قیمت دلار آزاد 15 تومان کاهش یافت

گروه بازار پول_ بازار ارز روز گذشته شاهد افت ۱۵ تومانی قیمت دلار آمریکا و رسیدن نرخ آن به ۱۲۴۵ تومان بود. این کاهش قیمت در حالی است که برابری آن در مقابل یورو در بازار‌های جهانی تا حدی تقویت شد. افت قیمت دلار در چنین شرایطی را می‌توان در راستای هشدار شدیداللحن رییس کل بانک مرکزی به دلالان بازار ارز تعبیر کرد. محمود بهمنی روز جمعه از اراده جدید بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت دلار در بازار و در هم شکستن مقاومت دلالان سخن گفته بود. سخنان بهمنی در حالی بیان شد که قیمت دلار در هفته‌های اخیر تا ۱۳۰۲ تومان نیز بالا رفته بود. او طی سخنانی گفته بود که انتظار داشته قیمت دلار پس از یک برنامه تنظیمی هفتگی در روز پنجشنبه حدود ۷۰ تومان در یک روز افت کند که البته اینگونه نشد و قیمت دلار در همان روز با ۲۰ تومان افزایش تا ۱۲۶۰ تومان بالا رفت.

بهمنی تصریح کرد:‌ سیاست‌ کلی بانک مرکزی تامین نیاز واقعی و غیر کاذب ارز از مسیرهای بانکی و صرافی‌های مجاز است و طبیعی است که مقاومت‌هایی در مقابله با این سیاست‌ها توسط دلالان صورت گیرد که به زودی با تمهیدات اندیشیده‌ شده این مقاومت‌ها را در هم خواهیم شکست.

بهمنی با اشاره به فعالیت دلالان و ایجاد تقاضای کاذب برای این کالا در بازار یادآور شد: برخی سعی می‌کنند با ایجاد فضای روانی منفی نتیجه سازوکارهای اقتصادی کشور را متزلزل نشان دهند که چنین فضایی موجب ایجاد تقاضای کاذب برای ارز می‌شود.به گفته وی،‌ البته این به آن معنا نیست که بانک مرکزی به ارکان خود و فعالان ارز نظارت ندارد، بلکه در این بخش نظارت‌ها را تشدید خواهیم کرد.

وی در عین حال افزود: تعیین نرخ ثابت برای ارز به ویژه دلار در بازار با توجه به تغییرات جهانی غیرعلمی است، اما با تحلیل کاملی از وضعیت بازار قصد جدی کاهش نرخ ارز را داریم و از روز شنبه دوباره فعالیت‌های بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ ارز اثر خود را بر بازار نشان خواهد داد.

اوج گرفتن قیمت دلار تا ۱۳۰۲ تومان در هفته‌های گذشته در حالی است که رییس‌جمهوردر سفر استانی به همدان طی یک سخنرانی اعلام کرد که دلار ۹۰۰ تومان هم ارزش ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی علاوه بر هشدارهای لسانی روز گذشته، اقدامات عملی نیز ازخود نشان داد. به گفته یک مقام آگاه روز گذشته برخی از صرافان که قرار بود دلار ثبت نام کرده خود به نرخ ۱۱۹۰ تومان را از عوامل بی‌نشان تزریق دلار به بازار، تحویل بگیرند، به دلار‌های پیش خرید شده خود دست یافتند و بازار از این راستا نیز به اهداف رییس کل بانک مرکزی نزدیک‌تر شد. بهمنی وعده داده بود که روز گذشته تاثیر اقدامات عملی بانک مرکزی بر بازار ارز مشاهده خواهد شد. همچنین طبق گفته برخی صرافان مراجعه برای خرید ارز در روز گذشته تا حدودی کاهش داشته است.

در عین حال قیمت دلار آمریکا در ساعات اولیه بازار دیروز تا ۱۲۷۰ تومان نیز رسیده بود که در ساعات بعد بین ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ تومان در نوسان بود و در نهایت به ۱۲۴۵ تومان رسید. برخی از صرافان نیز قیمت ۱۲۳۰ تومان را نیز دلار اعلام کردند. بانک مرکزی دیروز نیز ۱ تومان از نرخ مرجع دلار کاست و آن را به ۱۰۶۴ تومان رساند.

در همین حال از بازار خبر می‌رسد که نرخ درهم در روز گذشته از سوی صرافان دبی بین ۳۳۵ تا ۳۳۷ تومان اعلام شد که در بازار داخلی قیمت ۳۴۲ تومان برای آن درج شد که نسبت به روز پنجشنبه ۶ تومان کاهش داشت.

قیمت اغلب ارزها نیز دیروز به دنبال افت قیمت دلار رو به کاهش نهادند. یورو ابتدا با ۱۰ تومان کاهش تا ۱۶۸۰ تومان پایین آمد اما در ادامه مجددا تا ۱۶۸۵ تومان بالا رفت. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته تا ۳۳۷/۱ افت کرد که نشان از تقویت هر چند اندک دلار در مقابل یورو داشت. با تقویت دلار قیمت طلا در بازار‌های جهانی در سطح ۱۶۳۸ دلار بسته شد که نسبت به نرخ ۱۶۵۰ دلار غروب جمعه ۱۲ دلار کاهش را ثبت کرد.

صد ین ژاپن دیروز ۴۰ تومان ارزان شد و تا ۱۵۶۰ تومان پایین آمد. ریال عربستان نیز ۳ تومان افت کرد و به ۳۳۰ تومان رسید. در مقابل دلار کانادا و دلار استرالیا هر یک با ۵ تومان افزایش تا ۱۲۴۰ تومان و ۱۲۷۰ تومان افزایش یافتند.

بازار سکه

با وجود افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی و افت قیمت دلار داخلی نرخ سکه داخلی ۶۰۰۰ تومان کاهش یافت و به ۵۷۰ هزار تومان رسید. نرخ سکه طرح قدیم و نیم سکه تغییری نیافته و به ترتیب ۵۹۵ هزار تومان و ۲۷۰ هزار تومان فروخته شدند.نرخ ربع سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان کاهش تا ۱۴۴ هزار تومان پایین آمد. قیمت خرید و فروش سکه گرمی در بازار آزاد به ترتیب ۷۰ و ۷۵ هزار تومان اعلام شد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۳۲۰۰ تومان کاهش تا ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. در همین حال قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت حدود ۷۴۰ تومان افت کرد و به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

سکه‌های دولتی همچنان بدون تغییر

بانک مرکزی برای چهارمین روز متوالی قیمت سکه‌های دولتی را ثابت نگه داشت. از این رو قیمت سکه تمام بهار ۵۳۸ هزار و ۷۲۰ تومان، نیم سکه ۲۴۸ هزار و ۵۶۰ تومان، ربع سکه ۱۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان و سکه گرمی ۷۰ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین و اعلام شد.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۳۸ دلار بسته شد که نسبت به روز قبل از آن افت داشته است. در همین حال ارزش دلار آمریکا تا حدودی در مقابل ارزهای عمده گران شد. اعلام افزایش ۱۰۳ هزار نفری شاغلان جدید در آمریکا موجب افزایش ارزش دلار شد. در عین حال افت رتبه اعتباری ایتالیا و اسپانیا از سوی موسسه رتبه‌سنجی فیچ و اعلام رتبه -AA برای هر دو کشور ارزش یورو را در مقابل دلار و دیگر ارزها کاهش داد. این موسسه اعلام کرده است که چشم‌انداز آتی اقتصادی این کشور‌ها نیز منفی است. در عین حال بازار‌های مالی اروپا تحت تاثیر خبراعطای وام به بانک‌های این قاره از سوی بانک مرکزی اروپا در روز‌های گذشته با خوشبینی روبه‌رو بوده‌اند.