گروه بنگاه‌ها- صورت‌های مالی بانک توسعه صادرات ایران منتهی به سال ۱۳۸۹ توسط مجمع عمومی این بانک به تصویب رسید. در عین حال جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک توسعه صادرات در خصوص افزایش سرمایه بانک برگزار شد که مقرر شد یک هزار و۴۷۴ میلیارد ریال به سرمایه بانک توسعه صادرات ایران افزوده شود که مورد تصویب اعضای مجمع قرار گرفت. در این جلسه عنوان شد: سرمایه بانک توسعه صادرات ایران در حال حاضر ۱۶ هزار میلیارد ریال است که تنها حدود شش درصد صادرات غیرنفتی را می‌تواند پوشش ‌دهد و برای پوشش ۱۰درصدی رقم صادرات غیرنفتی در لایحه برنامه پنجم توسعه، سرمایه بانک باید به شش هزار و۴۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، در جلسه مجمع این بانک که با حضور نمایندگان اعضا برگزار شد از عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در بخش‌های مختلف به‌ویژه مقابله با تحریم‌های بانکی و حمایت از صادرکنندگان ایرانی در سایر کشورها تقدیر شد.

در این جلسه خبر از افتتاح شعبه بانک توسعه صادرات ایران در استان البرز در سال‌جاری داده شد و اعلام شد: مجموع تعهدات بین‌المللی بانک توسعه صادرات ایران ۸/۷ میلیارد دلار است که بر اساس موافقت‌نامه‌ها، یادداشت تفاهم‌ها و مصوبات هیات دولت، تامین مالی آن بر عهده این بانک گذاشته شده که با سرمایه فعلی بانک، اجرای این تعهدات به راحتی عملی نخواهد بود.

قانون انحصاری برای بانک‌های توسعه‌ای تدوین شود

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در توضیح اهداف و فعالیت‌های این بانک گفت: بانک توسعه صادرات ایران بحث اصلی‌اش کسب سود نیست بلکه به سه هدف عمده اجرای سیاست‌های نظام، تسهیل امور صادرکنندگان و افزایش صادرات غیرنفتی کشور می‌اندیشد.

وی با بیان اینکه مقررات بانک‌های توسعه‌ای با بانک‌های تجاری یکسان است و این باید تغییر کند، گفت: به‌رغم انتظاری که از بانک‌های توسعه‌ای می‌رود که بر اساس اهداف کلان نظام در بخش‌های صنعت و معدن، تعاونی، مسکن و توسعه صادرات، حمایت کنند ولی می‌بینیم که بانک‌های توسعه‌ای علاوه بر کمک به این بخش‌ها، باید انتظاراتی که از بانک‌های تجاری نیز است را هم برآورده کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود مقررات خاصی برای این بانک‌ها تدوین شود.

اختصاص ۶۴۹ میلیون دلار قرارداد اعتبار خریدار و ریفاینانس

مدیر امور مالی بانک توسعه صادرات ایران به ارائه گزارش به مجمع عمومی صاحبان سهام سال ۱۳۸۹ پرداخت و گفت: بانک توسعه صادرات ایران در سال گذشته ۲۷هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و همچنین مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار اوراق گواهی سپرده ارزی منتشر کرده است.

مرتضی اکبری در تشریح فعالیت‌های بین‌المللی بانک توسعه صادرات گفت: این بانک در سال گذشته به‌رغم تحریم‌های اعمال شده، موفق شد ۶۴۹ میلیون دلار قرارداد اعتبار خریدار و ریفاینانس را منعقد و همچنین به مرحله اجرا درآورد. وی با بیان اینکه در این بانک ۱۱۷۸ نفر شاغل بوده که ۷۴درصد آنها تحصیلکرده و دارای مدرک بالاتر از دیپلم هستند، تصریح کرد: تعداد شعب بانک توسعه صادرات ۳۹ شعبه است و چهلمین شعبه این بانک در سال جاری در استان البرز و شهر کرج راه‌اندازی می‌شود.

مدیرامور مالی این بانک گفت: نیروگاه پره سر گیلان و پتروشیمی کردستان از پروژه‌های ملی کشور بود که در سال ۱۳۸۹ توسط بانک توسعه صادرات ایران تامین مالی شده‌اند.