سکه دوباره 6هزار تومان گران شد

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: تاثیر سخنان اخیر رییس جمهور آمریکا بر افت قیمت طلا به سرعت رنگ باخت. قیمت طلا که با استقبال بازار‌های بورس جهانی از سخنان اوباما، در روز چهارشنبه به زیر ۱۸۰۰دلار سقوط کرده بود، بار دیگر رو به افزایش نهاد و تا ظهر دیروز با نوسان‌های مختلف ابتدا تا به ۱۸۸۰دلار رسید اما در ساعات بعد تا ۱۸۵۸ دلار تعدیل شد. در عین حال ارزش دلار آمریکا در مقابل اغلب ارزهای عمده جهان افزایش یافت. با این وجود قیمت سکه ۶۰۰۰ تومان گران شد. انتظار می‌رود دلار آمریکا امروز در بازار داخلی متاثر از شرایط تازه بازار قدری افزایش یابد که بر افزایش احتمالی قیمت سکه نیز موثر خواهد بود. بازار سکه

روز پنج‌شنبه قیمت سکه در بازار داخلی ۶۰۰۰ هزار تومان افزایش یافت و مجددا به حد ۵۹۶ هزار تومان رسید. برخی از منابع خبری قیمت ۶۰۰ هزار تومان را نیز برای آن اعلام کرده بودند. با توجه به اینکه قیمت سکه دولتی در این روز بیش از ۵۸۶ هزار تومان اعلام شد، حداقل فاصله قیمت رسمی و غیررسمی سکه ۱۰ هزار تومان بود. در این بازار سکه بهار آزادی به نرخ ۵۹۰ هزار تومان از مردم خریداری شد. قیمت سکه طرح قدیم هم با ۵۰۰۰تومان افزایش به نرخ ۶۱۰ هزار تومان رسید. با توجه به هیجانی بودن بازار سکه در روز‌های اخیر، قیمت ۶۱۵ هزار تومان نیز برای سکه طرح قدیم در برخی نقاط تهران به گوش رسید. در چهار راه اسلامبول قیمت خرید سکه طرح قدیم ۵۰۵ هزار تومان اعلام شد. نیم سکه و ربع سکه وضعیت متفاوتی داشتند. نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان کاهش قیمت تا ۲۸۶ هزار تومان افت کرد. در این میان ربع سکه بدون تغییر ۱۴۷ هزار تومان به فروش رسید. قیمت خرید نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۲۸۰ هزار تومان و ۱۴۴ هزار تومان گفته شد. سکه گرمی در بازار روز پنج‌شنبه ۷۵ هزار تومان خرید و ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شد. در این بازار قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار با ۸۰۰ تومان افزایش تا۲۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت پنج‌شنبه تا مرز ۵۶ هزار تومان رسید.

سکه دولتی

بانک مرکزی روز پنج‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی را با ۴۱۶۰ تومان افزایش به ۵۸۶ هزار و ۵۶۰ تومان رساند. قیمت نیم سکه ۱۰۴۰ تومان افزایش یافت و به ۲۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در همین حال از قیمت ربع سکه ۵۲۰ تومان کاسته شد و قیمت آن ۱۴۳ هزار و ۵۲۰ تومان شد. در این روز سکه گرمی دولتی بدون تغییر ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان تعیین شد. بانک مرکزی همچنان در راستای کنترل قیمت بازار سکه، قیمت سکه‌های دولتی را بالاتر می‌برد.

قیمت‌ها در بازار ارز

بهای ارز در روز پنج‌شنبه تغییرات چندانی نداشت، اما برخی ارزها با افت جزئی قیمت مواجه بودند. دلار آمریکا ۲ تومان ارزان شد. بانک مرکزی نیز قیمت دلار مرجع را با ۱ ریال کاهش به نرخ روز چهارشنبه بازگرداند و آن را ۱۰۶۱۶ ریال تعیین کرد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا از سطح ۴۰/۱ به ۳۸/۱ کاهش یافته که نشان از افزایش ارزش دلار آمریکا دارد. یورو در بازار روز پنج‌شنبه تغییری نداشت و در سطح ۱۷۸۵ تومان ثابت ماند. نرخ پوند انگلیس هم تغییری ثبت نکرده و در حد ۲۰۳۰ دلار باقی ماند. اما صد ین ژاپن با ۱۰ تومان کاهش تا ۱۶۱۰ تومان پایین آمد. در این بازار با وجود کاهش قیمت ریال عربستان، قیمت درهم امارات به افزایش خود ادامه داده و تا ۳۴۲ تومان بالا رفت.

طلا در بازار‌های جهانی

بازار طلا در هفته‌های اخیر به انتشار برخی اخبار در مورد جزئیات بسته جدید کمک‌های دولت آمریکا به اقتصاد این کشور که از آن به تسهیل مقداری یاد می‌شود، واکنش‌هایی نشان داده است. همانطور که بازار انتظار می‌کشید، رییس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران طی سخنانی جزئیات برنامه خود را برای بازار کار در این کشور اعلام کرد. بر این اساس، دولت اوباما یک برنامه ۴۴۷ میلیارد دلاری را برای کمک به بهبود شرایط کار در این کشور در نظر دارد. تزریق منابع مالی به زیرساخت‌ها، اعطای یارانه، نصف کردن مالیات کارگران، صاحبان مشاغل کوچک و امکان اعطای مجدد وام به دارندگان مسکن برخی از جزئیات مورد نظر اوباما است که قرار است هفته آینده در قالب یک برنامه به کنگره این کشور برود. طرحی که البته رییس فدرال رزرو نه در اجلاس روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و نه در مصاحبه‌های اخیر خود توضیح خاصی در مورد آن نداده است. برنامه اوباما اگرچه به ادعای وی موجب افزایش کسری بودجه آمریکا نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد جمهوری خواهان تقابل جدیدی را با اوباما در این زمینه آغاز کنند. در این شرایط انتظار می‌رفت که سخنان اوباما بورس‌های جهان را با رشد شاخص‌ها روبه‌رو کند. بازار طلا در اولین واکنش با بیش از ۱۰۰ دلار کاهش به زیر ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد. اما روز پنج‌شنبه و روز جمعه با مشخص شدن این موضوع که سخنان اوباما تاثیر مثبتی بر بورس‌ها نداشته است، قیمت طلا دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. این مساله به سرعت تاثیر کاهش عمدی ارزش فرانک سوئیس در بازارهای ارز را برطرف کرد. تا غروب دیروز قیمت طلا مرتبا در نوسان بود. قیمت طلا در اواخرهفته گذشته با فرو افتادن از سطح ۱۸۰۰ دلار با خرید‌های عمده همراه شد، به طوری که روز پنج‌شنبه تا ۱۸۷۰ دلار و روز جمعه تا ۱۸۸۰ دلار بالا رفت. در این سطح بلافاصله برخی از خریداران اقدام به فروش طلا و مجددا خرید آن کردند که همزمان با کاهش برابری یورو به دلار، قیمت طلا را تا ۱۸۵۸ دلار تعدیل کرد.

منتظر سکه ۷۵۰ هزار تومانی باشید

درهمین حال مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی طلا تا آذرماه و رسیدن بهای سکه به ۷۵۰ هزار تومان به مردم توصیه کرد: سرمایه‌گذاری‌ کوتاه‌ مدت در این بازار انجام ندهند.

علی فخر موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص وضعیت فعلی بازار طلا و جواهر در داخل و خارج از کشور اظهارکرد: گاهی اوقات به دلیل عدم عرضه شمش طلا توسط نهادهای دولتی و خصوصی به متقاضیان بازار در بخش‌های تولید، فروش و مصرف‌کنندگان عمومی نوساناتی در این بازارها مشاهده می‌شود. وی با بیان اینکه زمانی که عرضه طلا به واحدهای مذکور کاهش یابد، میزان رشد کاذب قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند، افزود: گاهی اوقات این رشد کاذب وجود دارد و گاهی اوقات وجود ندارد به عبارت دیگر «حباب» در برخی مقاطع به وجود می‌آید و در برخی مقاطع از بین می‌رود. این کارشناس بازار طلا و جواهر ادامه داد: واردات و عرضه شمش طلا فقط توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود، بلکه از طرق گوناگون و به صورت وسیع این واردات انجام می‌شود، البته به دلایل گوناگون از جمله تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه در ایران و بعد از آن شنبه و یکشنبه در جهان عملا در ایران ۳ روز کاری بین‌المللی داریم و از طرفی نوسانات لحظه‌ای طلا و ارز باعث می‌شود گاهی طلا به طرق گوناگون از کشور خارج یا وارد شود و این تفاوت‌ها موجب به اصطلاح ایجاد حباب می‌شود.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ادامه داد: اما متاسفانه، هم‌اکنون، نرخ ارز عامل دیگری است که به نوسانات قیمتی طلا در بازار دامن می‌زند؛ این نرخ با توجه به سیاست‌های اعلام نشده بانک مرکزی تغییراتی را در قیمت طلا به وجود می‌آورد که در کمتر کشوری در جهان شاهد آن هستیم، تقریبا هیچ شاهد مثالی را نمی‌توانیم در جهان داشته باشیم که مردم جلوی بانک‌ها برای خرید طلا یا ارز صف بکشند!

سکه‌۷۵۰ هزار تومان می‌شود

موحدی ضمن پیش‌بینی آینده بازار جهانی و داخلی طلا گفت: پیش‌بینی بنده این است که در چند ماه آینده و قبل از سال ۲۰۱۲ طلا بتواند سطح مقاومت ۲۰۰۰ دلار در اونس را بشکند و به بالاتر از این نرخ برسد. وی ادامه داد: پیش‌بینی تحلیل‌گران بین‌المللی این است که طلا در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آذرماه، دی ماه) به هر اونس ۲۳۰۰ دلار برسد. مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر درباره وضعیت نرخ فروش سکه در بازار داخلی با افزایش قیمت جهانی طلا تصریح کرد: اگر طلا در هر اونس بتواند مرز ۲۳۰۰ دلار را در بورس‌ها بزند حتما سکه در بازار داخلی در آذرماه به ۷۵۰ هزار تومان خواهد رسید. موحدی به مردم توصیه کرد: آنهایی که واقعا‌ سررشته‌ای در این بازار ندارند با دقت و با نظر افراد خبره وارد معاملات خرید و فروش طلا شوند.