سکه دولتی ۱۹ هزار تومان گران شد

دنیای اقتصاد- روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و طلا کماکان به حرکت صعودی خود ادامه داد. بانک مرکزی برای پر کردن قیمت‌های پیش‌تاخته سکه در بازار تهران، قیمت سکه دولتی را با ۱۹ هزار و ۷۶۰ تومان افزایش به ۴۷۴ هزار و ۲۴۰ تومان رساند. قیمت نیم‌سکه نیز با ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش به ۲۳۷ هزار و ۱۲۰ تومان رسید. در بازار ارز، دیروز دلار آمریکا با ۱۵ تومان رشد قیمت به ۱۱۹۵ تومان رسید. البته در ساعات اولیه بازار برخی صرافان آن را به نرخ ۱۲۰۰ تومان فروختند. در عین حال، روز گذشته بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۷ ریال کاهش داد و به ۱۰۵۵۷ ریال رساند. همچنین دیروز بازار ارز شاهد افزایش ۳۵ تومانی قیمت یورو نیز بود که آن را به ۱۷۱۰ تومان رساند. سکه بانکی ۱۹ هزار تومان گران شد

دلار در سطح ۱۲۰۰ تومان، سکه در مرز ۵۰۰ هزار تومان

گراف سبز رنگ مربوط به روز گذشته است

گروه بازار پول_مسعود رضا طاهری: قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به دنبال افزایش جهانی قیمت طلا کماکان در مسیر صعودی است. قیمت سکه بهار آزادی در حالی از سوی برخی بدون تغییر ۴۸۰ هزارتومان اعلام شد که قیمت ۴۸۳ هزارتومان نیز برای آن اعلام شده است. در بازار ارز دلار آمریکا دوباره به مرز ۱۲۰۰ تومان بازگشت و اختلاف قیمت رسمی و غیر رسمی خود را به ۱۴۵ تومان رساند.

جان دوباره قیمت‌ها

روز گذشته، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا جان تازه‌ای گرفت. بانک مرکزی، برای پر کردن قیمت‌های پیش تاخته سکه در بازار تهران قیمت سکه بانکی را روز گذشته با ۱۹ هزار و ۷۶۰ تومان افزایش به ۴۷۴ هزار و ۲۴۰ تومان افزایش داد. قیمت نیم سکه نیز با ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش به ۲۳۷ هزارو ۱۲۰ تومان رسید. بانک مرکزی دیروز نرخ ربع سکه را ۸۳۲۰ تومان بالا برد و قیمت آن را ۱۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان تعیین کرد.در بازار آزاد نیز قیمت انواع سکه با نوسان همراه بود.قیمت سکه بهار آزادی دیروز بین ۴۸۰ هزارتومان تا ۴۸۳ هزارتومان اعلام شد که در کمترین میزان،اختلاف قیمت سکه بازار و سکه دولتی به ۶۰۰۰ تومان رسید. سکه طرح قدیم ۵۰۰۰ تومان گران شد و به نرخ ۴۹۵ هزار تومان رسید.در مقابل نیم سکه ۱۰۰۰ تومان ارزان شد و به ۲۴۰ هزارتومان رسید. ربع سکه هم دیروز نسبت به نرخ ۱۳۴ هزارتومانی روز سه شنبه تغییری نداشت.

قیمت خرید

قیمت‌های خرید سکه در بازار دیروز به دلیل گنگ بودن برخی شرایط، با ارقام مختلف از سوی فروشندگان اعلام می‌شد. نرخ خرید سکه بهار آزادی ضرب سال ۸۶ در حدود ۴۷۵ هزار تومان اعلام شد. دیروز در بازار،صرافی‌ها سکه طرح قدیم را ۴۸۰ هزارتومان می‌خریدند. در این بازار نیم سکه ۲۳۵ هزار تومان و ربع سکه ۱۲۸ هزارتومان از مردم خریداری می‌شد. نرخ خرید سکه‌های «تاریخ گذشته» (سال‌های قبل از ۸۶)، برای ربع سکه حدود ۱۰ هزار تومان از سکه‌های ضرب سال ۸۶ به بعد، پایین تر بود.سکه بهار تاریخ گذشته نیز ۴۷۲ هزارتومان خریداری شد.دیروز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۵۰۰ تومان افزایش به ۲۱۴ هزارتومان رسید.بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۴۹ هزارو ۴۰۰ تومان رسید.

آزمون دوباره بانک مرکزی در بازار ارز

در بازار ارز، دلار آمریکا بازهم گران شد. دیروز دلار آمریکا با ۱۵ تومان رشد قیمت به ۱۱۹۵ تومان رسید. البته در ساعات اولیه بازار برخی صرافان آن را به نرخ ۱۲۰۰ تومان فروختند. روز گذشته بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۷ ریال کاهش داد و به ۱۰۵۵۷ ریال رساند. با این حال قیمت دلار دیگر از افت قیمت مرجع تاثیری نمی‌پذیرد. بانک مرکزی در خرداد ماه امسال با بالا بردن قیمت مرجع دلار، سعی کرد تا با سیاستی، همراستا با افزایش قیمت دلار بازار، تفاوت‌ها را کم کند. اما با انتقاد شدید کارشناسان روبه‌رو شد و مجبور شد پس از یک هفته مجددا قیمت ارز مرجع را در مسیر نزولی قرار دهد. حال با افزایش تقاضای مجدد در بازار ارز داخلی که اتفاقا خلاف جهت بازار‌های جهانی نیز حرکت می‌کند، به نظر می‌رسد که این بار کلاف در هم پیچیده بازار ارز با سیاست‌های بانک مرکزی و بلوف‌های رایج نیز باز نشده و مرتبا بر اختلاف قیمت ارز رسمی و غیررسمی نیز افزوده شود.دیروز بازار ارز شاهد افزایش شدید ۳۵ تومانی قیمت یورو نیز بود. نرخ یورو دیروز به ۱۷۱۰ تومان رسید. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز قدری تقویت شد و از ۴۳/۱ گذشت. سایر ارزها در بازار ارز داخل نیز با افزایش روبه‌رو بود. پوند انگلیس و دلار استرالیا هر یک ۱۰ تومان، صد ین ژاپن و دلار کانادا هر یک ۲۰ تومان گران شدند.

سکه چهار نرخی شد!

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی نوشت: بازار سکه در تهران این روزها با چهار نرخ متفاوت روبه‌رو است؛ از یک سو نرخ‌های رسمی و بانکی است که از همه پایین‌تر است و از سویی دیگر بازار با قیمت بالاتر. البته نرخ بانکی سکه نسبت به روز سه شنبه ۲۰ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد که خود یک رکورد محسوب می‌شود. بنابراین گزارش، از سویی دیگر دو اتحادیه تهران و کشوری طلا و جواهرات هر یک قیمت‌هایی را به عنوان پایه برای معاملات سکه تعیین می‌کنند که تفاوت‌هایی با هم دارند و در مقابل آنچه در بازار خرید و فروش می‌شود و مردم باید مبلغ آن را پرداخت کنند، گران‌ترین عدد در بین چهار عدد اعلامی است.

بانک نیز دیروز سکه طرح جدید را با قیمت ۴۷۴ هزار و ۲۴۰ تومان، نیم سکه را با نرخ ۲۳۷ هزار و ۱۲۰ تومان و ربع سکه را با قیمت ۱۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان عرضه کرد.

طبق نرخ‌های اعلام شده اتحادیه‌ طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف تهران نیز سکه طرح قدیم ۴۸۳ هزار تومان، سکه طرح جدید ۴۷۵ هزار تومان، نیم سبکه ۲۳۸ هزار تومان، ربع سکه ۱۳۳ هزار تومان، سکه‌های گرمی ۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان است.

طبق قیمت‌های اعلامی اتحادیه‌ کشوری طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف سکه‌ طرح قدیم ۴۸۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۴۷۷ هزار تومان، نیم سکه ۲۳۸ هزار تومان، ربع سکه ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه‌های گرمی ۷۷ هزار تومان عرضه می‌شوند.

درحالی از نرخ‌های مرجع استفاده می‌شود که در بازار آزاد، سکه طرح جدید ۴۸۲ هزار تومان فروخته می‌شود. در این زمینه محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه‌ کشوری طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف می‌گوید: تمام تحلیل‌گران اقتصادی روند طلا را صعودی می‌دانند و انتظار می‌رود شوکی که به اقتصاد دنیا وارد شده است در روزهای بعد خود را نشان دهد. به گفته‌ یکی از فعالان بازار در این روزها طلا و سکه به میزان کمتر خرید و فروش می‌شود و بازار بلاتکلیف است.

دلار آزاد ۱۲۰۰ تومان

ایسنا همچنین نوشت:دیروز تفاوت نرخ بازار آزاد و رسمی دلار به ۱۵۰ تومان؛ یعنی بیشترین حد خود در چند ماه گذشته رسید.

دلار مقصر است

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزایش قیمت جهانی طلا و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای دلار در بازار را دو دلیل عمده افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی اعلام کرد و گفت: محدودیت عرضه دلار بانک مرکزی به بازار قیمت‌ها را افزایش داد.محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با مهر دو دلیل عمده برای افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی را اعلام کرد و گفت: اولین عامل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و دومین عامل افزایش قیمت دلار در بازار داخلی است.رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت دلار در بازار به دلیل محدودیت عرضه بانک مرکزی و عدم عرضه دلار به بازار توسط این بانک افزایش یافته است، تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون قیمت دلار در بازار به بیش از ۱۱۹۰ تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه البته وضعیت عرضه و تقاضا در بازار سکه و طلای داخلی متعادل است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، افزود: در عین حال قیمت جهانی طلا همچنان در حال افزایش است و همین امر باعث افزایش قیمت سکه طرح جدید در بازار داخلی به میزان ۶ هزار تومان در روز جاری شده است.کشتی آرای از افزایش قیمت انواع سکه در بازار داخلی از صبح امروز تاکنون خبرداد و افزود: با این وجود قیمت‌های فعلی بازار حباب نیست، به عبارت دیگر با توجه به قیمت دلار در بازار به میزان بیش از ۱۱۹۰ تومان و قیمت جهانی طلا، نرخ سکه‌ها و طلا در بازار داخلی منطقی است.وی تاکید کرد: در حال حاضر میزان تقاضای دلار در بازار به میزان عرضه آن توسط بانک مرکزی نیست و همین امر باعث افزایش قیمت دلار شده است.

سکه ۵۰۰ هزار تومانی بعید نیست

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن تشریح وضعیت مبادلات بازار سکه از محتاط بودن مردم در خرید و فروش سکه و رکود معاملات اصلی بازار خبر داد و به خبرگزاری فارس نیز گفت: در روزهای آینده سکه تمام بهار به ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.محمد کشتی‌آرای با اشاره به اینکه افزایش قیمت جهانی دلیل اصلی افزایش قیمت سکه در بازار داخلی است، اظهار کرد: به دلیل اینکه شاخص سهام آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده و دنیا تحت تاثیر صورت‌های مالی این کشور قرار گرفته قیمت طلا در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است. وی با بیان اینکه بازار سهام دنیا ۲ الی ۱۰ درصد کاهش ارزش پیدا کرده، افزود: در بازار داخلی نیز تب افزایش قیمت جهانی انگیزه برای عده‌ای افراد را به منظور خرید طلا افزایش داده و در ۲ روز اخیر باعث افزایش تقاضا برای خرید سکه شده است. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: البته افزایش تقاضا تنها برای سکه مشاهده می‌شود؛ چرا که بازار در حالت رکود است و معاملات اصلی با رکود قابل توجهی همراه شده‌اند. کشتی‌آرای افزایش قیمت ارز را در بالا بردن قیمت سکه طی روز جاری و روزهای گذشته موثر دانست و گفت: قیمت سکه حبابی نیست و اگر تقاضا بیش از حد افزایش پیدا کند امکان حبابی شدن نرخ‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ قیمت سکه در بازار داخلی تحت تاثیر نرخ ارز و نرخ جهانی طلا تعیین می‌شود؛ ارز در دو روز گذشته ۴۰ تومان افزایش یافته است و از این همین رو تغییرات قیمتی سکه طبیعی بوده است. این مقام مسوول در بازار طلا و جواهر البته تاکید کرد که بانک مرکزی اجازه حبابی شدن نرخ انواع سکه را نمی‌دهد و اگر احساس کند تقاضای کاذب در بازار ایجاد شده با افزایش حراج روزانه و شعب عرضه‌کننده سکه وارد عمل می‌شود. کشتی‌آرای با تاکید براینکه امکان حبابی شدن سکه‌ها وجود ندارد، بیان کرد:‌ در ۲ هفته گذشته بی‌میلی کامل در بازار طلا وجود داشت و به همین خاطر تقاضا در بازار سکه نداشتیم. وی افزود:‌ هم‌اکنون معاملات بازار و سطح شهر و شهرستان‌ها با احتیاط انجام می‌شود و مثل دفعه قبل مردم بی‌محابا وارد بازار خرید و فروش نمی‌شوند. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت:‌ در روزهای اخیر با وجود افزایش قیمت طلا در بازار داخلی، تقاضای سکه در حد تعداد بالا نبود و مردم در حد متعارف خرید می‌کنند. وی درباره افزایش قیمت سکه در بازار داخلی نیز در روزهای آینده تصریح کرد:‌ هم‌اکنون نیز قیمت‌ سکه یک بهار آزادی نزدیک ۵۰۰ هزار تومان شده‌ و در روزهای آینده به این قیمت نیز خواهد رسید.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز تا ۱۷۶۸ دلار در بازار لندن بالا رفت.اما در ساعات بعد در واکنش به خبر ثابت ماندن نرخ بهره بانکی فدرال رزرو (بین صفر تا ۲۵/۰ درصد) مجددا روبه کاهش نهاد. جلسه فدرال رزرو برای بررسی امکان افزایش نرخ بهره تشکیل شد و این نرخ برای ۲سال آینده تا ۲۰۱۳ ثابت تعیین شد.در پی این تصمیم بازار‌های بورس در دنیا با چشم‌انداز حرکت نقدینگی‌ها به بازار‌های سهام و تولید، با افزایش شاخص مواجه شدند و در مقابل قیمت طلا با اندکی نوسان مواجه شد. قیمت طلا طی روز‌های اخیر به دلیل چشم‌انداز نامطلوب اقتصادی در آمریکا و تداوم بحران کسری بودجه در برخی کشورهای اروپایی و به ویژه اعلام افت رتبه اعتباری آمریکا تا حد +AA توسط موسسه اعتبارسنجی S&P به رکورد ۱۷۷۳ دلار نیز دست یافت. روز گذشته تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران قیمت طلا مجددا به ۱۷۷۰ دلار رسید. دیروز قیمت طلا برای معاملات آتی دسامبر ( اسفند ماه ) ۱۷۸۰ دلار معامله شده است.کاهش رتبه اعتباری آمریکا انتقاد شدید سیاستمداران و مقامات اقتصادی اروپا را نیز برانگیخته است. وزرای دارایی اروپا پایین اعلام کردن ریسک اعتباری آمریکا را سیاسی عنوان کرده‌اند و آن را برای اقتصاد جهانی زیانبار اعلام کرده‌اند.