دنیای اقتصاد - روز گذشته با اوج‌گیری مجدد قیمت طلا، بهای انواع سکه بهار آزادی نیز افزایش یافت؛ قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از چند روز روند نزولی بار دیگر افزایش یافت و از سطح ۱۷۸۰ دلار نیز گذشت؛ به دنبال این افزایش قیمت هر سکه بهار آزادی نیز با ۱۲ هزار تومان افزایش، به ۴۸۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز افزایش ۵ هزار تومانی را برای خود ثبت کرد و بار دیگر به نرخ ۴۹۰ هزار تومان هفته قبل بازگشت. نیم‌سکه نیز با ۴ هزار تومان رشد قیمت، ۲۴۱ هزار تومان فروخته شد. در میان انواع سکه،‌ قیمت ربع با افزایش کمتری نسبت به دیگر قیمت‌ها روبه‌رو بود. روز گذشته قیمت فروش ربع بهار آزادی، ۱۲۸ هزار تومان بود تا نسبت به روز ماقبل فقط هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد. طلا دوباره اوج گرفت

سکه ۱۲۰۰۰ تومان گران شد

گروه بازار پول - مسعود رضا طاهری: قیمت سکه در بازار روز گذشته روند افزایشی قیمت را از سر گرفت و همراستا با بالا رفتن مجدد قیمت جهانی طلا، ۱۲هزار تومان گران شد و مجددا تا ۴۸۴ هزار تومان بالا رفت. در همین حال دلار آمریکا به ۱۱۷۰ تومان رسید.

بنابر گزارش دنیای اقتصاد سکه بار دیگر در کانون توجه خریداران قرار گرفت. سکه طرح قدیم نیز ۵۰۰۰ تومان گران شد و به نرخ ۴۹۰ هزار تومان هفته گذشته بازگشت. دیروز نیم سکه ۴۰۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان گران شدند وبه ترتیب ۲۴۱ هزار تومان و ۱۲۸ هزار تومان فروخته شدند.

قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار هم دیروز با ۳۰۰۰ تومان افزایش، قیمت ۲۱۲ هزار تومانی هفته گذشته را مجددا کسب کرد. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار دیروز دوباره از ۴۹ هزارتومان فراتر رفت.

روند افزایشی قیمت سکه و طلا در بازار در حالی است که بانک مرکزی دیروز قیمت سکه را ۲۰۸۰ تومان کاهش داد و نرخ آن را ۴۷۱ هزار و ۱۲۰ تومان تعیین کرد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۱۰۴۰ تومان کاهش داده شد و به ترتیب ۲۳۵ هزار و ۵۶۰ تومان و همچنین ۱۲۴ هزارو ۸۰۰ تومان تعیین شد. با توجه به ارقام دیروز، قیمت سکه بازار ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان از قیمت بانک بیشتر بود. بانک مرکزی در روز‌های اخیر قیمت‌های بازار را با دقت رصد کرده و با افزایش‌های میلیمتری فاصله را کاهش داده و حتی بالاتر برده و سپس به مرور کاهش داده است. بنابراین انتظار می‌رود بانک مرکزی این رویه را برای کنترل قیمت‌ها در بازار کماکان ادامه دهد.

بازار ارز

در بازار ارز قیمت مرجع دلار ۲ ریال افزایش یافت و به ۱۰۵۷۶ ریال رسید. در همین حال قیمت دلار بازار با ۳ تومان افزایش تا ۱۱۷۰ تومان گران شد. به این ترتیب، تفاوت قیمت دلار آزاد و دلار مرجع بانک مرکزی ۱۱۳ تومان بود. نرخ ارز مسافری نیز دیروز ۱۰۶۲ تومان بود.

یورو نیز دیروز ۵ تومان دیگر بالا رفت و به ۱۶۸۵ تومان رسید.

طلا در بازارهای جهانی

دیروز نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا حد ۴۳۹۰/۱ بالا رفته بود . اما انتشار گزارش کاهش نرخ رشد اقتصادی در آلمان، آن را تا ساعات بعد به ۴۳۵۹/۱ تقلیل داد. قیمت طلا که در روز‌های اخیر به کمتر از ۱۷۳۰ دلار نیز رسیده بود، دیروز دوباره تا مرز ۱۷۸۰ دلار قرار گرفت و تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به ۱۷۸۰ دلار رسید.

بهای طلا در بازار‌های جهانی در۱۱ آگوست تا ۹۵/۱۸۱۴ دلار بالا رفت. در این روز اعلام افت رتبه اعتباری آمریکا تا سطح +AA توسط موسسه رتبه‌سنجی استاندارد اندپورز موج بلندی از بی‌اعتمادی به اقتصاد آمریکا و در نتیجه بازارهای بورس را در پی داشت. بورس‌های جهان از آمریکا تا آسیا متاثر از این وضعیت با کاهش شدید شاخص روبه‌رو شدند. در مقابل رییس فدرال رزرو با اعلام نرخ بهره بین صفر تا ۲۵ صدم درصد تا سال ۲۰۱۳ جان دوباره‌ای به بازار‌های مالی جهان بخشید و از این رو تقاضا برای طلا مجددا کاهش یافت و در روز‌های اخیر طلا به زیر ۱۷۳۰ دلار کاهش یافته بود.

با این وجود، روز گذشته خوشبینی سرمایه‌گذاران به ملاقات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و سارکوزی، رییس جمهور فرانسه برای دستیابی به توافقات جدیدی در کنترل بحران بدهی‌ها در اروپا موجب تقویت یورو در مقابل دلار آمریکا شد. با کاهش ارزش دلار، قیمت طلا رو به افزایش نهاد . در همین راستا افزایش تقاضا برای خرید‌های عمده طلا، بر افزایش قیمت آن افزود. همچنین اعلام نرخ رشد کمتر از انتظار برای رشد اقتصادی در آلمان نوسان منفی را برای قیمت طلا در پی داشت.دیروز اعلام شد که نرخ رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه اول و دوم نسبت به سه ماهه اول تنها ۱/۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که انتظار کارشناسان رقم ۵/۰ درصد بوده است.

خبرهای رسیده از اقتصاد فرانسه نیز حاکی است که این کشور با توقف رشد اقتصادی روبه‌رو است. اوضاع در ایتالیا، اسپانیا و یونان نیز بسیار نامطلوب ارزیابی شده است.

فراغت صرافان از دردسر ارز مسافری

در حالی که عرضه ارز مسافری رسما از میان صرافان رخت بربسته است و قاعدتا صرافان باید با فراغ بال به دادوستد ارز آزاد بپردازند، مشاهدات دنیای اقتصاد از بازار صرافان نشان می‌دهد که ترس از بازخواست بازرسان بانک مرکزی، موجب شده که برخی از صرافان قیمت دلار آزاد را در جداول معاملاتی پشت ویترین مغازه‌های خود درج نکنند.

این در حالی است که برخی آزادانه با نوشتن این جمله که «ارز مسافری نداریم سوال نفرمایید»، قیمت دلار آزاد را در ستون خرید و فروش ارز درج کرده‌اند. برخی نیز در بلاتکلیفی مطلق، قیمت دلار دولتی را که البته برابر مقررات جدید به آن دسترسی ندارند، درج کرده‌اند.

در همین رابطه رییس شورای هماهنگی کانون صرافان ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: به دلیل نبودن یک موضع‌گیری رسمی از سوی بانک مرکزی، صرافان تکلیف خود را در درج قیمت‌های بازار به درستی نمی‌دانند.

اصغر سمیعی با مثبت ارزیابی کردن تجمیع ارز مسافری افزود: صرافان عضو کانون نیز مرتبا خواهان روشن شدن تکلیف خود در این رابطه هستند که با توجه به اینکه موضع رسمی بانک مرکزی اعلام نشده است، ما نیز پیشنهاد صریحی برای صرافان در این زمینه نداریم.

وی در عین حال بیم از برخوردهای بانک مرکزی صرافان را در بلاتکلیفی قرار داده است.

سمیعی تجمیع ارز مسافری از میان صرافان را اتفاق مبارکی خواند و اظهار امیدواری کرد که عرضه حواله ارز تجاری را نیز بانک‌ها بر عهده بگیرند. وی برقراری ضوابط قوی‌تر در بانک‌ها را در جهت کنترل این اقدام مهم ارزیابی کرد.

وی همچنین از وجود شواهدی مبنی بر درآمد نامشروع بیش از یک میلیارد تومانی در برخی صرافی‌های متخلف طی ۱۰ ماه گذشته (مهر ماه ۸۹ تا کنون) خبر داد و در عین حال تاکید کرد: اعلام خبر جمع شدن ارز مسافری از میان صرافان و عهده دار شدن بانک‌ها به معنی بهبود شرایط انتقال ارز از طریق سیستم بانکی کشور است که باید آن را به فال نیک گرفت.