شروط بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود

گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی بازنگری در بسته پولی سال ۹۰ را مشروط به رشد قیمت‌ها در ماه‌های آتی و وضعیت مردم دانست. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در خصوص تغییر و تحولات در شورای پول و اعتبار اظهار کرد: مدت زمان دو ساله حضور اعضای شورای پول و اعتبار تمام شده بود و آقای احمدی نژاد هماهنگ کرده و دو نفر دیگر را معرفی کردند.

وی جابه‌جایی صورت گرفته در شورای پول و اعتبار را با هدف تغییر نرخ سود رد و اظهار کرد: جابه‌جایی صورت گرفته فقط به دلیل پایان دوره دو ساله اعضا بود.

رییس کل بانک مرکزی، در خصوص احتمال تغییر نرخ سود تسهیلات گفت: باید دید وضعیت مردم و رشد قیمت‌ها چگونه است و بر این اساس در خصوص تغییر یا ثبات نرخ سود تسهیلات تصمیم‌گیری شود.

پیش از این احتمال داده می‌شد با توجه به تغییر ترکیب اعضای شورا و هماهنگ بودن اعضای جدید با سیاست‌های بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات برای سال جاری تغییر کند. این احتمال با اظهار نظر کوروش پرویزیان یکی از اعضای جدید شورا مبنی بر اینکه پرونده تغییر نرخ سود هنوز باز است قوت گرفت، اما اعضای هیات عامل بانک مرکزی هر گونه تصمیم‌گیری را منوط به آینده می‌کنند. به نظر می‌رسد، بانک مرکزی برای ارائه پیشنهاد دوباره تغییر نرخ سود نگاه به ماه‌های پیش رو و تحولات در بازار ارز و طلا به علاوه سطح عمومی قیمت‌ها دارد.

لایحه حذف صفر در دولت

رییس کل بانک مرکزی در اظهار نظر دیگری از تدوین لایحه حذف صفرها از پول ملی و ارائه آن به دولت خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه سرانجام حذف صفرها به کجا رسید و آیا لایحه ‌اصلاح پولی تدوین شد، گفت: لایحه حذف صفرها از پول ملی تدوین و تقدیم دولت شده و قرار است دولت آن را بررسی و به مجلس ارائه کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف صفرها شدنی است، گفت: قطعا حذف صفرها از پول ملی شدنی است.

بهمنی افزود: با حذف صفرهای مازاد، علاوه بر حمل‌ونقل آسان اسکناس، سرانه اسکناس کاهش یافته و بانکداری الکترونیک نیز گسترش می‌یابد. وی تاکید کرد: حذف صفرها از پول ملی تاثیری روی ارزش پول ملی نمی‌گذارد و باید گفت که با این کار واحد پول ملی شناسایی می‌شود.

تصمیمی برای وام ۱۰۰ میلیونی گرفته نشده است

بهمنی در پاسخ به این سوال که نظرتان در مورد وام ۵۰ میلیونی یا ۱۰۰ میلیونی ساخت مسکن چیست، گفت:‌ هنوز در خصوص افزایش وام ساخت یا پرداخت وام ۵۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون ساخت مسکن تصمیم‌گیری نشده است.

وی ادامه داد: این موضوع بحثی است که بانک مسکن مطرح کرده و حتما باید از بانک مرکزی مجوز اخذ کند و ‌بانک مرکزی در این خصوص هیچ برنامه‌ای ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بارها توجه ویژه‌ای به ساخت مسکن و دادن تسهیلات برای ساخت مسکن داشته است، گفت: هنوز تصمیمی در این خصوص اخذ نشده و اگر هم تصمیمی برای افزایش وام مسکن باشد قطعا برای وام ساخت خواهد بود.

وی افزود: در خصوص وام خرید مسکن نیز به غیر از آن دو میلیون تومان افزایش که به تازگی نیز ابلاغ شد و سقف آن را به ۲۰ میلیون تومان رساند هیچ برنامه‌ای برای افزایش سقف وام خرید و همچنین ساخت مسکن نداریم.

به گفته وی، ابلاغ وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن که حاکی از افزایش ۲ میلیون تومانی وام خرید است، نمی‌تواند روی قیمت مسکن اثر بگذارد.

وی ادامه داد: اگر وام خرید مسکن بسیار بالاتر از این دو میلیون تومان باشد آن وقت است که می‌توان گفت افزایش وام خرید مسکن روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

برای ۱۵ سال ذخیره طلا داریم

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی پیش‌بینی‌هایی برای افزایش قیمت طلا داشته است، گفت: افزایش قیمت جهانی طلا از دو سال قبل پیش‌بینی شده بود به همین منظور در حال حاضر ذخیره خوبی در زمینه طلا داریم و رقم قابل توجهی به ذخایر کشور اضافه شده است.

وی افزود: مصرف طلا در کشور بطور متوسط ۳۰ الی ۳۵ تن است، بنابراین باید اذعان شود که کشور به اندازه ۱۵ سال طلای خود را ذخیره دارد تا بتواند به چالش‌ها پاسخ دهد.

بالا بودن نرخ سکه مانع خروج طلا از کشور

رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه،‌ بالا بودن قیمت جهانی طلا به نحوی که هر اونس طلا تا دو روز پیش نزدیک به هزار و ۸۰۰ دلار بوده و امروز به هزار و ۷۵۰ رسیده است ،‌اظهارکرد: علاوه بر این امر، اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده سبب می‌شود تا قیمت طلای داخل افزایش یابد.

وی، بالا بودن نرخ سکه و طلا را منجر به افزایش قیمت سکه و طلا دربازار داخلی دانست و افزود: این امر مانع خروج سکه از کشور شده است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه، هر سکه وزنی معادل بیش از هشت گرم دارد، افزود: این وزن سکه بر اساس قیمت‌های جهانی ارزش خروج از کشور را ندارد.

بهمنی ادامه داد: حتی اگر قیمت هر اونس طلا را به هزار و ۶۰۰ دلار یا کمتر از آن هم برسانند این قیمت بازهم تقسیم بر چهار می‌شود که در شرایط کنونی با توجه به روند سیر صعودی قیمت طلا در بازار جهانی بحث خروج سکه از کشور شایعه است و این موضوع منتفی است.

تکذیب بدهی نفتی کره

رییس کل بانک مرکزی درباره بدهی نفتی کره جنوبی به کشورگفت: کره جنوبی هیچ بدهی به ویژه بدهی نفتی به ایران ندارد. ‌چندی پیش اخباری مبنی بر قادر نبودن کره جنوبی به پرداخت پول حاصل از نفت به ایران به دلیل تحریم‌ها منتشر شده بود.

حساب عملیاتی صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: در خصوص حساب عملیاتی صندوق توسعه ملی گفت:‌ موجودی صندوق در اختیار ماست، ولی تصمیم‌گیری درباره اختصاص منابع آن در اختیار هیات عامل و هیات امناست. او با بیان اینکه منابع صندوق براساس اساسنامه و دستورالعمل تهیه شده با تصمیم هیات عامل و هیات امنا تخصیص می‌یابد، گفت: حساب عملیاتی صندوق هم اکنون نزد بانک مرکزی است و هر زمانی که اعلام شود مبالغی از آن تخصیص خواهد یافت.

وی همچنین درباره موجودی صندوق توسعه ملی در حال حاضر گفت: براساس آخرین اطلاعات من، موجودی صندوق از ۲۰ میلیارد دلار تجاوز کرده است. به گزارش ایسنا، پیش از این رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرده بود که در خواست افتتاح حساب عملیاتی این صندوق در بانک مرکزی ارائه شده و تخصیص منابع صندوق منوط به باز شدن این حساب است.

مطالبات معوق بانکی ریشه ۳۰ ساله دارد

رییس کل بانک مرکزی در تحلیل ریشه مطالبات معوق بانکی گفت: این گونه مطالبات ریشه ۳۰ ساله دارد. محمود بهمنی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات معوق گفت: میزان مطالبات معوق در سال گذشته حدود ۲۵ درصد تسهیلات بود که خوشبختانه امروز به ۷/۱۴ درصد کاهش یافته است.رییس کل بانک مرکزی افزود: با توجه به اینکه تسهیلات سال گذشته پرداختی ۸۸۳ هزار میلیارد ریال بوده است و می‌بایست مطالبات معوق ما افزایش یابد، اما خوشبختانه این رقم کاهشی بوده است.وی تصریح کرد: این بدهی‌ها از سی سال گذشته یدک کشیده شده است و باید جداسازی شود؛ به نحوی که آن دسته از بدهی‌هایی که مربوط به حوادثی همچون زلزله بوده و دریافت‌کنندگان آن دیگر زنده نیستند یا عوامل غیرطبیعی رخ داده و امکان بازپرداخت آن وجود ندارد، باید از مطالبات معوق خارج شوند تا به رقم مطالبات معوق واقعی برسیم و برای وصول آن، اقدامات اجرایی انجام دهیم.