گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت‌ها در بازار سکه داخلی با افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی هم راستا شد و موجب شد تا میزان ۳۰۰۰ تومانی افزایش یافته به قیمت سکه در روز‌های اخیر دوباره کاسته شده و قیمت سکه را به ۶۱۰ هزار تومان برساند. اختلاف قیمت رسمی و غیر رسمی سکه بهار آزادی با قیمت‌های دیروز ۱۲ هزار و ۵۲۰ تومان شده است. در بازار ارز نیز قیمت دلار آمریکا به ۱۲۶۰ تومان رسیده که اختلاف بین قیمت دلار مرجع و دلار بازار را به ۱۸۷ تومان می‌رساند. از این رو دلالی در این دو بازار همچنان جذاب و پولساز است. تنها زحمت آن در صف ایستادن است که آن نیز به راحتی قابل خرید و فروش است. همه روزه از بامدادا تا زمان بازگشایی در شعبه‌های منتخب بانک ملی و همچنین صرافی بانک‌های دولتی مردم برای خرید سکه و همچنین ارز مسافری که عمدتا دلار است، به صف می‌شوند. در بین مردم در صف ایستاده برخی شعب بانک‌های منتخب که هم دلار مسافری عرضه می‌شود و هم سکه دولتی، دو لیست اسامی وجود دارد که یکی برای ثبت‌نام خریداران سکه است و دیگری برای درج نام متقاضیان خرید ارز مسافری.

با وجود اعلام صریح مقامات مسوول مبنی بر اینکه دلار به میزان کافی برای فروش به مسافران و حتی فعالان اقتصادی وجود دارد، اما در مراجعه به بانک‌ها عملا تنها پاسخی که از شعب ارزی می‌شنویم آن است که:«فعلا حواله ارزی نداریم و باید از طریق صرافی‌ها اقدام کنید.» مسوول یک شعبه ارزی بانک کشاورزی به خبرنگار ما گفت: به دلیل تحریم‌ها فعلا امکان ارسال حواله نداریم. اما ممکن است در آینده نزدیک این مشکلات حل شود. وی افزود: امکان ارسال دلار آمریکا که اصلا وجود ندارد. درهم و احیانا لیر ترکیه نیز باید به صورت برات صادر شده و از طریق ارتباطات بین‌المللی ارسال شود که فعلا کار راحتی نیست. مسوول یک شعبه ارزی بانک سپه نیز که حوصله چندانی برای پاسخگویی نداشت، در یک پاسخ صریح گفت: «نداریم». «به دبی هم نداریم.»

وضعیت استقبال و به عبارت بهتر هجوم برای خرید سکه دولتی در روز‌های اخیر به ویژه با توجه به ابعاد روزافزون مساله اختلاس اخیر نظام بانکی وارد فاز جدیدی شده است. در حالی که روند قیمت طلا در بازار جهانی در روز‌های اخیر بیشتر کاهشی بوده و مقامات بانک مرکزی نیز مرتبا نسبت به خرید‌های هیجانی در این بازار هشدار می‌دهند، بالا رفتن انتظارات تورمی در جامعه باعث شده است که مردم از هر فرصتی برای سود بردن از بازار سکه استفاده کنند. شکی نیست که وقوع برخی اختلاس‌های مالی در بانک‌ها به ایجاد بی‌اعتمادی در جامعه دامن می‌زند از این رو تلاش برای تبدیل دارایی‌های ریالی به سکه و دلار بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بر اساس سخنان سخنگوی کانون صرافان کشور از مهر ماه سال گذشته تا کنون بانک مرکزی بیش از ۶۰ میلیارد دلار به بازار تزریق کرده است که با توجه به شکاف قیمتی بیش از ۱۰ درصدی بین دلار رسمی و غیر رسمی تخمین زده می‌شود که میزان خرید از بازار ارز برای استفاده از مابه‌التفاوت قیمت در این مدت حداقل ۶ میلیارد دلار باشد. این میزان در مقایسه با رقم اعلام شده برای اختلاس اخیر نظام بانکی رقم قابل توجه‌تری است.

بازار سکه داخلی

دیروز قیمت سکه با ۳۰۰۰ تومان افت به سطح ۶۱۰ هزار تومان روز دوشنبه بازگشت. در بازار دیروز قیمت خرید سکه ۶۰۴ هزار تومان اعلام شد. سکه طرح قدیم نیز با ۵۰۰۰ تومان کاهش به نرخ ۶۲۵ هزارتومان به متقاضیان فروخته شد. در همین حال قیمت خرید آن با ۱۵ هزار تومان فاصله ۶۱۰ هزار تومان اعلام شد. در بازار سکه دیروز قیمت نیم سکه هم ۲۰۰۰ تومان افت قیمت داشت و تا ۲۹۰ هزارتومان افت کرد. این سکه به نرخ ۲۸۵ هزارتومان از مردم خریده می‌شد. در این میان قیمت ربع سکه بدون تغییر ۱۵۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت خرید این سکه نیز ۱۴۵ هزار تومان بود. در بازار سکه قیمت خرید سکه گرمی ۷۳ هزار تومان و قیمت فروش آن ۷۸ هزار تومان بود.

افت قیمت‌ها در بازار سکه دولتی

روز گذشته بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی دولتی را ۲۰۸۰ تومان کاهش داد و آن را به ۵۹۷ هزار و ۴۸۰ تومان رساند. نیم سکه نیز در جدول قیمت‌های سکه دولتی با ۱۵۶۰ تومان کاهش قیمت درج شد و به نرخ ۲۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان به متقاضیان در صف ایستاده فروخته شد. بانک مرکزی قیمت ربع سکه را نیز ۱۰۴۰ تومان کاهش داد و آن را ۱۴۳ هزار و ۵۲۰ تومان تعیین کرد. در این میان سکه گرمی ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان فروخته شد که نسبت به روز‌های قبل تغییری نداشت.

بازار ارز

در حالی که قیمت دلار در بازارهای جهانی تا حدودی تضعیف شده است، اما قیمت آن در بانک مرکزی و بازار آزاد با افزایش مواجه شد. روز گذشته قیمت دلار مرجع با ۱۵ ریال افزایش ۱۰۷۳۵ ریال تعیین شد. در همین حال قیمت دلار در بازار آزاد با ۵ تومان افزایش تا ۱۲۶۰ تومان بالا رفت. در بازار هر دلار آمریکا از مردم ۱۲۵۰ تومان خریداری می‌شد. دیروز قیمت دلار مسافری ۱۰۷۲ تومان بود. قیمت حواله دلار نیز ۱۲۶۷ تومان اعلام شد.

در همین حال قیمت یورو ۱ تومان ارزان شده و تا ۱۷۴۴ تومان افت کرد. یورو در بازار ۹ تومان کمتر از قیمت فروش به نرخ ۱۷۳۵ تومان از مردم خریده شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در بازار‌های مالی جهانی دیروز با اندکی افزایش به ۳۷/۱ رسید. در واقع دلار آمریکا در مقابل یورو قدری تضعیف شد. پوند انگلیس نیز به نرخ ۲۰۰۰ تومان خریداری و به بهای ۲۰۱۵ تومان به متقاضیان فروخته شد.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی دوشنبه شب به وقت تهران تا محدوده ۱۷۸۰ دلار افت کرد. اما دیروز مجددا رو به افزایش نهاد و تا ۱۷۹۷ دلار نیز در بازار لندن بالا رفت با این حال تا غروب دیروز به ۱۷۹۳ دلار رسید.

انتشار اخباری مبنی بر از سر گیری مذاکرات وزیر دارایی یونان با وام‌دهندگان اروپایی و مثبت ارزیابی شدن روند این مذاکرات موجب شد تا ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا بالا رود. در همین حال بازار‌های بورس در اروپا روز گذشته با شاخص‌های مثبت به این شرایط روی خوش نشان دادند. این در حالی است که شاخص‌های بازار سهام در آمریکا کاهش داشت.

در همین حال اعلام شد که موسسه رتبه سنجی استاندارد اند پورز رتبه اعتباری ایتالیا را از A+ به A کاهش داده است. مهم‌ترین دلایل این امر نگرانی از افت نرخ رشد اقتصادی و افزایش هزینه استقراض در این کشور و همچنین سست بودن پایه‌های سیاسی دولت برلوسکنی اعلام شده است. همچنین بیم از سرایت بحران یونان به ایتالیا و اسپانیا به این نگرانی دامن زده است.