دنیای اقتصاد- قیمت سکه بهار آزادی در روز گذشته ۱۰ هزار تومان کاهش یافت. این کاهش در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت‌ها تا مرز نیم میلیون تومان پیش رفته بود و پیش‌بینی می‌شد از این مرز نیز عبور کند؛ اما همزمان با کاهش قیمت و سپس تعطیلی بازارهای جهانی و اقدامات بانک مرکزی در تغییر قیمت سکه دولتی بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به ۴۷۵ هزار تومان رسید. سکه بانکی نیز تا ۴۷۸ هزار تومان پایین آمد؛ اما با وجود این کاهش قیمت، سکه دولتی کماکان دو هزار تومان بالاتر از قیمت بازار است. به اعتقاد کارشناسان، امروز برای مشخص کردن تداوم کاهش قیمت‌ها یا تغییر جهت آن، روز تعیین‌کننده‌ای است؛ زیرا با بازگشایی بازارهای جهانی مسیر حرکت قیمت شفاف‌تر می‌شود. نزول قیمت‌ها در بازار ارز و طلا

سکه ۲ روزه ۱۰ هزار تومان ارزان شد

گروه بازار پول- قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در سراشیبی قرار گرفت.

دیروز تلاش بانک مرکزی برای یکسان سازی قیمت سکه دولتی با قیمت سکه بازار، نتیجه بخش واقع شد و قیمت سکه را مجددا به کاهش واداشت. در نتیجه افزایش قیمت سکه دولتی فراتر از قیمت سکه بازار، قیمت سکه با ۵۰۰۰ تومان کاهش تا ۴۷۵ هزار تومان پایین آمد. در همین حال به دنبال محدود شدن ارز مسافری به باجه‌های خروجی فرودگاه‌ها، قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ۸ تومان ارزان شد.

دیروز بانک مرکزی قیمت سکه را که در راستای همسان‌سازی قیمت با بازارتا ۴۸۲ هزارتومان بالا برده بود، با ۳هزار و ۱۲۰تومان کاهش تا ۴۷۸ هزار و ۹۲۰ تومان پایین آورد. افت قیمت سکه بازار از روز اول هفته آغاز شد و در دو روز متوالی (شنبه و یکشنبه) در مجموع ۱۰ هزار تومان از بهای آن کاسته شد. روز گذشته قیمت سکه در بازار به ۴۷۵ هزارتومان رسید. به این ترتیب سکه دولتی ۳۹۲۰ تومان از قیمت سکه بازار بالاتر قرار گرفت.

بانک ملی از قیمت نیم سکه و ربع سکه۱۰۴۰ تومان کاست و نرخ آنها را به ترتیب ۲۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان و همچنین ۱۲۸ هزار و ۹۶۰ تومان تعیین کرد. در این راستا قیمت نیم سکه در بازار به ۲۳۷ هزار تومان رسید. ربع سکه هم در بازار تا ۱۲۷ هزارتومان ارزان شد. سکه طرح قدیم در بازار نیز ۵۰۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۴۸۵ هزار تومان کاهش یافت. در هفته گذشته قیمت این سکه تا ۴۹۵ هزار تومان بالا رفته بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که معمولا در فراز و فرود قیمت، رویه کاملا منطقی در بازار دارد، دیروز با ۴۴۰ تومان کاهش به ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

بازار ارز

نرخ اغلب ارزها در روز گذشته با افت همراه بود. عرضه ارز مسافری از روز شنبه این هفته به صرافی بانک‌ها و صرافی‌های مستقر در خروجی نهایی فرودگاهی موکول شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی در اولین جلسه مطبوعاتی خود که روز شنبه برگزار شد، منحصر شدن فروش ارز مسافری در پایانه‌های فرودگاهی کشور و برخی صرافی بانک‌ها را برای جلوگیری از سوءاستفاده از ارز مسافری رسما اعلام کرد. در واکنش به این خبر قیمت دلار در بازار رو به کاهش نهاد و طی ۲ روز قیمت دلار از ۱۱۸۰ تومان با ۸ تومان کاهش تا ۱۱۷۲ تومان فرو افتاد. در عین حال بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را تغییری نداد تا قیمت آن برای روز گذشته نیز ۱۰۵۷۵ ریال باقی بماند. به‌این ترتیب اختلاف قیمت ارز رسمی و غیررسمی دیروز ۱۱۵ تومان شد. قیمت یورو و پوند انگلیس نیز با کاهش روبه‌رو بود. یورو ۱۲ تومان و پوند انگلیس ۵ تومان ارزان شدند و به ترتیب ۱۶۷۸ تومان و ۱۹۳۰ تومان فروخته شدند. قیمت ارز از مهر ماه سال ۸۹ پس از ۸ سال تک نرخی بودن دوباره دونرخی شد و تلاش‌های مختلف بانک مرکزی برای از بین بردن شکاف قیمت ارز رسمی و غیر رسمی تا کنون بی‌نتیجه بوده است. معاون ارزی بانک مرکزی تحریم و توزیع نامناسب ارز را عوامل اصلی دونرخی شدن عنوان کرده است.

قیمت‌های جهانی

بهای طلا در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی بازارهای مالی طی شنبه و یکشنبه در سطح ۱۷۴۶ دلار بسته مانده است. قیمت طلا هفته گذشته تا محدوده ۱۸۲۰ دلار هم بالا رفت. فروش عمده طلا و انتشار اخباری مبنی بر افزایش نرخ خرده فروشی در آمریکا و تکذیب کاهش رتبه اعتباری فرانسه موجب افت قیمت طلا شد. برخی همچون رونالد استوفرل کارشناس بانک است گروپ از اتریش قیمت طلا را برای آینده ۲۳۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. در عین حال برخی از افت قیمت طلا تا ۱۴۰۰ دلار تا پایان سال میلادی جاری خبر داده‌اند. کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان و کاهش مصرف انرژی و سایر کالاها دلیل پیش‌بینی کاهش قیمت طلا عنوان شده است.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از رویترز در تحلیل نوسان قیمت طلا در جهان برخی اظهارات تعدادی از کارشناسان را منتشر کرده است:فرانک تروتر رییس «اوربانک» در فلوریدا که حدود ۵۰۰ میلیون قطعه طلا را در بانک برای مشتریان خود نگهداری می‌کند، گفت: کسانی که حتی در ۶ ماه گذشته در مورد طلا صحبت نمی‌کردند، اکنون به شدت به طلا علاقه‌مند شده‌اند.

بر اساس آمار کمیسیون مبادله کالاهای آمریکا، طی ماه گذشته، خرید طلا در این کشور بیش از ۱۸ میلیون اونس افزایش یافته است؛ درحالی که خرید طلا تا ماه جولای برابر با ۴/۸ میلیون اونس بوده است.

در عمق بحران مالی سال ۲۰۰۸، قیمت طلا ۲۰ درصد کاهش یافت و بازار فلزهای گرانبها به علت تمایل سرمایه‌گذاران به دلار به عنوان یک منبع امن آسیب دید. اما در سایه بحران بدهی‌ها در سال جاری ارزش دلار کاهش و ارزش طلا افزایش یافته است.

جفری سیکا یک مشاور مالی معتقد است که هنوز برای سود بردن از تب طلا دیر نیست؛ وی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش را برای قیمت این فلز گرانبها در سال جاری پیش‌بینی می‌کند.

این کارشناس مالی می افزاید: آنچه ما شاهد آن هستیم تکه‌ای از کوه یخ رکود است. ارزش طلا به علت ناتوانی بانک مرکزی آمریکا در حل بحران بدهی‌های ملی این کشور افزایش یافته است. به نظر این کارشناس اصول سرمایه‌گذاری در طلا تغییر نکرده تنها چیزی که تغییر کرده این است که میزان سرمایه‌گذاری بیشتر شده است. موسسه جی‌پی مورگان نیز پیش‌بینی کرده است قیمت معاملات لحظه‌ای طلا در سال جاری افزایش خواهد یافت و قیمت ۲۵۰۰ دلار به ازای هر اونس دور از ذهن نیست.

اما برخی کارشناسان اقتصادی در مورد سرمایه‌گذاری در بازار طلا تردید دارند. پت دورسی یکی از این کارشناسان است که معتقد است، سرمایه‌گذاری در بازار طلا هیچ درآمد و منفعتی ندارد. دیگر کارشناسان اقتصادی، بی‌ثباتی قیمت این فلز گرانبها و قرار داشتن قیمت طلا تحت تاثیر قیمت نفت را عاملی منفی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا می دانند. به عقیده این افراد قیمت طلا به همان سرعتی که افزایش یافته است می‌تواند کاهش یابد و در نتیجه طلا نمی‌تواند منبع مطمئنی برای سرمایه‌گذاری باشد.

فرانک تروتر، رییس «اوربانک» معتقد است یک سرمایه‌دار تنها باید ۵ تا ۱۰ درصد سرمایه خود را وارد بازار طلا کند.