فاطمه بهادری -۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به دستور رییس جمهوری تا هفته آینده به بانک صنعت ومعدن اختصاص خواهد یافت. محمد رضا پیشرو مدیر عامل بانک صنعت و معدن که به همراه کاظم دوست حسینی مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در مراسم تفاهمنامه ارائه تسهیلات برای صادرات سخن می‌گفت، با بیان مطلب فوق چند خبر برای این بخش اعلام کرد و گفت: برای کالاهای تولید شده، عقد خرید دین را ارائه خواهیم کرد.

(خرید دین، عقدی بانکی است که به موجب آن، اوراق و اسناد تجاری به قیمتی کمتر از مبلغ اسمی خریداری می‌شود) همچنین پیشرو افزود:۲۰ درصد از تسهیلات بانکی در بخش صنعت و معدن را بانک صنعت ومعدن ارائه کرده که هدفمان رسیدن به ارائه ۵۰ درصدی تسهیلات در این بخش است.

پیشرو گفت: تفاهمنامه‌ای را با وزارت صنایع امضا کرده‌ایم تا به واحدهای کوچک صنعتی که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نیازمند نوسازی به تجهیزات هستند تسهیلات دهیم. در همین خصوص در گام اول به یک بسته ۱۰۰ واحدی بطور میانگین ۱/۵ میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود.

وی در خصوص انتشار اوراق صکوک اظهار کرد: نرخ صکوک بالاتر از نرخ سود بسته بانک مرکزی است وباید به بخش صنعت ومعدن تسهیلات با نرخ پایین تری ارائه شود.

وی ادامه داد: مابه‌التفاوت این نرخ را وزارت صنعت و معدن و تجارت متقبل خواهد شد وحتما به این حوزه وارد خواهیم شد. براین اساس این بانک در فاز نخست پنج هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره منتشر می‌کند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: در گذشته نیز یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی با نرخ ۷ درصد در قالب خطوط ری‌فاینانس در اختیار قرار گرفته بود که برای تامین مواد اولیه برخی واحدها تخصیص یابد. پیشرو گفت: ۶هزار و۳۰۰ طرح‌های ایجادی، نیمه تمام و سرمایه در گردش با عنوان آمایش را با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومان تامین کردیم.

پیشرو با تاکید براینکه بانک صنعت و معدن ماموریت تامین مالی طرح‌های صنعتی و معدنی و تولیدی را عهده‌دار بوده است، تصریح کرد: در این راستا تسهیلات برای طرح‌های ناتمام و تامین گردش مالی واحدهای تولیدی را انجام داده است.

وی افزود: در حال حاضر بانک صنعت و معدن ۶۰ شعبه در مراکز استان‌ها و شهرک‌های صنعتی دارد، قرار است در سال جاری ۳۰۰ شعبه جدید نیز ایجاد شود و مجوز جذب نیرو نیز از سوی معاونت نظارت و راهبردی داده شده است.

وی ادامه داد: سرمایه بانک صنعت و معدن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. وی گفت: بانک صنعت و معدن در فهرست بانک‌هایی قرار دارد که مشمول افزایش سرمایه می‌شوند و امیدواریم هرچه زودتر تفکیک این منابع صورت گرفته و سهم افزایش سرمایه هر بانک مشخص شود.

بانک صنعت و معدن بانک تخصصی صندوق ضمانت صادرات

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اعلام کرد که از این پس، بانک تخصصی این صندوق، بانک صنعت و معدن خواهد بود. وی ادامه داد: تا پیش از ادغام، ۶۰ تا ۶۵ درصد فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات بود ولی با وظایف جدیدی که به این صندوق واگذار شده است این تعامل با بانک صنعت و معدن بیشتر خواهد شد.

ادغام بانک توسعه صادرات وصندوق ضمانت منتفی است

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در خصوص الحاق بانک توسعه صادرات به وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: وزارت اقتصاد متولی کل بانک‌هاست. اگر قرار است وزارتخانه‌ای جدید، ابزارهای مالی کافی در اختیار داشته باشد، بانک توسعه صادرات هم باید به این وزارتخانه ملحق شود.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن نیز تصریح کرد: مجامع بانک‌ها با وزارت اقتصاد و دارایی است اما تعیین خط‌مشی‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

همچنین مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، بحث ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق را منتفی دانست.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: اگر این ادغام صورت می‌گرفت پوشش نوسانات نرخ ارز صادرکنندگان را از دست می‌دادیم.

وی در عین حال از پیشنهاد ادغام صندوق ضمانت صنایع کوچک در صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: با ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن، این پیشنهاد هم در حال بررسی است تا به این ترتیب صندوق ضمانت صادرات بتواند از تولید صادراتی نیز حمایت کند.

دوست حسینی با تاکید بر اینکه برای ارائه محصول پوشش نوسان نرخ ارز منتظر مجوز بانک مرکزی هستیم گفت: در خصوص نرخ انتقال ارز نیز محصول لیزینگ خارج از کشور را ارائه کرده‌ایم و همچنین در خصوص اجاره‌های صادراتی نیز محصول جدیدی ارائه کرده‌ایم.

دوست حسینی با بیان اینکه به خاطر شایعاتی که مطرح بود تا مجمع بانک توسعه صادرات در وزارتخانه جدید باشد مدیرعامل این بانک در نشست خبری شرکت نکرد، گفت: در حالی که ایران همواره به تعهدات خود به موقع عمل کرده است اما به دلیل جو سیاسی موجود رتبه ریسک اعتباری ایران را در گروه۷ اعلام کرده‌اند. این در حالی است که اگر ما امروز به آمریکا کالایی صادر کنیم ممکن است آنها پول ما را بخورند.