تزریق 60 میلیارد  دلار ارز به بازار در 10 ماه گذشته

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: رییس شورای عالی کانون صرافان با اعلام اینکه طی ۱۰ ماه گذشته ۶۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق شده است، سخنان منتشر شده دبیر این کانون در رسانه‌ها را نظر شخصی دانسته و افزود: کانون صرافان سخنگوی مشخصی نداشته و سخنان انتشار یافته دبیر کل این کانون بدون هماهنگی با سایر اعضا عنوان شده است.

اصغر سمیعی در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: با آغاز بحران افزایش نرخ ارز از مهر ماه سال گذشته تا کنون ۶۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق شده که با توجه به ثابت ماندن اختلاف ۱۰ درصدی قیمت رسمی و غیر رسمی دلار آمریکا مبلغی در حدود ۶ هزار میلیارد تومان نصیب رانت‌خواران شده و عملا این مبلغ از جیب مردم و بیت‌المال خارج شده است.

وی افزود : من شخصا با تداوم سیاست دونرخی ارز در کشور مخالفم. سمیعی بالابردن قیمت ارز توسط بانک مرکزی را در راستای کاهش فاصله قیمت ارز رسمی و غیررسمی مثبت ارزیابی کرد و افزود:با افزایش قیمت مرجع دلارتا ۱۱۷۲ تومان، فاصله قیمت رسمی و غیررسمی آن تا ۶ درصد وحتی ۳ درصد هم افت کرد. وی در عین حال تصریح کرد که اگر اراده‌ای برای کم کردن فاصله قیمت وجود داشته باشد، بانک مرکزی قطعا موفق به برداشتن فاصله قیمت دلار رسمی و غیر رسمی خواهد شد. وی پایین آوردن مجدد قیمت ارز را متناسب با سیاست کنترلی قیمت ندانست و گفت: راه درست آن است که بانک مرکزی قیمت راتا حد قیمت بازار بالا برده و سپس روزی ۲ تومان و حتی ساعت به ساعت از نرخ آن بکاهد.

وی با اشاره به ثابت ماندن تقریبی شکاف ۱۰ درصدی قیمت ارز طی ۱۰ ماه گذشته (مهر ماه سال ۸۹ تا کنون) افزود:در صورتی که ادعا می‌کنیم بانک مرکزی دلار به اندازه کافی در اختیار دارد،این شکاف باید برداشته شده تا راه برای رانت خواران ارزی بسته شود. سمیعی با اشاره به تزریق ارز از طریق برخی صرافان نزدیک به بانک مرکزی گفت :سلف فروشی ارز گزینه مناسبی برای کنترل بازار ارز است ، اما این کار بهتر است از مجاری درست آن همچون صرافی‌های مجاز و شعب بانک‌ها صورت بگیرد.طی روز‌های اخیر دبیرکل کانون صرافان از مردم خواست هنگام آشفتگی بازار از خرید ارز صرف‌نظر کرده و به شایعات توجه نکنند. وی گفته‌ بود قیمت‌ها ظرف چند روز آینده بسیار مناسب‌تر خواهد شد.

محمد برزنده درباره وضعیت فعلی بازار ارز پیش‌بینی کرده بود: قیمت‌ها ظرف چند روز آینده بسیار مناسب‌تر خواهد شد. دبیر کل کانون صرافان از صرافی‌های سراسر کشور درخواست کرد در جهت تنظیم بازار ارز حرکت کنند و در ارائه سرویس مناسب به مشتریان خود در کمال صداقت کوشا باشند. وی با دفاع از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی آن را مبتنی بر تصمیم‌های کارشناسی دانسته و گفته بود: این بانک برای کاهش فاصله قیمتی نرخ مرجع در مقایسه با نرخ بازار، پیوسته در حال تلاش است. این در حالی است که خبرگزاری فارس از بازداشت یکی از صرافان مورد اعتماد بانک مرکزی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز دولتی خبر داده بود.

برزنده ضمن معلول دانستن پارامتر قیمتی ارز تاکید کرده بود: باید متغیرهای موثر در نوسانات نرخ ارز شناسایی شوند و از آنجا که این عوامل در حوزه‌های دیگر اقتصادی نمود دارد، بهتر است همه دستگاه‌ها با همکاری هماهنگ این کار را اجرایی کنند. دبیر کل کانون صرافان با بیان اینکه مهم‌ترین محدودیت در حال حاضر موضوع تحریم‌ها و عدم دریافت منابع ارزی ایران از کشورهای خارجی است، تصریح کرده بود: این موضوع با درایت کامل از سوی مسوولان در حال انجام است و با توجه به آنکه تاکنون تمامی درخواست‌های واقعی خرید ارز متقاضیان از سوی بانک‌ها و صرافی‌ها پاسخ داده شده است، به‌طور کلی مشکل خاصی را متوجه بازار ارز ندانست.

رییس شورای عالی کانون صرافان با انتقاد از صحبت‌های اخیر دبیر کل این کانون افزود: البته ایشان در ادامه به تلاش پیوسته کارشناسان بانک مرکزی بر کاهش فاصله بین قیمت مرجع بانک مرکزی در مقایسه با نرخ بازار هم اشاره کردند ولی باز هم نگفتند که این اختلاف قیمت اصلا چرا ایجاد شده و ظرف ۱۰ ماه گذشته چرا ادامه پیدا کرده؟