دنیای اقتصاد- در حالی که قیمت طلا در اولین روز کاری معاملات این هفته به طور متوسط ۹ دلار افزایش یافت قیمت سکه در بازار داخلی با افزایش ۱۲ هزار تومانی،به رکورد بی‌سابقه ۵۷۵ هزار تومان رسید. قیمت سکه در شرایطی از مرزهای جهانی عبور کرد و رشد دو درصدی را برای خود ثبت کرد که قیمت طلا با نزدیک شدن به مرز ۱۹۰۰ دلار در عصر روز گذشته تنها نیم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. با افزایش ۱۲ هزار تومانی قیمت اتفاق افتاد

سکه به رکورد ۵۷۵ هزار تومان دست یافت

گروه بازار پول- افزایش لجام گسیخته قیمت سکه در بازار داخلی با باز شدن بازار بین‌المللی طلا شتاب فزاینده‌ای به خود گرفت تا جایی که قیمت سکه دیروز با ۱۲ هزار تومان افزایش از ۵۶۳ هزار تومان به ۵۷۵ هزار تومان رسید. شتاب فزاینده قیمت سکه که بیشتر متاثر از افزایش قیمت دلار بوده است، در حالی است که قیمت سکه‌های دولتی دیروز ثابت ماند. همچنین در اولین روز کاری این هفته بازار‌های مالی، منحنی قیمت طلا صعودی شد و قیمت هر اونس آن پس از ثبت رقم ۱۹۰۰ دلار ، روند کاهشی در پیش گرفت و تا ساعت ۳۰/۱۹ به وقت تهران به ۱۸۹۶ دلار رسید.

نگرانی‌ها از شرایط اقتصادی آمریکا و اروپا هنوز تاثیر خود را بر بازار‌های سهام حفظ کرده است. در عین حال افت ارزش یورو خود مانعی برای بالا رفتن بیشتر قیمت طلا بود. در بازار ارز همراستا با افت ارزش یورو قیمت دلار آمریکا تا ۱۲۲۶ تومان در بعد از ظهر دیروز گران شد.

بازار داخلی سکه

دیروز قیمت سکه در بازار داخلی افزایشی به مراتب فراتر از انتظار فعالان بازار داشت. در حالی که قیمت سکه دولتی بدون تغییر تعیین شد، قیمت سکه در بازار با ۱۲ هزار تومان افزایش به ۵۷۵ هزار تومان رسید. قیمت فعلی تازه‌ترین رکورد قیمتی برای سکه به حساب می‌آید. سکه طرح قدیم نیز دیروز با ۱۵ هزار تومان افزایش به بهای ۵۹۰ هزار تومان به خریداران عرضه شد. دیروز در بازار، نیم سکه و ربع سکه نیز با ۲۰۰۰ تومان و۳۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب با قیمت ۲۷۶ هزار تومان و ۱۴۵ هزار تومان در جدول معاملات سکه ثبت شدند. سکه گرمی نیز دیروز به نرخ ۸۰ هزار تومان به مردم فروخته می‌شد. قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار دیروز با ۳۵۰۰ تومان افزایش تا رقم بی‌سابقه ۲۴۱ هزار تومان و حتی ۲۴۲ هزار تومان بالا رفت. از این رو قیمت گرم طلای ۱۸ عیار از ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان (بدون احتساب اجرت ساخت) فراتر رفت.

قیمت‌های خرید

قیمت‌های خرید سکه دیروز به دلیل نوسان قیمت آن روند متغیری داشت. با این حال قیمت خرید سکه تا ظهر دیروز در بازار ۵۶۸ هزار تومان اعلام شد. در بازار روز گذشته قیمت خرید سکه طرح قدیم نیز ۵۷۰ هزار تومان اعلام شد. نیم سکه دیروز ۲۷۲ هزار تومان، ربع سکه ۱۴۱ هزار تومان و سکه گرمی ۷۵ هزار تومان از مردم خریداری می‌شد.

سکه‌های دولتی

بانک مرکزی روز گذشته تغییری در قیمت سکه‌های دولتی ایجاد نکرد و قیمت‌ها مانند قیمت‌های اول هفته بدون تغییر تعیین شد. قیمت سکه بهار آزادی در بانک مرکزی ۵۵۷ هزارو ۴۴۰ تومان، نیم سکه ۲۷۲ هزار و ۴۸۰ تومان، ربع سکه ۱۴۰ هزارو ۴۰۰ تومان و سکه گرمی ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان تعیین و به متقاضیان فروخته شد. با توجه به اختلاف قیمت بیش از ۱۷ هزار تومانی بین سکه دولتی و سکه بازار آزاد بانک مرکزی ناگزیر است که هر چه زودتر قیمت سکه دولتی را افزایش دهد. از این رو امروز به احتمال فراوان شاهد افزایش قیمت سکه دولتی خواهیم بود.

بازار ارز

دیروز دلار آمریکا با ۹ تومان افزایش تا ۱۲۲۶ تومان بالا رفت. بانک مرکزی نیز قیمت مرجع دلار را ۳ ریال افزایش داد و آن را ۱۰۶۰۷ ریال تعیین کرد. قیمت یورو در بازار روز گذشته ۳ تومان گران شد و تا ۱۷۵۳ تومان بالا رفت. سایر ارزهای عمده جهان نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بودند.دیروز پوند انگلیس با ۱۰ تومان افزایش به ۲۰۱۵ تومان رسید. دلار کانادا تا ۱۲۵۸ تومان و دلار استرالیا تا ۱۳۰۰ بالا رفت.

بازار‌های جهانی

دربازارهای جهانی نگرانی‌ها از تشدید بحران بدهی‌ها در اروپا و مشکلات اقتصادی آمریکا موجب فروافتادن شاخص بورس‌های آسیایی شد. همزمان نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که در انتخابات ایالتی در آلمان حزب وابسته به آنگلا مرکل به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد. در ایتالیا نیز احتمالا اعتصابات عمومی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که در مجموع موجب افت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا شده است. قیمت طلا از این منظر با افت ارزش روبه‌رو شد.