سکه پایین‌تر از قیمت جهانی عرضه نمی‌شود

بازار پول- رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاطم قیمت طلا در بازار جهانی اعلام کرد: قیمت سکه بر اساس بازار جهانی تعیین می‌شود و عرضه سکه در ایران پایین‌تر از قیمت جهانی نیست.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایرنا،درباره وضعیت قیمت سکه در بازار داخلی با توجه به نوسان طلا اظهار کرد: بانک مرکزی می‌تواند هم‌اکنون نیاز بازار سکه را تامین کند، زیرا این بانک سکه‌ها را ارزان تر از بازار جهانی ارائه نمی‌کند و به همین دلیل نگرانی در این خصوص ندارد. وی ادامه داد: بانک مرکزی معادل سکه‌های عرضه شده شمش وارد کشور کرده و پس از ضرب سکه با دریافت کارمزد، مجدد به بازار ارائه می‌کند.

بهمنی با بیان اینکه قیمت سکه هم‌اکنون در تمام دنیا نامتعادل است، اظهار کرد: این امر می‌تواند تنش‌هایی را ایجاد کند و افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید بسیار حساب شده عمل کنند تا زیان هنگفتی نبینند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی می‌تواند سکه زیادی به بازار عرضه کند، اما هیچ‌گاه بهای آن کمتر از بازار جهانی نیست.

وی گفت: زمانی که قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۹۰۰ دلار افزایش می‌یابد، رشد قیمت سکه در کشور به ۵۵۰ هزار تومان طبیعی است، اما هنگامی که قیمت جهانی کاهش می‌یابد قیمت‌ها در داخل نیز افت می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: قیمت سکه در ایران به طور دقیق بر اساس نرخ طلا در بازار‌های جهانی و کارمزد ضرب محاسبه می‌شود.

دسته بندی چک‌ها

وی در خصوص دسته‌بندی چک‌ها نیز گفت: ازآنجا که دسته‌بندی چک‌ها بسیار حساس است، کارشناسان بانک مرکزی در حال بررسی این موضوع هستند.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: این بانک برای دسته‌بندی چک‌ها ابعاد مختلف آن را بررسی کرده و سپس اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.

تشدید نظارت

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به خبری در خصوص دریافت ۴۷ فقره وام مسکن از یک بانک خصوصی به مبلغ ۸ میلیارد تومان از سوی یک فرد تاکید کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر فشار وارد می‌کند. محمود بهمنی در رابطه با این تخلف گفت: نظام بانکی دارای ۱۷ هزار واحد بانکی است، بنابراین بانک مرکزی یک بازرسی نمونه‌ای و اتفاقی دارد و این خود بانک‌ها هستند که نسبت به این‌گونه موارد بازرسی دارند.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تشکیلات نظارتی وسیعی بر عملکرد بانک‌ها وجود دارد و بازرس‌ها و سرکشی‌ها نیز انجام می‌شود، افزود: اینکه بگوییم یک تحویلدار در سیرجان اختلاس کرده، بنابراین نظارت بانک مرکزی ضعیف است، منطقی نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر رییس شرکتی در طبقه دوم اداره‌ای نشسته باشد، نمی‌تواند کارمندان طبقه اول را کنترل و نظارت کند، اگر تحویل‌دار این شرکت پولی را برداشت، نمی‌توانیم این موضوع را به نظارت رییس شرکت ربط بدهیم، این موضوع به کنترل همان واحد بازمی‌گردد و رییس واحد مربوطه باید کنترل و نظارت داشته باشد.

بهمنی عنوان کرد: از رییس واحد مربوطه تا بانک‌مرکزی ده‌ها زیرمجموعه وجود دارد، منتهی در سیستم‌های پولی و مالی، کوچک‌ترین حادثه‌ای درشت‌نمایی می‌شود و روزنامه‌ها آن را منعکس می‌کنند، گرچه صحیح است اما ممکن است که بسیاری از اتفاقات در سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر هم بیفتد، اما کسی به آنها توجهی نکند.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظارت بانک مرکزی برعملکرد سیستم بانکی بسیار دقیق شده است، اظهارکرد: از حدود یکسال پیش بخش نظارتی استان‌ها راه‌اندازی شده و در استان‌ها نظارت‌ها را متمرکز کرده‌ایم و ناظرین و مدیران کل نظارتی در استان‌ها نظارت می‌کنند.

وی در پایان گفت: ممکن است که اختلاسی در شعبه‌ای اتفاق بیفتد، اما رییس شعبه متوجه آن نشود؛ چه برسد به بازرس، اما به هر حال بانک مرکزی به بانک‌ها برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر فشار وارد می‌کند.