دنیای اقتصاد- بهای طلا در بازار‌های جهانی هفته پر نوسانی را پشت‌سر گذاشت به نحوی که دامنه نوسان آن به بیش از ۱۰۰دلار نیز رسید. سیر نزولی بهای طلا در بازارهای جهانی که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، در پایان هفته روند کاملا معکوسی به خود گرفت به طوری که تا غروب دیروز در مسیر صعود به محدوده ۱۸۰۰ دلاری این مرز را نیز در نوردید. در این مدت قیمت سکه بهار آزادی در کشور از ۶۴۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان افت داشته و مجددا در روز پنج‌شنبه با وجود افت قیمت‌های جهانی ۵۰۰۰ تومان گران شد و تا ۶۰۵ هزار تومان بالارفت. سکه آخر هفته ۵ هزار تومان گران شد

نوسان شدید قیمت طلا در بازار‌های جهانی

گروه بازار پول - مسعود رضا طاهری: بهای طلا در بازار‌های جهانی هفته پر نوسانی را پشت‌سر گذاشت به نحوی که دامنه نوسان آن به ۹۰ دلار نیز رسید. سیر نزولی بهای طلا در بازارهای جهانی که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، در پایان هفته روند کاملا معکوسی به خود گرفت به طوری که تا غروب دیروز در مسیر بازگشت به محدوده ۱۸۰۰ دلاری هفته‌های قبل تا ۱۷۹۰ دلار بالا رفت.

نوسان قیمت جهانی طلا در هفته گذشته، بهای آن را از محدوده ۱۸۵۰ دلار تا ۱۷۶۰ دلار در بعد از ظهر پنج‌شنبه پایین آورد که نهایتا موجب شد تا قیمت آن در پایان معاملات این روز در سطح ۱۷۹۰ دلار بسته شود. از روز گذشته قیمت طلا مجددا پس از نوسان در سطوح قیمت ۱۷۶۰ دلار، دوباره رو به افزایش نهاد و به سمت رکوردهای پیشین هفته قبل اوج گرفت.

طی هفته گذشته قیمت سکه بهار آزادی در کشور از ۶۴۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان افت داشته و مجددا در روز پنج‌شنبه با وجود افت قیمت‌های جهانی ۵۰۰۰ تومان گران شد و تا ۶۰۵ هزار تومان بالارفت.

بازار سکه نیز در روزهای اخیر چهره‌ای دیگر از خود نشان داد به طوری که در دومین روز جلسات حراج بانک کارگشایی قیمت اعلام شده از قیمت بازار آزاد به مراتب بالاتر بود. نشانه‌ای که از سوی برخی کارشناسان دلیلی بر گران فروشی سکه دولتی است. اما رییس کل بانک مرکزی با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه بانک مرکزی عامل افزایش نرخ سکه است، گفت: بانک مرکزی به دنبال افزایش کاذب قیمت سکه نیست. ‌

محمود بهمنی در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس گفت: قیمت سکه و طلا براساس قیمت جهانی تعیین می‌شود به طوری که با بالا رفتن قیمت جهانی طلا به همان میزان قیمت سکه و طلا نیز در کشورمان افزایش می‌یابد و بانک مرکزی هیچ تاثیرگذاری در افزایش یا کاهش نرخ به طور مستقیم ندارد. سخنان بهمنی در حالی بیان شد که طی هفته‌های اخیر کارشناسان در مورد افزایش بیش از حد قیمت سکه در بازار داخلی هشدار داده بودند.

رییس شورای پول و اعتبار با تکرار فرمول همیشگی خود در مورد نحوه محاسبه قیمت سکه اضافه کرد: اگر قیمت اونس جهانی را تقسیم بر چهار کنیم قیمت دلاری هر سکه به دست می‌آید و اگر این قیمت را با قیمت روز دلار ضرب کنیم با احتساب کارمزدی که بانک مرکزی محاسبه می‌کند قیمت روزانه طلا براساس نرخ جهانی به دست می‌آید.

وی گفت: ما براساس قیمت‌های جهانی اعمال سیاست کرده و هرگز بالاتر یا پایین‌تر از قیمت جهانی نمی‌توان به این کار دست زد؛ چراکه اگر پایین‌تر از قیمت جهانی طلا در بازار عرضه شود در حقیقت ذخایر کشور مصرف شده و عرضه بالاتر از قیمت جهانی نیز سبب می‌شود تا شوک بزرگی به بازار وارد شده و قاچاق طلا افزایش یابد.

رییس کل بانک مرکزی اذعان کرد: با همین شیوه در ۶ ماه اول سعی کردیم حباب سکه را بگیریم تا براساس قیمت جهانی طلا و سکه در اختیار مردم قرار گیرد.

بهمنی با رد ادعای برخی صاحبنظران که بانک مرکزی را عامل افزایش نرخ سکه می‌‌دانند خاطرنشان کرد: ما وقتی از آخرین نرخ سکه مطلع می‌شویم شبانه سعی می‌کنیم براساس قیمت جهانی نرخ‌گذاری‌ها را انجام دهیم، اما گاه محاسبات ما در طول روز با تغییر ناگهانی روبه‌رو می‌شود و این سبب می‌شود تا اختلاف قیمتی بین بانک مرکزی و نرخ بازار به وجود آید که ما در حد توان سعی می‌کنیم این اختلاف را در فاصله کوتاه به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم قیمت به طور کاذب افزایش پیدا کند و هرگونه پیش‌بینی افزایش قیمت کاری اشتباه است چراکه با تحولات جهانی نمی‌توان نرخی را تعیین کرد و افزایشی را پیش‌بینی کرد.

عضو شورای پول و اعتبار اظهار کرد: اصلا بانک مرکزی دلیلی ندارد قیمت سکه را بالا ببرد یا بخواهد پایین‌تر از نرخ بازار آن را مبادله کند، چراکه در این مواقع با هجوم خریداران به بانک‌ها مواجه خواهیم شد که این خود فساد ایجاد می‌کند.

اما محاسبات کارشناسی در برابر این اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی قرار دارد. سکه بر اساس قیمت دلار مرجع در هفته اخیر با توجه به قیمت جهانی طلا در حالی از سوی دولت با نرخ‌های پایه حدود ۶۰۰ هزار تومان عرضه شد که محاسبات نشان می‌داد در گران ترین حالت قیمت سکه در حدود ۵۷۰ هزار تومان باید عرضه می‌شد.

بازار سکه

آخرین روز هفته در بازار خلاف عادت روزهای قبل بود. قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان و ۱۰ هزار تومان افزایش روبه‌رو شدند. بررسی منحنی قیمت سکه در روز‌های اخیر در مقایسه با روند افزایشی قیمت طلا در بازار‌های جهانی نشان می‌دهد که هنوز نگرانی‌ها از بازار‌های داخلی و خارجی رخت بر نبسته و احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها وجود دارد.

روز پنج‌شنبه در بازار داخلی قیمت سکه بهار آزادی با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۰۵ هزار تومان بالا رفت.سکه طرح قدیم نیز با ۱۰ هزار تومان رشد قیمت به ۶۲۵ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه بدون تغییر ۱۴۷ هزار تومان باقی ماند، اما نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان رشد قیمت به نرخ ۲۸۸ هزار تومان فروخته شد. در این بازار سکه بهار آزادی ۵۹۵ هزار تومان و سکه طرح قدیم نیز به بهای ۶۰۵ هزار تومان از مردم خریده می‌شدند. قیمت خرید نیم سکه و ربع سکه هم در این روز به ترتیب ۲۸۰ هزار تومان و ۱۴۲ هزار تومان اعلام شد.

سکه دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را در روز‌های اخیر اندک اندک کاهش داده است.

قیمت سکه بهار آزادی و نیم سکه هر یک با ۱۰۴۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۶۰۰ هزار و ۸۰ تومان و همچنین ۲۸۲ هزار و ۸۸۰ تومان فروخته شدند. نرخ سکه نیز با ۱۵۶۰ تومان افت قیمت در سطح ۱۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. قیمت سکه گرمی در این شرایط بدون تغییر ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد.

حراج بانک گارگشایی

بانک مرکزی بر اساس یک سنت چند ساله، به هنگام افزایش نامتناسب قیمت‌ها در بازار سکه وارد بازار می‌شد و با عرضه قیمت‌های دقیق و متناسب با قیمت طلا در بازار‌های جهانی و قیمت دلار داخلی که البته قیمت آن نیز تعادلی در نظر گرفته می‌شد، بازار سکه را به سمت قیمت‌های تعادلی پیش می‌برد، اما آنچه که در این روز‌ها شاهدش هستیم به کلی با روش‌های گذشته متفاوت است. طبق اعلام بانک مرکزی، بانک کارگشایی از روز سه‌شنبه اقدام به افزایش تعداد جلسات حراج سکه کرده است. قرار است در هر هفته غیر از پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در ۵ روز کاری نسبت به فروش نامحدود سکه از طریق حراج به متقاضیان اقدام شود.

روز چهارشنبه در دومین روز از آغاز این دوره حراج، در حالی که قیمت سکه بهار آزادی در بازار ۶۰۰ هزار تومان بود، قیمت آن در بانک کارگشایی از ۶۰۳ هزار تومان در حراج آغاز شد و تا ۶۱۴ هزار تومان هم رسید. برخی گزارش‌ها از خروج اعتراض آمیز مردم از تالار خبر

داده‌اند.

برخی نیز رویه جدید بانک کارگشایی را دامن زدن به حباب قیمت سکه عنوان کرده اند. جالب اینجا است که قیمت سکه در بسته‌های ۱۰۰ عددی در بانک کارگشایی در حالی تا ۶۱۴ هزار تومان در روز چهارشنبه افزایش یافت که قیمت سکه دولتی در بانک ملی ۶۰۰ هزار و ۸۰ تومان تعیین شد. این تفاوت‌ها در حالی است که بهمنی رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد قیمت‌های موجود را متناسب با قیمت جهانی طلا ارزیابی کرده‌اند. همین شرایط به انتظارات تورمی در این بازار دامن زد و موجب شد تا در روز پنجشنبه با وجود افت قیمت طلا تا کف ۱۷۶۰ دلار، قیمت سکه برخلاف انتظار با ۵ هزار تومان افزایش تا ۶۰۵ هزار تومان بالا برود.

بازار ارز

قیمت‌ها در بازار ارز روز پنج‌شنبه با افزایش دلار و یورو و کاهش قیمت پوند انگلیس همراه بود. قیمت دلار با ۱ تومان افزایش تا ۱۲۵۶ تومان بالا رفت. قیمت خرید آن نیز ۱۲۵۰ تومان اعلام شد. یورو با ۹ تومان افزایش تا ۱۷۴۵ تومان فروخته شد، در حالی که قیمت خرید آن از مردم ۱۷۳۵ تومان تعیین شد. پوند انگلیس به نرخ ۱۹۹۵ تومان خریداری و به نرخ ۲۰۰۵ تومان فروخته شد.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی

مهم‌ترین دلیل افت قیمت طلا در ۲ روز گذشته خوشبینی نسبت به آینده تحولات بحران بدهی اروپا گزارش شده است. بازار‌های مالی در سراسر جهان رونق گرفته و نتایج اجلاس روسای جمهور آلمان و فرانسه با سایر سران کشورهای اروپایی در لهستان تا حدودی اعتماد دوباره‌ای به بازار‌های بورس داد.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی روز پنج‌شنبه با بیش از ۲۸ دلار کاهش نسبت به نرخ غروب روز چهارشنبه در سطح ۱۷۹۰ دلار بسته شد. اما در پایین‌ترین حد قیمت آن در این روز محدوده ۱۷۶۰ دلار ثبت شده است.دیروز نیز قیمت طلا پس از نوسان ‌های زیاد، تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران تا ۱۷۸۸ دلار بالا رفت.

بازار‌های بورس در روز‌های اخیر در واکنش نسبت به نتایج اجلاس روسای‌جمهور آلمان و فرانسه با برخی دیگر از مقامات اروپایی در لهستان روی خوش نشان داده و در سراسر جهان از آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا با افزایش شاخص‌ها روبه‌رو شد. در مقابل قیمت طلا با افت روبه‌رو شد. در عین حال برابر با آنچه از تحلیل‌های کارشناسان برمی‌آید نگرانی‌ها در اروپا در مورد بدهی‌ها همچنان پابرجا است.

افزایش مجدد قیمت طلا در بازار‌های جهانی و روند دوباره افزایش قیمت طلا به سوی ۱۸۰۰ دلار نیز این تحلیل را که بحران بدهی اروپا با وجود توافقات ضمنی اجلاس اخیر لهستان، تا رسیدن به نتایج عملی همچنان وجود دارد و بر قیمت طلا تاثیر قطعی نخواهد داشت را تایید می‌کند.