گروه بازار پول- روز گذشته نتایج دو نظرسنجی از رفرم پولی منتشر شد.بر اساس نظرسنجی اول که از سوی نهاد ریاست‌جمهوری منتشر شد: نیمی از مردم موافق حذف صفر از پول ملی نیستند، در کنار این نظرسنجی بانک مرکزی نیز نتایج هفته دوم پرسش‌نامه بررسی اثرات حذف صفر از پول ملی را ارائه کرد. در نظرسنجی بانک مرکزی حدود ۸۲ درصد از مردم موافق حذف صفر یا اصلاح پول ملی هستند. در گزارش بانک مرکزی ۵۰ درصد مردم معتقدند اجرای این طرح تاثیری بر تورم ندارد یا میزان تورم ناشی از اجرای طرح اندک است. ۵۱ درصد از افراد شرکت‌کننده معتقدند: حذف صفر تاثیری بر قیمت املاک و مستغلات ندارد در مقابل ۲۵ درصد معتقد به افزایش قیمت املاک و مستغلات هستند.مرکز پژوهش، سنجش و اسناد معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور با اعلام گزارشی از نتایج پیمایش‌های اجتماعی انجام شده در دولت اعلام کرد: در حدود ۵۰ درصد از مردم موافق اجرای طرح اصلاح پول ملی در کشور هستند و آن را به صلاح اقتصاد کشور می‌دانند.

این مرکز در پی این پیمایش‌ها دریافت که بیش از ۷۰ درصد مردم موافق نظر دولت مبنی بر حذف چهار صفر از واحد پول ملی بودند که از این بین ۳۲ درصد معتقد هستند حذف چهارصفر موجب رونق اقتصادی شده و ۲۷ درصد آن را موجب رکود اقتصادی در کشور می‌دانند. بیش از ۶۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی این طرح را کارشناسی شده دانسته و ۲۱ درصد معتقدند حذف چهارصفر، قدرت خرید مردم را افزایش خواهد داد. همچنین در این نظرسنجی ۳۴ درصد معتقدند حذف صفرها از پول ملی، ارزش پول را افزایش خواهد داد و ۶۷درصد معتقد بودند اجرایی شدن آن ضربه‌ای بر جریان مبادلات اقتصادی و درآمدهای آن وارد نخواهد کرد.

تومان از پارسی پیشی گرفت

بر اساس نتایج این نظرسنجی بانک مرکزی،حدود ۴٣ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی با نام «تومان» برای واحد اسکناس و «دریک» برای سکه موافق هستند. پارسی با سهمی معادل ۴٢ درصد برای واحد پول اصلی و ریال با سهمی معادل ٢٢درصد برای واحد پول فرعی در رتبه بعدی قرار دارد. در نتایج هفته اول این نظرسنجی، پارسی در صدر پیشنهادهای شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی قرار داشت.

در سوالی دیگر از کاربران درخواست شده در صورتی که غیر از موارد ذکر شده نام دیگری را برای واحد اصلی پول ملی (اسکناس) و واحد فرعی آن (سکه) پیشنهاد دارند، اعلام کنند. بیشترین پیشنهاد در این خصوص برای واحد اصلی (اسکناس) مروارید، زر، آریا، دارا، عباسی، ایران، مهر، اشرفی، کیان، فجر، نور، تات و جم بوده است.

برای واحد فرعی (سکه)نیزبهار، سیم، نیک، خلیج فارس، امامی، دانا، سینا، قران، رجا، خاتم، کوشا، کوروش و پردیس پیشنهاد شده است.

حدود ۶۷ درصد از افراد شرکت‌کننده با افزایش سهم سکه در مبادلات مالی جامعه مخالف هستند که بنا بر تحلیل بانک مرکزی این مخالفت می‌تواند ناشی از قطع نامناسب سکه در گذشته و ناکارآمدی آنها در انجام مبادلات باشد. طراحی چهره های دانشمندان، نویسندگان و شاعران ایرانی رتبه اول برای قرار گرفتن در پشت اسکناس را دارد. پس از این گروه، سمبل‌های ملی و اماکن تاریخی در رتبه های بعدی قرار دارند.۵۷ درصد مردم نیز مخالف مشابه بودن طرح، رنگ و اندازه اسکناس‌های جدید با اسکناس‌های کنونی هستند.