مهر- سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از چند نظر بانکی رییس جمهوری سخن گفت و با انتقاد از عدم اجرای بسته سیاستی نظارتی بانک‌ها تاکید کرد: به علت عدم نظارت بر فعالیت‌های بانکی، در حال حاضر تنها بخش اندکی از بانک‌های دولتی نسبت به اجرای این بسته اقدام کرده‌اند. محمدرضا فرزین در جمع معاونان اقتصادی استان‌ها اظهار داشت: قرار گرفتن مدیران اقتصادی کشور در رده سیاست‌گذاری بیانگر آن است که در سال جهاد اقتصادی باید حرکت‌های گسترده‌ای انجام شود.

معاون امور اقتصادی با بیان اینکه در خصوص طرح تحول نظام بانکی چند مورد اصلاحی مشخص شده است، افزود: در حال حاضر نسخه‌های اولیه لایحه اجرایی قانون تهیه شده است و در صورت جمع‌بندی به مجلس ارائه خواهد شد.

وی شایعه ربوی بودن معاملات بانکی وعدم توزیع مناسب امکانات بانکی را از جمله مشکلات اساسی سیستم بانکداری اعلام کرد و گفت: سیستم اقتصادی کشور در بدنه فعالیت‌های اقتصادی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور باشد، این در حالی است که با اجرای طرح تحول نظام بانکی روند نظارت در سیستم بانکی از سوی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

انتقاد از عدم اجرای بسته پولی ۹۰

فرزین با انتقاد از عدم اجرای بسته سیاستی نظارتی بانک‌ها تصریح کرد: به علت عدم نظارت بر فعالیت‌های بانکی در حال حاضر تنها بخش اندکی از بانک‌های دولتی نسبت به اجرای بسته اقدام کردند.

جزئیات دیدگاه‌های احمدی نژاد

سخنگوی کار گروه طرح تحول اقتصادی افزود: رییس‌جمهوری چند نظر مشخص درباره طرح تحول بانکی دارد که در کارگروه پیگیری می‌شود. یکی از آنها مبتنی شدن نظام بانکداری بر بانکداری بدون رباست که شائبه‌هایی درباره ‌آن وجود دارد و باید در اصلاحات نظام بانکی دیده شود.

وی افزود: ‌یکی دیگر از موضوعاتی که رییس‌جمهوری تاکید زیادی بر آن دارد، تامین نیازهای خرد مردم از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه است. نظام بانکی باید برای برطرف کردن نیازهای ضروری مردم به صورت قرض‌الحسنه و همچنین تامین منابع مالی کارآفرینان کوچک وارد عمل شود و این گونه نباشد که فقط بنگاه‌های بزرگ به منابع مالی دسترسی داشته باشند.

کاهش نرخ سود بانکی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره راهکارهای کاهش نرخ سود بانکی در طرح تحول گفت: با کاهش قیمت تمام‌شده پول، سیستم بانکی می‌تواند منابع ارزان‌تری در اختیار مشتریان قرار دهد.

فرزین بر گسترش نظام‌های مشارکتی ‌در سیستم‌ بانکی تاکید کرد و گفت: با گسترش مشارکت سپرده‌گذاران در طرح‌ها، سیستم بانکی با سودی که از پروژه‌ها دریافت می‌کند، می‌تواند متناسب با آن، سود قطعی مناسبی برای سپرده‌گذاران در نظر بگیرد.