رکورد شکنی طلا در جهان؛ تثبیت قیمت‌ها در ایران

گروه بازار پول-تداوم نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص افزایش نیافتن سقف بدهی‌های آمریکا و احتمال ورشکستگی دولت این کشور قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی را روز جمعه به رکورد ۱۶۳۷ دلار رساند.

به گزارش بلومبرگ، مهلت قانونی وزارت دارایی آمریکا برای افزایش سقف بدهی‌های ۳/۱۴ تریلیون دلاری دولت روز دوم اوت پایان خواهد یافت، اما هنوز توافق میان مقام‌های سیاسی بر سر این چالش اقتصادی صورت نگرفته است. رویترز گزارش داد: گسترش اضطراب سرمایه گذاران از این موضوع باعث رشد تقاضا و به دنبال آن افزایش بهای طلا شد به طوریکه طلا بزرگ‌ترین رشد ماهانه‌ را از نوامبر ۲۰۰۹ داشته است.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با ۱۵ دلار افزایش به رکورد۵۰/۱۶۳۷ دلار رسید. این رقم در ادامه معاملات کاهش یافت و به ۱۶۳۵ دلار رسید. قیمت طلا در ماه جولای بیش از ۵/۸درصد رشد داشته است.

ارزش دلار آمریکا نیز در برابر سبدی متشکل از ارزهای معتبر بین‌المللی برای سومین هفته متوالی کاهش داشته است. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تا کنون ۱۵ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای حفظ ارزش دارایی و پول خود اقدام به خرید بیشتر طلا می‌کنند. بر این اساس قیمت هر اونس نقره نیز با ۲/۳۱ سنت افزایش به بیش از ۱۰۶/۴۰دلار رسیده است.

وضعیت طلا در ایران

در حالی که قیمت طلا روز جمعه رکورد تازه‌ای از خود ثبت کرد، بازار این فلز گرانبها در ایران در آرامش به سر می‌برد. روز گذشته قیمت سکه در بازار آزاد با قیمت ۴۳۲ هزار تومان فروخته شد.

در صرافی‌ها سکه طرح قدیم ۴۵۰ هزار تومان، طرح جدید ۴۳۲ هزار تومان، نیم سکه ۲۱۶ هزار تومان، ربع سکه ۱۲۵ هزار تومان و سکه گرمی ۷۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت دلار نیز در بازار رسمی ۱۰۵۴ تومان و در بازار آزاد ۱۱۳۵ تومان فروخته شد، بنابراین اختلاف قیمت دلار در بازار دولتی و غیر رسمی به ۸۱ تومان رسید. بانک مرکزی قیمت یورو را نیز افزایش داد و نرخ آن را از ۱۵۱۳ تومان روز پنج شنبه به ۱۵۱۷ تومان در روز گذشته رساند و قیمت یورو در بازار آزاد نیز به ۱۶۴۵ تومان رسید. رییس اتحادیه طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف نیز با اشاره به افزایش قیمت طلا گفت: با توجه به کاهش تدریجی نرخ ارز و کم شدن میل به خرید و تقاضا به‌رغم افزایش ۲۶ دلاری نرخ طلا در جهان، قیمت آن در ایران تغییر چندانی نکرد. برخی فعالان بازار تثبیت نرخ ارز را از دلایل اصلی تغییر نیافتن قیمت‌ها در ایران عنوان می‌کنند.