۵۰۰۰ تومان کاهش داشت. در همین حال قیمت‌ها در بازار ارز به دلیل توجه بیشتر فعالان اقتصادی به امکانات ارزی بازار فرعی و قیمت تعادلی ارز در این بازار، نرخ دلار بازار آزاد با ۱۸ تومان کاهش روبه‌رو شد. قیمت سکه دولتی دیروز تغییری نداشت. در سطح بازار خبر می‌رسد که تقاضای زیادی برای خرید ارز در روز گذشته وجود نداشته است.

بازار سکه

روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی با ۵۰۰۰ تومان کاهش تا ۵۶۵ هزار تومان پایین آمد.قیمت خرید سکه نیز در این بازار ۵۶۰ هزار تومان اعلام شد. نرخ سکه طرح قدیم هم با ۵۰۰۰ تومان کاهش تا ۵۹۰ هزار تومان پایین آمد. اختلاف قیمت خرید و فروش این سکه در بازار ۱۰ هزار تومان اعلام شد. نیم سکه در بازار دیروز تغییری نداشت و قیمت خرید و فروش آن به ترتیب ۲۶۰ و ۲۶۵ هزار تومان اعلام شد.

قیمت فروش ربع سکه ۱۰۰۰ تومان کاهش داشت و به ۱۴۳ هزار تومان تومان رسید. قیمت خرید آن نیز ۱۴۰ هزار تومان در تابلو معاملات سکه فروشان درج شد. نرخ خرید و فروش سکه گرمی که ظاهرا به دلیل کاهش تقاضا چندان نوسان ندارد، همچنان ۷۰ و ۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

سکه‌های بانکی

بانک مرکزی دیروز قیمت سکه‌های دولتی را تغییر نداد. سکه بهار آزادی ۵۵۴ هزار و ۳۲۰ تومان تعیین شد. نیم سکه ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان، ربع سکه ۱۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان وسکه گرمی ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان از سوی بانک مرکزی تعیین شدند.

بازار ارز

روز گذشته قیمت دلار در بازار با ۱۸ تومان کاهش تا ۱۲۵۷ تومان پایین آمد. بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با ۵ ریال افزایش ۱۰۶۶۵ ریال تعیین کرد. قیمت دلار در بازار فرعی نیز ۱۱۸۰ تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل از آن ۱۰ تومان افزایش داشت.

اختلاف قیمت ارز رسمی و غیر رسمی در روز گذشته ۱۹۱ تومان بود. یورو در بازار دیروز بدون تغییر در سطح تا ۱۷۴۰ تومان باقی ماند. در عوض پوند انگلیس نیز با ۱۰ تومان افزایش به نرخ ۲۰۰۵ تومان فروخته شد. درهم امارت ۱ تومان گران شد و به ۳۴۷ تومان رسید.

با توجه به قیمت ۳۴۷ تومانی درهم امارات، احتمال افزایش قیمت دلار آمریکا تا ۱۲۶۶ تومان وجود دارد. روز گذشته با وجود تهدید‌های غرب حواله ارز از طریق دبی و ترکیه امکان‌پذیر بود.

طلا در بازار‌های جهانی

انتشار برخی اخبار مبنی بر توافق بر سر افزایش میزان اعتبار صندوق نجات اروپا تا ۲ تریلیون یورو در آینده و توافق برای تصویب طرح ۵/۶۰۷ میلیارد دلاری کمک به کشورهای ورشکسته اروپا از جمله یونان تقاضا برای دارایی‌های امن(safe-haven) را کاهش داده است. با این وجود قیمت طلا تا غروب روز گذشته پس از افت تا سطح ۱۶۴۳ دلار، دوباره افزایش یافت و به ۱۶۵۵ دلار رسید.

از اروپا همچنین خبر می‌رسد که رتبه اعتباری اسپانیا این بار توسط موسسه رتبه‌سنجی مودیز کاهش یافت. پیش‌تر رتبه اعتباری این کشور توسط موسسات رتبه‌سنجی فیچ و استاندارد اند‌پورز نیز کاهش یافته بود.

وزیر دارایی آلمان در روز‌های اخیر اظهارنظر‌های زیادی در مورد نشست آتی کشورهای عضو یورو در مورد تسهیلات نجات اروپا کرده است. در تازه‌ترین اظهارات وی از افزایش میزان اعتبارات صندوق نجات اروپا تا ۱ تریلیون یورو در قالب مدل‌های بیمه‌ای سخن گفته است. در عین حال خبر می‌رسد که روسای جمهور آلمان و فرانسه بر سر افزایش دارایی این صندوق تا ۲ تریلیون یورو نیز به توافق رسیده‌اند. انتشار این اخبار از یک سو موجب افزایش شاخص‌ها در بورس‌های سراسر دنیا شده و از سوی دیگر تقاضا برای دارایی‌های امن همچون طلا را کاهش داده است.