«آقای استراتژیست» از ریاست کلی بیمه برکنارشد

لیلا اکبرپور- درحالی که تنها ده روز از برگزاری مجمع عمومی سالانه بیمه مرکزی ایران و تحسین و تقدیر وزیر اقتصاد از عملکرد صنعت بیمه کشور به ویژه بیمه مرکزی ایران می‌گذرد، هیات دولت به برکناری دکتر فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی ایران رای مثبت داد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: فرشباف ماهریان از سمت خود برکنارشده و سیدمحمد کریمی مدیرعامل صندوق مهرامام رضا (ع) به عنوان رییس کل جدید بیمه مرکزی ایران انتخاب شده است. این منبع آگاه در مورد دلیل برکناری فرشباف سکوت کرد و تنها به این جمله بسنده کرد:« به درستی نمی‌دانم که دلیل این جابه جایی چیست ؛ اما این را بدانید که حواس دولت جمع است و در نهایت به صلاح مملکت می‌اندیشد؛ شاید برگزاری جلسات عوامل بیمه با برخی از افراد در این تصمیم دخیل باشد.»

وی از برگزاری جلسه تودیع رییس کل بیمه مرکزی ایران ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: زمان این مراسم قطعا در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

چرا فرشباف ماهریان؟

اواسط فروردین سال ۸۷ فرشباف ماهریان معاون سابق برنامه‌ریزی منابع انسانی و توسعه کارآفرینی وزارت کار به عنوان رییس کل بیمه مرکزی ایران جایگزین نوروز کهزادی شد.

خود او درخصوص عملکردش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفته بود: «زمانی رییس سازمان برنامه و بودجه در دو استان آذربایجان غربی و همدان بودم، در آذربایجان‌غربی عملکرد سازمان طی چهارسال متوالی اول شد و استان همدان در سال ۱۳۶۹ برنامه سال ۱۴۰۰استان را تدوین کردم. سال‌ها بعد که معاون سازمان مدیریت شدم برنامه ۱۴۰۰ایران را نوشتم که طراحی آن بعد از آمدنم آنقدر طول کشید که برنامه ۱۴۰۴نام گرفت.

و امروز درصنعت بیمه به دنبال تقویت فضای موجود هستم، پیشرفت تدریجی است و از اول نمی‌توان ایده‌آل بود، باید پذیرفت که صنعت بیمه همپای سایر صنایع پیش نرفته و در مواردی به ویژه انتقال دانش روز دنیا و داشتن نیروی متخصص کمبود جدی دارد. اما همین رشد هم خوب است وقتی می‌بینم شرکت‌های بیمه درصدد تغییر مسیر جدی از عمومی کارکردن به سوی تخصصی بودن هستند ،خوشحال می‌شوم و به عنوان رییس کل هرکاری باشد برای تسهیل فعالیت درفضای رقابتی سالم انجام می‌دهم...» فرشباف استراتژی‌های چهارگانه صنعت بیمه را تدوین کرد و به «آقای استراتژیست» شهرت یافت. هر چند جدیت در برگزاری جلسات شورای عالی بیمه، حذف نظام تعرفه طی پنج مرحله، اعطای مجوز به شرکت‌های بیمه جدید، تشویق صنعت بیمه به سوی تخصصی شدن از کارهای ارزشمند فرشباف ماهریان طی دو نیم سال گذشته است اما نقش او درمخالفت کارشناسی با «دیه ۹۰ میلیون‌تومانی» و متقاعد ساختن مسوولان در افزایش تدریجی نرخ دیه ویژگی مهم او در اواخر دوره ریاست کلی وی است.

در مدت ریاست کلی‌اش مصر بود تا زیرساخت‌های بیمه مرکزی ایران اصلاح شود و تصمیمات خوبی گرفت اما شاید در برگزاری «جشن چهل سالگی بیمه مرکزی» سنگ تمام گذاشت!

از صندوق مهرامام رضا (ع) تا بیمه مرکزی!

ساده انگاشتن صنعت بیمه و انتظار سودده بودن آن موجب شده تا در برخی موارد رییس کل بیمه مرکزی ایران بدون توجه به تخصص و درایت مدیریت بیمه‌ای انتخاب شود.

گفته می‌شود ادغام صندوق مهرامام رضا (ع) با بانک قرض‌الحسنه مهرایران موجب شده تا سیدمحمد کریمی استاندار سابق مازندران که آبان ماه سال ۸۸ با حکم رییس جمهور به سمت مدیرعاملی صندوق مهرامام رضا (ع) منصوب شد، رییس کل جدید بیمه مرکزی ایران باشد.

گفته می‌شود صندوق مهرامام رضا (ع) در زمان ورود کریمی در سال ۸۸ دارای یک هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان منابع بود که پس از دو سال فعالیت اینک صندوق تنها دارای ۵۰۰میلیارد تومان تعهد آتی است.

خود کریمی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای کارآفرینی و اشتغالزایی صندوق مهر امام رضا(ع) با ارائه‌ گزارشی از فعالیت‌های صندوق گفته بود:«ماموریت‌های صندوق در سه مقوله ازدواج، اشتغال و مسکن تدوین شده است و صندوق در ابتدا اولویت خود را در ارتباط با پرداخت تسهیلات ازدواج قرار داد و تا ابتدای سال ۸۸ قریب به ۳ میلیون نفر با رقمی معادل ۳۸ هزار میلیارد ریال از این تسهیلات برخوردار شدند که بخشی از این رقم از منابع صندوق و بخشی دیگر از منابع بانک‌ها تامین شد و در ابتدای سال ۸۸ تصمیم بر این شد که پرداخت تسهیلات ازدواج به بانک‌های عامل واگذار شود.»

سخن آخر...

مدیریت مبحث مهمی است، صنعت بیمه صنعت با اهمیتی است، بیمه مرکزی نهاد ناظری است که ازطریق واگذاری‌های اتکایی - اجباری برعملکرد شرکت‌های بیمه نظارت و دخالت دارد. اگرقراراست مسوولان با اصلاح قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران میزان واگذاری‌های اتکایی - اجباری به بیمه مرکزی را کاهش دهند یا با افزایش ۱۰ برابری سرمایه بیمه ایران این واگذاری را به تنها شرکت بیمه دولتی بسپارند و بیمه مرکزی فعالیت کمتری داشته باشد، انتخاب مدیری که فعالیت بیمه‌گری در کارنامه خود ندارد شاید برای بیمه مرکزی مفید باشد.

اما اگراین موارد در برنامه نیست انتخاب مدیری که سابقه بیمه‌ای ندارد، برای پست مهمی چون ریاست کلی بیمه مرکزی ایران یعنی چه؟

سیدمحمد کریمی استاندار سابق مازندران که آبان ماه سال ۸۸ با حکم رییس جمهور به سمت مدیرعاملی صندوق مهرامام رضا (ع) منصوب شد، رییس کل جدید بیمه مرکزی ایران است