تقسیم 465 ریال سود نقدی به ازای هر سهم بانک اقتصاد نوین

حمیدرضا اسلامی منوچهری

مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده بانک اقتصادنوین سه‌شنبه گذشته با حضور بیش از ۹۵درصد صاحبان سهام در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.از مصوبات مهم مجمع عمومی عادی این بانک ،تصویب صورت‌های مالی تلفیقی گروه وشرکت اصلی در خصوص عملکرد سال مالی ۱۳۸۹، تقسیم ۴۶۵ریال سود نقدی به ازای هرسهم برای عملکرد سال مالی گذشته و ابقای اعضای فعلی هیات مدیره برای یک دوره دیگر بود. در حاشیه این مجمع ،محمد اسحاق لهراسبی ،معاون مالی بانک اقتصاد نوین، پیش‌بینی در آمد هر سهم این بانک برای سال مالی ۹۰ را ۵۴۹ریال اعلام کرد واز پرداخت سود قطعی ۲۸۰میلیارد ریال به سپرده‌گذاران خبر داد. از دیگر مصوبات این مجمع، انتخاب مجدد روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد واطلاعات به عنوان روزنامه رسمی بانک برای سال مالی ۹۰ وتعیین ۸۰۰میلیون تومان به عنوان پاداش اعضای حقوقی هیات مدیره برای عملکرد سال ۱۳۸۹ بود. در این مجمع همچنین موسسه حسابرسی هشیار بهمند بار دیگر به عنوان حسابرس وبازرس قانونی برگزیده شد. مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد ادغام شرکت گروه صنعتی اقتصاد نوین در بانک اقتصاد نوین را در دستور جلسه خود داشت.در گزارش توجیهی هیات مدیره در خصوص دلایل این ادغام آمده است: در راستای تحقق بخشیدن به سیاست‌های راهبردی بانک در خصوص شرکت‌های تابعه وتعیین تکلیف شرکت‌هایی که ماموریت آنها به پایان رسیده یا بانک ماموریت جدیدی برای آنها قائل نیست ،مقرر گردید به منظور انتقال مالکیت ساختمان‌های شعب بانک از شرکت‌های مذکور (شرکت‌هایی که مامور احداث وتجهیز ساختمان‌های محل شعب بوده‌اند) با کمترین هزینه، اصلاح وایجاد شفافیت در ساختار مالی بانک وشرکت‌های گروه ونیز جلوگیری از پرداخت مالیات مضاعف وکاهش هزینه‌های ناشی از شرکت‌داری، شرکت گروه صنعتی اقتصادنوین در بانک اقتصاد نوین ادغام شود. سهامداران حاضر در جلسه پس از استماع گزارش توجیهی یاد شده به اتفاق آرا به پیشنهاد هیات مدیره در خصوص ادغام شرکت گروه صنعتی اقتصادنوین در بانک اقتصاد نوین رای دادند.

گزارش عملکرد سال ۸۹ در ابتدای جلسه مجمع عمومی عادی این بانک را احمد طاهری، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین قرائت کرد .بر اساس این گزارش بانک اقتصاد نوین در سال گذشته با ۱۱۵هزار و ۴۳۲میلیارد ریال سپرده ،سهمی معادل ۷/۵درصد از کل سپرده‌های بانک‌های خصوصی را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته مجموع سپرده‌های شبکه بانکی کشور بالغ بر ۳میلیون و۲۱۲هزار و ۵۶۹میلیارد ریال بوده که سهم بانک‌های خصوصی با ۲میلیون و ۴۲هزار و۴۲۲میلیارد ریال معادل ۶۴درصد گزارش شده است. همچنین براساس این گزارش مانده تسهیلات بانک اقتصاد نوین در سال گذشته ۹۷ هزار و۹۱۵میلیارد ریال بوده که در مقایسه با یک میلیون و۲۴۳هزار و۱۹۶میلیارد ریال کل تسهیلات اعطایی بانک‌های خصوصی سهمی معادل ۹/۷درصد را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش تاکید شده است که آمارهای ارائه شده به دلیل تاخیر در انتشاراطلاعات وآمار بانک مرکزی مربوط به آذر ماه سال ۱۳۸۹ می‌باشد. در گزارش عملکرد بانک اقتصاد نوین آمده است: افزایش بهداشت اعتباری در فرآیند اعطای تسهیلات از یک سو و افزایش کارآیی عملیات با بهره‌گیری از منابع سپرده‌ای ارزان قیمت تر به همراه کاهش قیمت تمام شده منابع از دیگر سو، موجب افزایش ۳۹درصدی سود خالص گروه گردیده است.

این در حالی است که استفاده بهینه از منابع سهامداران وسپرده‌گذاران موجب شده است که در سال ۱۳۸۹علاوه بر پرداخت بیش از ۲۸۱میلیارد ریال تفاوت سود قطعی به سپرده‌گذاران که نسبت به سال ۱۳۸۸بیش از ۱۲۱ میلیارد ریال افزایش داشته است، سهم سهامداران گروه از درآمد مشاع و حق‌الوکاله بانک بیش از ۹۷۱ میلیاردریال افزایش یابد.