سقوط یک درصدی قیمت طلا

گروه بازار پول- بهای طلا پس از سخنرانی باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا بیش از یک درصد سقوط کرد.

اوباما اعلام کرد قانونگذاران آمریکا برای کاهش کسری بودجه این کشور، سیاست‌های مالی جدیدی را ارائه داده‌اند که احتمالا منجر به تقویت اقتصاد این منطقه و رشد ارزش دلار خواهد شد. با توجه به چشم انداز تاریک و مبهم اقتصاد بزرگ آمریکا، معاملات در بازارهای مالی با احتیاط بیشتر و کندتری پیش می‌رود و سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج مذاکرات مسوولان مالی آمریکا و چگونگی حل مشکلات مربوط به کسری بودجه این کشور هستند. از سوی دیگر امروز رتبه بندی اعتباری ایالات متحده اعلام خواهد شد و همین موضوع از دیگر عواملی است که مقامات آمریکایی را بیش از پیش به فکر فرو برده تا راهی برای بالابردن سقف بدهی‌های این کشور پیدا کنند. براساس این گزارش، طلا در میان توفان اقتصادی کشورهای بزرگ جهان، همچنان به عنوان یک پناهگاه امن در میان سرمایه‌گذاران خودنمایی می‌کند.

معاملات آتی طلا در پایین‌ترین سطح به ۱۶۰۸ دلار و ۲ سنت در هر اونس و در بالاترین سطح به ۱۶۱۷ دلار و ۷۰ سنت در هر اونس رسید. بهای طلا روز گذشته در بازار آسیا با افت ۷/۰درصد با نرخ ۱۶۱۵ دلار و ۱۹ سنت در هر اونس معامله شد، در حالیکه در هفته گذشته در بالاترین سطح به ۱۶۳۲ دلار و ۳۰ سنت در هر اونس رسیده بود. برخی تحلیلگران معتقدند این موضوع یک واقعیت است که در حال حاضر قانونگذاران آمریکایی در حال به توافق رسیدن برای حل مشکلات مالی این منطقه هستند و همین موضوع منجر به کاهش معاملات بازار طلا به عنوان یک پناهگاه امن خواهد شد. مجلس سنای ایالات متحده احتمالا پیشنهاد دموکرات‌ها و رهبران جمهوری خواه را برای جلوگیری از کاهش کسری بودجه ایالات متحده اعلام خواهد کرد و پس از آن، این احتمال وجود دارد که پس از پایان مذاکرات بهای دلار تقویت شده و طلا را تحت فشار قرار دهد.بهای طلا در ماه جولای(ماه گذشته) در حدود ۵/۸ درصد افزایش یافته بود.

کاهش نرخ دلار در ایران

قیمت دلار نیز روز گذشته در بازار کاهش یافت و به ۱۱۲۵ تومان رسید و قیمت انواع سکه در بازار هم با روندی کاهشی همراه شد.

بانک مرکزی نرخ دلار دولتی را اندکی افزایش داد و قیمت آن را حدود ۱۰۵۵ تومان تعیین کرد، اما قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافت و از ۱۱۲۸ تومان دیروز به ۱۱۲۵ تومان رسید.

نرخ اعلامی بانک مرکزی برای هر یورو حدود۱۵۱۷ تومان مانند روز یکشنبه بود و نرخ یورو در بازار آزاد ۱۶۴۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

بانک مرکزی قیمت هر قطعه سکه طرح جدید را در روز گذشته برای عرضه در شعب بانکی ۴۲۸ هزار و ۴۸۰ تومان، نیم سکه ۲۱۴ هزار و ۲۴۰ تومان و سکه ربع را ۱۲۰ هزار و ۶۴۰ تومان اعلام کرد که نسبت به روز ماقبل تغییری نکرد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار ۴۵۰ هزار تومان، طرح جدید ۴۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۱۵ هزار تومان، ربع سکه ۱۲۳ هزار تومان و سکه گرمی ۷۳ هزار تومان بود.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود ۱۶۱۶ دلار و هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.