تقاضای  تسهیلات بالا است منابع جواب نمی دهد

گروه بازار پول- رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی با تاکید براینکه اخذ سپرده وام‌خواه برای اعطای تسهیلات در برخی بانک‌ها خلاف شرع و قانون است، گفت:‌ بانک‌ها باید راه‌ دیگری را برای اعتراض به بسته سیاستی- نظارتی در پیش بگیرند. محمود رضا خاوری در گفت‌وگو با «فارس» درباره دلایل تخلف برخی شعب بانک‌ها مبنی بر عدم ارائه تسهیلات بانکی و دریافت سپرده‌های با عنوان وام‌خواه در این شعب اظهار کرد: ممکن است برخی بانک‌ها از روش‌هایی استفاده کنند که با اهداف بسته سیاستی-نظارتی و سیاست‌های ابلاغی هماهنگی نداشته باشد.

وی افزود: قطعا بانک مرکزی به این موارد نظارت می‌کند و در شرایط لازم با متخلفان برخورد خواهد کرد البته مردم نیز باید کمک کرده و این مراتب را منعکس کنند.

مدیر عامل بانک ملی در همین ارتباط به مکاتبات خود با رییس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت:‌ بانک مرکزی در پاسخ به این مکاتبات اعلام کرده که مصادیق به بانک معرفی شود تا برخوردهای لازم در این خصوص صورت گیرد.

خاوری با بیان اینکه حتی اگر بانکی موافق مفاد بسته سیاستی-نظارتی سال ۹۰ نباشد، اجازه تخلف در این خصوص را ندارد، تصریح کرد: برخی توجیهات شعب بانک‌ها مبنی‌ بر عدم وجود منابع قابل قبول نیست.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی ضمن تاکید بر اینکه درست است که بانک‌ها نمی‌توانند به تقاضای هرکسی پاسخ دهند، گفت: اما طبق بسته پولی دریافت سپرده وام‌خواه نیز قابل قبول نیست. وی ادامه داد: اگر اعتراضی در بسته سیاستی وجود دارد باید این اعتراض منعکس شود تا برای رفع ایرادات اقدامی انجام شود تا به یک تعدیل در رفتار نظام بانکی رسید. رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی ضمن اشاره به اینکه تقاضا برای تسهیلات بیشتر از منابع بانک‌ها است، گفت: بانک‌ها طبق مقررات بازل ۱ و ۲ و طبق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی باید رعایت احتیاطات لازم را در منابع و مصارف داشته باشند که خطری برای سپرده‌گذاران آنها پیش نیاید. وی با بیان اینکه دستگاه‌های متخلف بر عملکرد بانک‌های دولتی نظارت می‌کنند، گفت: سیر تقاضا متوجه بانک‌های دولتی است، ولی به دلیل عدم افزایش سرمایه این بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات محدودیت‌هایی را دارند. مدیرعامل بانک‌ ملی ادامه داد: باید کاری شود که با تخصصی کردن بانک‌ها و بیان ماموریت توسعه‌ای برای برخی بانک‌ها بخش‌های اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.

خاوری با تاکید براینکه بانک‌ها براساس تقاضا‌ها باید عمل کنند، تصریح کرد: در برخی بخش‌ها موانعی وجود دارد که این موانع مانع از اعطای تسهیلات به آن بخش‌ها می‌شود.