الزامات پنجگانه ‌حذف صفر از پول ملی

فارس- نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تقویت پایه پولی، رشد اقتصادی، بهره‌وری اقتصادی، حل مشکلات سیستم بانکی در بخش‌های پرداخت تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها و عملیات بانکی بدون ربا را از جمله الزامات اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی عنوان کرد. محمدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: من با اجرای این طرح موافق نیستم، چرا‌که این طرح در تورم تاثیر مثبت یا منفی ندارد و فقط باعث کاهش حجم پول می‌شود.

وی افزود: شرایط فعلی، شرایطی نیست که ما در این زمینه حتی بتوانیم صحبت کنیم، بلکه باید در مورد ارزش پول کشور، جایگاه آن و قوانینی که در ارتباط با مسائل پولی دچار نقص هستند، بیشتر توجه کرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به نظر من اجرای این طرح مشکل روانی هم برای جامعه ایجاد می‌کند، چرا‌که مثلا اگر کسی خانه‌ای به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان دارد، قیمت خانه‌اش با حذف ۴ صفر به یک میلیون تومان کاهش پیدا کند، مسلما چنین اقدامی جو روانی هم ایجاد می‌کند.

دلخوش با بیان اینکه اگر هم اجرای این طرح بتواند ارزش پول ملی را افزایش دهد، این افزایش ارزش مقطعی خواهد بود، تاکید کرد: هر وقت ما توانستیم قدمی برداریم که با سایر ارز‌های دنیا همانند دلار و یورو رقابت کنیم، تنها در این صورت می‌توان گفت که ارزش پول ملی افزایش یافته است.

وی در ادامه این گفت‌وگو، تقویت پایه پولی، رشد اقتصادی، بهره‌وری اقتصادی، حل مشکلات سیستم بانکی در بخش‌های پرداخت تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها و عملیات بانکی بدون ربا را از جمله ملزومات اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی عنوان کرد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس همچنین اظهار داشت: اگر اصلاحاتی که ذکر کردم، درست انجام شود و در کنار آن ۴ صفر از پول ملی نیز حذف شود، چنین اقدامی می‌تواند در اقتصاد کشورمان تاثیرگذار باشد، اما در حال حاضر چنین اقدامی نباید انجام شود، چرا‌که شرایط لازم مهیا نیست.