کمیسیون بودجه زمان اصلاح پول ملی را مناسب ندانست

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول - یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بررسی گزارش رییس کل بانک مرکزی در مورد اصلاح واحد پول ملی و حذف چهار صفر از آن در جلسه روز گذشته کمیسیون گفت: با وجود اعتقاد اعضای کمیسیون بر ضرورت اجرای اصلاح واحد پول ملی و حذف چهار صفر، اما برهه کنونی زمان مناسبی برای اجرای این پروژه نیست. غفار اسماعیلی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه در این جلسه بهمنی، رییس کل بانک مرکزی و معاونین مربوطه حضور داشتند، گفت: اعضای کمیسیون بر ضرورت اجرای اصلاح واحد پول ملی و حذف چهار صفر از آن، به دلیل اعتبار بخشیدن به پول ملی و تسهیل ارتباطات بازرگانی و تجاری و همچنین از بین بردن بعضی از ناامنی‌ها همچون انتقال پول درشت از جایی به جای دیگر تاکید داشتند.

وی افزود: نمایندگان براین اعتقادند که با توجه به حساسیت موضوع و اینکه ممکن است کشور یک یا دو سال برای رسیدن به ثبات اقتصادی زمان نیاز داشته باشد تا تولید و صنایع را بهینه کند، زمان کنونی زمان مناسبی برای اجرای این پروژه نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه یادآور شد: بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی و اصلاح آن باید از مجلس مصوبه داشته باشد که بر این اساس از نظرات کمیسیون‌های مربوطه همچون برنامه و بودجه، اقتصادی و دیگر کمیسیون‌ها استفاده می‌کند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به گزارش بانک مرکزی گفت:‌ بانک مرکزی در این رابطه بیشتر در مورد تورم ۴۰ سال گذشته در رشد حدود ۷۶۰ درصد تمرکز کرده است.

وی افزود: در گزارش بانک مرکزی، استدلال شده بود علاوه بر از دست رفتن ارزش پول، تبادلات تجاری همچون حمل و شمارش پول آسان نیست به همین دلیل باید چهار صفر از پول ملی حذف شود.

وی بیان کرد: این استدلال‌های بانک مرکزی مبتنی بر رهاورد اقتصادی نبود و بیشتر بر این پایه بود که چاپ اسکناس برای دولت هزینه دارد.

اسماعیلی ادامه داد: طبق گزارش آقای بهمنی، دلیل حذف چهار صفر آن است که نرخ تورم سالانه در طول ۴۰ سال ۱۹ درصد بوده است که بر این اساس پول ملی ارزش قبلی را از دست داده که باعث بروز مشکلاتی همچون نقل مکان و مساله تجارت شده است.

وی افزود: با وجود اعتقاد آقای بهمنی مبنی بر این که حذف چهار صفر از پول ملی یک ضرورت است، اعضای کمیسیون بر این اعتقاد بودند که این پروژه باید در زمانی اجرا شود که کشور از یک ثبات اقتصادی اساسی و تثبیت قیمت‌ها برخوردار باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون بر این باور بودند که قبل از رفع نشدن مشکلات مربوط به تولید، تورم، اشتغال، اجرای این پروژه رهاورد قابل ملاحظه‌ای را نخواهد داشت. از سوی دیگر درحال حاضر کشور با دو پروژه اساسی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و همچنین اجرای طرح تحول اقتصادی روبه‌رو است.