گروه بازار پول - شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت اعلام کرد که دولت دغدغه‌ای در مورد سوخت وجوه پرداخت شده در تخلف اخیر ندارد. حسینی با اشاره به مشخص شدن میزان دارایی گروه آریا توسط قوه قضائیه، تنها محل مناقشه را اسناد اعتباری به ارزش۱۷۳۰ میلیارد تومانی عنوان و اظهار کرد: برای این رقم اعتبار مدارک آن وجود ندارد. محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه این جلسه، اعلام کرد: تخلف اخیر را تا انتها پیگری خواهد کرد. وی ادامه فعالیت مدیران عامل بانک‌های سامان و گردشگری را خلاف قانون اعلام کرد و از فرشاد حیدری، عضو هیات مدیره بانک تجارت به عنوان گزینه احتمالی برای سکان داری بانک ملی نام برد.

نیاز شرکت فولاد ایران به سرمایه در گردش

به گزارش مهر شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد با شرکت در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت درباره کنترل دولت بر تخلف اخیر گفت: مهم این است که دولت دغدغه‌ای در باب سوخت وجوه بانکی این تخلف ندارد و امروز تقریبا در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که دارایی‌های این گروه، ۴۷۰۰ میلیارد تومان است و این رقم مورد تایید دادستان قرار گرفته است.حسینی ادامه داد: آنچه محل مناقشه شده، ۱۷۳۰ میلیارد تومانی است که مدارک آن وجود ندارد، اگرچه این رقم نیز تنزیل شده و ۲۵ درصد آن را به طور متوسط از سوی بانک‌ها اخذ شده است، ضمن اینکه ۷۵ درصد این رقم به متقاضی ارائه شده است.وی افزود: البته باید توجه داشت که تمامی این رقم به گروه مورد نظر پرداخت نشده است و بخشی از آن به فولاد خوزستان تخصیص یافته تا این بنگاه اقتصادی، محصول خریداری کند، بنابراین آنچه که به عنوان تخلف مطرح بود، این است که در برخی از موارد، خریدار و فروشنده این گروه یکسان بوده و به همین دلیل سوءاستفاده صورت گرفته است.وی اظهار کرد: هم‌اکنون تلاش‌هایی صورت گرفته تا میان بانک صادرات و سایر بانک‌ها یک گروه همکاری با نظارت بانک مرکزی و پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شود تا مراودات میان بانک‌ها تنظیم شود.

تخلف بزرگ نه اختلاس

همچنین شمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران گفت: رسانه‌ها نباید از عنوان اختلاس برای تخلف بزرگ استفاده کنند، این درحالی است که مورد نظر قوه قضائیه این است که اختصاص یک عنوان مجرمانه، خود یک کار قضایی است. حسینی با مهم خواندن کمک رسانه‌ها در گذار از این فساد بزرگ بانکی گفت: انتظار ما از رسانه‌ها این است که از این پس در این فضا به دولت کمک کنند که فضای کسب و کار از

گرد و غبار و سونامی ایجاد شده، آسیب نبیند و فضای کسب و کار که سرمایه‌ای بزرگ است، از این موضوع گذر کند.

وزیر اقتصاد همچنین از وضعیت فعلی محمود خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

رییس کل بانک مرکزی و برکناری مدیران عامل بانک

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز با حضور در این جلسه با بیان اینکه انتخاب مدیران عامل بانک‌های سامان و گردشگری به عهده هیات مدیره این بانک‌ها است، اعلام کرد که ادامه فعالیت مدیران برکنار شده این بانک‌ها به معنای دخل و تصرف در اموال عمومی است.

به گزارش مهر، محمود بهمنی دیروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران در مورد تغییر مدیرعامل بانک سامان در پی اختلاس بزرگ بانکی گفت: ضرابیه مدیر عامل بانک سامان نیست و هیات مدیره این بانک در حال حاضر مسوول تغییرات مدیریتی است. رییس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر اینکه مدیرعامل بانک گردشگری نیز برکنار شده است، افزود: چنانچه پس از دستور بانک مرکزی مبنی بر تغییر مدیران بانکی، این افراد همچنان به فعالیت خود در این سمت ادامه دهند، به معنای دخل و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود و مجازات در انتظار آنها خواهد بود.

وی با اشاره به ملزم بودن این بانک‌ها به پاسخگویی در این زمینه گفت: اما بر اساس صورت جلسه ارسالی بانک سامان به رییس کل بانک مرکزی، مدیرعامل این بانک تغییر کرده است.

بهمنی با تاکید بر اینکه برکناری مدیران عامل بانک‌ها بر اساس قانون می‌تواند توسط رییس کل بانک مرکزی صورت گیرد، افزود: چنانچه بانک‌ها دستورالعمل‌های پولی و بانکی را رعایت نکنند رییس‌کل بانک مرکزی می‌تواند مدیران عامل آنها را برکنار کند. این در حالی است که برخی از کارشناسان قانونی به این نکته اشاره کرده بودند که برکناری مدیران عامل بانک‌ها توسط شخص رییس کل بانک مرکزی خلاف قانون است.

حباب در بازار سکه وجود ندارد

رییس کل بانک مرکزی در مورد بازار سکه با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه حبابی در بازار سکه وجود ندارد، افزود: اما چنانچه حبابی باشد به صفر می‌رسانیم و از بین می‌بریم.

وی با اشاره به کاهش ۷۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد عنوان کرد: در هفته گذشته نرخ دلار از ۱۳۰۲ تومان به ۱۲۳۰ تومان رسید این در حالی است که تا آخر هفته نرخ دلار باز هم کاهش خواهد یافت. این در حالی است که برخی کارشناسان امور سکه و طلا فاصله قیمت سکه ارائه شده توسط بانک مرکزی را از قیمت حقیقی آن تا ۱۲ درصد اعلام کرده‌اند.

عضو هیات مدیره بانک تجارت در سکانداری بانک ملی

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه هنوز تصمیم قطعی در مورد مدیر عامل جدید بانک ملی گرفته نشده است، از فرشاد حیدری، عضو هیات مدیره بانک تجارت به عنوان گزینه احتمالی برای مدیرعاملی جدید بانک ملی خبر داد.