دنیای‌اقتصاد- بعدازظهر دوشنبه قیمت جهانی طلا با 30 دلار کاهش به محدوده 1830 دلار رسید، در همین زمان سکه بهار آزادی با بیش از 20 هزار تومان افزایش به مرز 640 هزار تومان رسید تا در روزی که قیمت طلا در بازارهای جهانی روزهای افت را سپری می‌کند سکه مسیر صعود را در پیش گیرد. در عین حال، پس از این «اضافه پرش» در بازار طلا، قیمت سکه اندکی عقب‌نشینی کرد و به حول‌وحوش 635 هزار تومان بازگشت. با افزایش این فاصله بسیاری از کارشناسان بار دیگر از بروز حباب در بازار سخن می‌گویند، البته برخی نیز با اشاره به جو روانی موجود در بازار از دو نرخی شدن قیمت‌ها خبر می‌دهند.

پرواز سکه در مسیر معکوس بازار جهانی
گروه بازار پول - مسعود رضا طاهری: قیمت سکه در بازار داخلی رکوردهای خود را ساعت به ساعت بالا تر می‌برد و با کسب قیمت‌های نگران‌کننده نسبت به قیمت جهانی طلا سرعت به مراتب بیشتر و غیر قابل کنترلی به خود گرفته است. به گفته کارشناسان قیمت سکه دولتی و بازار آزاد دارای حباب است، در حالی که شتاب قیمت طلا در بازار‌‌های جهانی قدری کند شده و حتی روز گذشته در اولین روز کاری بازار‌‌های جهانی قیمت آن بیش از 20 دلار کاهش داشت.
قیمت سکه دیروز باز هم بالا رفت و تا ۶۴۰ هزار تومان هم رسید. قیمت دلار آمریکا دیروز ۱۲۴۰ تومان بود. به گفته کارشناسان با در نظر گرفتن قیمت طلای جهانی ارزش مجموع فلزات (طلای ۲۴ عیار، نقره ۲۴ عیار و مس) در آن از ۵۳۷ هزار تومان فراتر نمی‌رود. بر این میزان ۲۳ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده و حداکثر ۱۰ هزار تومان بابت حمل و نقل و بیمه و حق‌الضرب اضافه می‌شود که نهایتا قیمت فروش آن در بانک مرکزی را به ۵۶۸ هزار تومان می‌رساند. این در حالی است که قیمت فروش آن در بانک مرکزی برای روز‌‌های یکشنبه و دوشنبه ۶۰۳ هزار تومان تعیین شده است. فاصله قیمت ۳۵ هزار تومانی برای سکه دولتی از نظر برخی از کارشناسان هنوز توجیهی ندارد. این در حالی است که قیمت ۵۶۸ هزار تومانی گفته شده با قیمت بازار آزاد نزدیک به ۷۰ هزار تومان فاصله دارد. کشتی آرای میزان این حباب را ۸۰ هزار تومان و برخی نیز ۹۰ هزار تومان محاسبه می‌کنند.
این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد وجود هر گونه حباب در قیمت سکه را باز هم تکذیب کردند. درعین حال رییس کشوری اتحادیه طلا و جواهر نیز ضمن صحه گذاشتن بر وجود حباب قیمت در بازار سکه از کمبود سکه در بازار انتقاد کرد. رییس صندوق صادر‌کنندگان طلا و جواهر کشور هم در تماس با دنیای اقتصاد از بانک مرکزی خواست که عرضه و تقاضای سکه را به بازار واگذار کند و از دخالت در بازار سکه دست بردارد. یک فعال بازار نیز گفت: اشتها در بازار برای خرید سکه روز به روز بیشتر می‌شود. وی در عین حال پیش‌بینی کرد که دیر یا زود قیمت سکه با ریزش مواجه می‌شود. وی دلیل اصلی آن را وجود حباب قیمت در سکه دانست و افزود: هم‌اکنون قیمت سکه 40 تا 50 هزار تومان حباب دارد و همین عامل ریزش آتی قیمت سکه خواهد بود.در همین حال علی فخر موحدی رییس صندوق صادرات طلا و جواهر کشور افزایش قیمت سکه دولتی در شرایط افت قیمت طلا در بازار‌‌های جهانی را کلاه گذاشتن
بر سر خود عنوان کرد و گفت باید با مردم صادق بود. وی گفت: سکه باید از طریق صرافی‌‌های دارای مجوز از بانک مرکزی به بازار تزریق شود و عرضه و تقاضای سکه در بازار تعیین شود. وی تاکید کرد که بانک مرکزی باید دخالت خود در بازار ارز را از میان بردارد. وی در باره تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی بر کاهش التهاب از بازار ارز و سکه گفت: این مساله با گذشت ۶ ماه از سال دیگر اثر ندارد. این در حالی است که اراده کاملی برای آن نیز در بانک مرکزی فعلا وجود ندارد.قیمت سکه دیروز تا ۶۴۰ هزار تومان هم بالا رفت. سکه طرح قدیم هم با ۲۵ هزار تومان افزایش ۶۵۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه نیز با ۷ هزار تومان و ۳۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۳۰۰ هزار تومان و ۱۵۵ هزار تومان به مردم فروخته شدند. طی ۳ روز اول این هفته قیمت سکه با ۳۵ هزار تومان رشد مواجه بوده است.بازار ارز قیمت دلار آمریکا دیروز با ۱۰ تومان افزایش به ۱۲۴۰ تومان رسید. یورو در مقابل ۵ تومان ارزان شد و به ۱۷۱۰ تومان رسید. برخی اخبار از شیوه فروش یورو به مردم حکایت از برخی نارضایتی‌‌ها دارد. گفته می‌شود برخی کارمندان صرافی بانک‌ها به بهانه نداشتن اسکناس خرد یورو، در گذرنامه برخی از مسافران تعداد فروش ۱۳۵۰ یورو را درج می‌کنند، اما با ترفندی تنها ۱۰۰۰ یورو به آنها پرداخت می‌کنند که موجب ناراحتی برخی از مردم و در عین حال سودجویی تعدادی از کارمندان شده است.
قیمت طلا در بازار‌‌های جهانی روز گذشته با افت 30دلاری تا ساعت 18:30 به وقت تهران تا 1830 دلار رسید. متوسط قیمت طلا از اول شهریور ماه تاکنون از سطح 1870 دلار به 1835 دلار رسیده است.