خیز مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- بهای جهانی طلا مجددا با ۱۵ دلار افزایش در مسیر صعودی قرار گرفت. روز گذشته قیمت طلا تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران با ۱۵ دلار افزایش نسبت به نرخ بسته شده روز دوشنبه تا ۱۶۳۵ دلار بالا رفت. افت شاخص بازارهای سهام موجب شد تا طلا دوباره با افزایش تقاضا مواجه شده و با وجود افت قیمت لحظه‌ای آن به هنگام اعلام توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا، بار دیگر قیمت آن افزایش یافت. با وجود خوش‌بینی به تاثیرات توافق اعضای کنگره و دولت آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی های خاجی از یک سو و کاهش هزینه های دولت از سوی دیگر، بازار های سهام و بازار نفت به این روند چندان خوشبین نبوده و با توجه به نرخ رشد اندک اقتصادی در این کشور، طلا بار دیگر در مرکز توجهات سرمایه‌گذاران قرار گرفت. بهای جهانی طلا دیروز بین ۱۶۲۰ تا رکورد ۱۶۴۱ دلاری روزهای اخیر در نوسان بود.

بازار داخلی نسبت به تغییرات قیمت جهانی طلا واکنشی نداشت و به ترتیب ۴۳۰ هزارتومان برای سکه بهار آزادی، ۴۵۰ هزارتومان برای سکه طرح قدیم، ۲۱۵ هزارتومان برای نیم سکه و ۱۲۳ هزارتومان برای ربع سکه اعلام شد. قیمت سکه بانکی دیروز با ۱۵۶۰ تومان کاهش به ۴۲۶ هزارو ۹۲۰ تومان رسید.

در بازار ارز قیمت دلار دولتی با ۹ ریال کاهش ۱۰۵۳۷ ریال تعیین شد. دلار در بازار آزاد با ۱۰ تومان افزایش تا ۱۱۳۵ تومان بالا رفت. در همین حال ارزش یورو با ۵ تومان کاهش به ۱۶۳۵ تومان رسید.

پیش‌بینی افزایش بهای طلا در آینده نزدیک

درهمین حال رییس اتحادیه‌ طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف تهران با پیش‌بینی افزایش نرخ طلا در آینده نزدیک اظهار کرد: هنوز بحران اقتصادی آمریکا برطرف نشده و نرخ بیکاری نیز در این کشور هم‌چنان بالاست.

احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در صورت بهبود وضعیت اقتصادی یونان، قیمت طلا کاهش پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کاهش قیمت طلا داشت.

خرید طلا از سوی بانک کره برای نخستین بار در یک دهه گذشته

بانک مرکزی کره جنوبی برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته اقدام به خریداری طلا در راستای متنوع کردن ذخایر خارجی خود کرد. به گزارش ایسنا، احیای اقتصاد شکننده و وضعیت بدهی پرمخاطره در آمریکا و اروپا، به تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن رونق بخشیده و بهای شمش طلا را به رکوردهای بالایی در ماه ژوییه رساندند. شورای جهانی طلا اعلام کرد: دارایی طلای افزایش یافته کره جنوبی همچنان کمتر از بانک‌های مرکزی آسیایی دیگر است. چین که در سطح جهانی در رتبه ششم قرار دارد در میان بانک‌های آسیایی با هزار و ۵۴ تن، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر طلا تا پایان ماه مه بوده است.

ژاپن که در سطح جهانی در رتبه نهم قرار دارد، ۲/۷۶۵ تن طلا دارد که ۳/۳ درصد از کل ذخایرش را تشکیل می‌دهد و هند که در رتبه یازدهم قرار دارد،۷/۵۵۷ تن طلا دارد.

بانک کره اعلام کرد جدیدترین خرید طلای این کشور ۲۴/۱ میلیارد دلار ارزش دارد، اما اعلام نکرد شمش طلا یا سرمایه خریداری کرده است. این بانک حاضر به افشای قیمت خرید نشد اما اعلام کرد تمام دارایی طلایش را برای استفاده احتمالی در وام دادن طلا و مبادلات مربوط دیگر در آینده، به بانک مرکزی انگلیس سپرده است. به گفته یکی از مقامات بانک کره، این نخستین خرید طلای این بانک از زمان بحران مالی آسیایی ۱۹۹۸-۱۹۹۷ بوده است.

این دارایی طلای افزایش یافته، کره جنوبی را از رتبه پنجاه و ششم قبلی در رتبه چهل و پنجم فهرست شورای جهانی طلا از دارایی طلای بانک‌های مرکزی قرار می‌دهد.

آمریکا با هشت هزار و ۱۳۳ تن، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر طلا است و طلا ۷/۷۴ درصد از کل ذخایر خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد. آلمان با سه هزار و ۴۰۱ تن یا ۷/۷۱ درصد، با فاصله زیادی در مکان دوم قرار دارد. ذخایر خارجی کره جنوبی شامل طلا در ماه ژوییه به میزان ۵۵/۶ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۰۳/۳۱۱ میلیارد دلار رسید که برابر با ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور است که در سال ۲۰۱۰ اندکی بیش از یک تریلیون دلار بود. این کشور از نظر ذخایر خارجی در جهان، تا پایان ماه ژوئن در رتبه هفتم قرار داشت.