حذف صفر در صورت تمایل مردم

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- رییس‌کل بانک مرکزی بار دیگر بر بی اثر بودن تغییر واحد پول ملی بر ارزش پول کشور تاکید کرد. این در حالی است که در روز‌های اخیر یکی از نمایندگان مجلس یکی از دلایل کم ارزش شدن پول ملی را وجود ۴ صفر اضافی در انتهای ارقام آن اعلام کرده بود. همچنین با وجود ایراد برخی کارشناسان به زمان انجام این کار، رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: تا زمانی که اطلاع رسانی کامل صورت نگرفته و اکثریت مردم تمایلی نداشته باشند، این طرح اجرا نمی‌شود.

ایجاد سایت نظر خواهی مردمی برای تعویض پول ملی یکی از حرکت‌های بانک مرکزی است که این روزها خبرهایی نیز از گزینه «پارسی» به عنوان انتخاب اغلب شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی برای نام جدید پول ملی منتشر شده است. گذشته از اینکه برخی سایت مورد نظر(reform.cbi.ir) را به دلیل سهولت دسترسی دارای اشکال می‌دانند، برخی نیز جامعه آماری شرکت کننده در مقایسه با جمعیت کل کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور را کافی نمی‌دانند.

با این حال رییس‌کل بانک مرکزی گفته است که طرح نهایی اصلاح پول ملی را پس از جمع‌بندی پیشنهاد‌‌های نهایی به مجلس ارائه خواهد کرد.

حذف ۴ صفر هیچ تغییری در ارزش پول ایجاد نمى کند

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: حذف ۴ صفر از پول ملی هیچ تغییری در ارزش پول ایجاد نمی‌کند و مردم نگران نباشند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: حذف ۴ صفر از پول ملی حدود ۲ سال در بانک مرکزی مورد تحقیق و کار کارشناسی قرار گرفته و تمام جوانب طرح در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص زمان اجرای آن گفت: با توجه به اینکه این طرح برای کشور بسیار مفید خواهد بود اما تا زمانی که اطلاع‌رسانی کامل صورت نگرفته و اکثریت مردم تمایلی نداشته باشند، اجرا نخواهد شد ولی وقتی زمان آن فرا رسد در یک پروسه ۳ ساله اجرا می‌شود.

رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: این طرح به نفع همه خواهد بود، لذا حق عمومی است که از فواید آن آگاهی پیدا کرده و با آرامش خاطر آن را بپذیرند.بهمنی افزود: در این خصوص سایتی را با عنوان طرح اصلاح پول ملی طراحی کردیم که مردم با مراجعه به این سایت می‌توانند ضمن دریافت اطلاعات بیشتر، واحد پول ملی را پیشنهاد دهند که پس از جمع بندی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خواهد شد.

مردم هیچ گونه نگرانی در خصوص تغییر در ارزش پولی نداشته باشند

رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص نگرانی جامعه از احتمال تغییر در ارزش پولی، اظهار داشت: به مردم اطمینان می‌دهم با اجرای این طرح و حذف ۴ صفر از پول ملی هیچ گونه تغییری در ارزش پولی ایجاد نمی شود و مردم هیچ نگرانی در خصوص تغییر در ارزش پولی نداشته باشند.بهمنی درباره تناقض اجرای این طرح با بانکداری الکترونیکی خاطر نشان کرد: حذف ۴ صفر تناقضی با بانکداری الکترونیکی ندارد و همزمان قابل اجراست.

وی تاکید کرد: وقتی ده هزار و پانصد ریال کشورمان را در مقابل یک دلار قرار می‌دهیم، فکر می‌کنم موقع آن شده تا به خود آییم و فکری به حال ارزش پول کشورمان کنیم. هر چند پشتوانه‌های لازم را هم در اختیار داریم.

رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر مسکوکات و سکه‌های فلزی دیگر کاربردی ندارند و واحد ریز عملا از گردونه مبادلات خارج شده است و همانند اسکناس‌های ۱۰،۲۰ و ۵۰ تومانی که دیگر ارزش چاپ ندارند، ضرب آن هم به صرفه نیست.

حذف صفر از پول ملی به تنهایی معجزه نمی‌کند

در همین رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که حذف صفر از پول ملی بدون در نظر گرفتن تمام جوانب طرح تحول اقتصادی تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور ندارد،‌ گفت: نباید انتظار داشت با حذف صفر از پول ملی تحول عمیقی در اقتصاد کشور انجام شود. «محمدرضا خباز» در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با بیان این که اجرای طرح تحول اقتصادی هفت مرحله دارد،‌ تصریح کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از این مراحل بود که انجام شد و مرحله بعدی که اصلاح امور گمرکی بود در آستانه تصویب و اجرا قرار گرفته است.

نماینده مردم کاشمر،‌ بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان دولت برای اجرای کامل طرح تحول اقتصاد باید پنج لایحه دیگر را به مجلس ارائه کند،‌ افزود: یکی از این لوایح، لایحه اصلاح امور پولی، مالی و بانکی کشور است که حذف صفر از پول ملی نیز بخشی از این لایحه است.

وی ادامه داد: حذف صفر از پول ملی بدون در نظر گرفتن تمام جوانب طرح تحول اقتصادی تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور ندارد.

حذف صفر به بودجه کشور کمک می‌کند

خباز با بیان این که اگر حذف صفر از پول ملی در راستای اجرای تمام مراحل طرح تحول اقتصادی کشور انجام شود،‌ می‌تواند به پویا شدن اقتصاد کشور کمک کند، ‌اظهار کرد: افزایش ارزش پول ملی،‌ جلوگیری از حمل اسکناس، کاهش هزینه تولید و استهلاک اسکناس و کمک به بودجه کشور از جمله مزیت‌های حذف صفر از پول ملی است.

حذف صفر تاثیری بر تورم ندارد

وی با یادآوری این که عده‌ای بر این باور هستند که حذف صفر از پول ملی،‌ نرخ تورم را کاهش می‌دهد، ‌تصریح کرد: با توجه به این که صفرهای پول ملی علت اصلی نرخ تورم نیستند، نمی‌توانند تورم را در جامعه کاهش دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که حذف صفر از پول ملی تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم ندارد،‌ افزود: با اجرایی شدن این طرح تحول عمیقی در اقتصاد ایران به وجود نمی‌آید.

برای حذف صفر چوب بالای سر دولت نیست

از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که هم‌اکنون اقتصاد ایران در زمینه‌های مختلف از جمله نرخ تورم، نرخ شاخص بیکاری و نرخ سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی ندارد، گفت: با توجه به این شرایط حذف صفر از پول ملی در این شرایط ضروری نیست. مصطفی مطورزاده اظهار کرد: مسوولان اجرایی کشور باید پیش از حذف صفر از پول ملی،‌ آثار و پیامدهای اجرای این طرح را پیش‌بینی کنند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کنترل نرخ تورم در جامعه یکی از عوامل ضروری برای حذف صفر از پول‌ ملی است، ‌افزود: تمام کشورهایی که از پول ملی خود صفر حذف کرده‌اند پیش از اجرای این طرح، نرخ تورم را کنترل کرده‌اند و پس از اجرای آن به ثبات اقتصادی رسیده‌اند.

وی با یادآوری این که هم‌اکنون اقتصاد ایران در زمینه‌های مختلف از جمله نرخ تورم، نرخ شاخص بیکاری و نرخ سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی ندارد، اظهار کرد: با توجه به این شرایط حذف صفر از پول ملی در این شرایط ضروری نیست.مطورزاده درباره مزیت‌های حذف صفر از پول ملی، توضیح داد: اگر تمام شرایط برای اجرای این طرح در کشور مناسب باشد، این طرح می‌تواند افزون بر افزایش ارزش پول ملی،‌ مبادله‌های اقتصادی را نیز آسان‌تر کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که حذف صفر از پول ملی بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس باید هر چه سریع‌تر با برگزاری نشستی، این موضوع را بررسی کنند.