هشدار رییس بانک مرکزی به موسسات مدعی رفع سوء‌ اثر چک

عکس: نگار متین‌نیا

مهر- رییس‌کل بانک مرکزی نسبت به فعالیت غیرقانونی موسسات مدعی رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی هشدار داد و گفت: بانک مرکزی مشخصات موسسات مذکور را به نیروی انتظامی ارائه کرده و نامه‌ای مبنی بر فعالیت غیرقانونی آنها برای سازمان بازرسی ارسال کرده است. محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در مورد افزایش رقم چک‌های برگشتی گفت: با توجه به اینکه حجم مبادلات در بخش‌های مختلف اقتصادی هر ساله رو به افزایش است بنابراین طبیعی است که به نسبتی تعداد چک‌های برگشتی افزایش یابد. رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تمهیدات فراهم شده برای ساماندهی دسته چک‌ها تصریح کرد: براین اساس دسته چک‌ها تنها به افرادی ارائه می‌شود که تاکنون هیچ چک برگشتی یا مطالبات معوق نداشته باشند.

ساماندهی دسته چک‌ها

وی با بیان اینکه قرار است دیگر در ابتدای امر دسته چک‌های ۵۰ برگی و ۲۵ برگی در اختیار متقاضی قرار نگیرد، عنوان کرد: طبقه‌بندی چک‌ها در دستور کار قرار دارد.

بهمنی ادامه داد: اگر فردی مرتبا کار بانکی ندارد لازم نیست که چکی در اختیارش قرار گیرد و به هر میزان که خواست چک صادر کند. وی در مورد موسساتی که آگهی‌هایی را در روزنامه‌ها مبنی بر رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی درج می‌کنند، گفت: مشخصات و اطلاعات مربوط به این موسسات را به نیروی انتظامی برای پیگیری ارائه کرده‌ایم.

نیروی انتظامی پیگیری می‌کند

رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه این موسسات کاذب هستند، عنوان کرد: شخصا با یکی از این آگهی‌ها تماس برقرار کردم و عنوان کردم که می‌خواهم از چک برگشتی رفع سوء اثر کنم بنابراین درخواست آدرس کردم و فردی که پشت خط بود، آدرس کرج را به من داد.

وی افزود: بنابراین به کرج رفتم اما مغازه مربوطه بسته بود، برای بار دوم که آگهی این موسسه منتشر شد تماس برقرار و از فردی که پشت خط بودم درخواست کردم که نزد من بیاید، وی گفت شما؟ پاسخ دادم رییس کل بانک مرکزی هستم، فردی که پشت خط بود تلفن را به رییس خود داد، رییس موسسه گفت که آقا شما ما را سرکار گذاشته اید، شما رقیب ما هستید. بهمنی با تاکید بر اینکه اینگونه اقدامات و موسسات غیرقانونی است، افزود: بانک مرکزی به تمام مطبوعات و رییس سازمان بازرسی کل کشور نامه نوشت و این موارد را غیرقانونی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: اگر اینگونه موسسات غیرقانونی وجود داشته باشند باید با آنها برخورد کرد، چگونه است که یک اقدام خلاف توسط فرد دیگری رفع می‌شود، بنابراین قطعا باید این افراد و موسسات شناسایی شده و با آنها برخورد شود.