فارس- عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون زمان خوبی برای حذف ۴ صفر از پول ملی نیست، گفت: این کار مصداق اتخاذ تصمیم خوب در زمان بد است. غلامرضا اسلامی بیدگلی گفت: گرچه حذف ۴ صفر می‌تواند به سادگی در نوشتار، گفتار، سخنرانی‌ها، امور حسابداری و... منجر شود، ولی در عین حال نباید از آثار تورمی آن غافل ماند. وی با عذرخواهی از بهمنی رئیس کل بانک مرکزی گفت: من اگر جای ایشان بودم، زمان کنونی را با توجه به مشکلات بسیار اقتصادی که کشور با آن مواجه است، برای حذف ۴ صفر انتخاب نمی کردم. اسلامی بیدگلی گفت: ۴ نوع تصمیم گیری وجود دارد، اتخاذ تصمیم خوب در موقع خوب، تصمیم خوب در زمان بد، تصمیم بد. در زمان خوب و تصمیم بد در زمان بد، به نظر من، حذف ۴ صفر، از نوع تصمیم گیری تصمیم خوب در زمان بد است. وی افزود: پیشنهاد من به بانک مرکزی این است که به جای صرف وقت خود، مردم (از طریق نظرسنجی) و مجلس برای حذف صفرها از پول ملی، به امور مهم‌تری که اقتصاد آن با آن درگیر است، بپردازد. این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: وقتی یک تصادف رخ می‌دهد و فردی در این حادثه دچار صدمه می‌شود، در این شرایط کسی به فکر آسیب دیدگی چهره وی به لحاظ زیبایی نیست بلکه به فکر نجات جان وی و رفع مشکلات حیاتی آن است، این مساله در مورد اقتصاد ما نیز صادق است. وی افزود: بحث اولویت‌ها و تناسب امور با نیاز و پتانسیل‌های کشور در سایر بخش‌ها نیز صادق است، به طور مثال ما به جای تمرکز روی بحث مالیات بر ارزش افزوده اگر بتوانیم بهره‌وری شرکت‌های دولتی را حتی یک درصد افزایش دهیم، می‌توانیم به درآمد و نتیجه بهتری در این بخش برسیم. اسلامی بیدگلی تاکید کرد: دولت در اجرای بحث حذف ۴ صفر متوجه آثار تورمی آن به خصوص مشکلاتی که از سوی معاملات خرد و خرده‌فروشی‌ها بروز خواهد کرد، باشد.

لزوم اصلاح ساختارهای اقتصاد برای حذف صفرهای پول ملی

در همین حال یک کارشناس اقتصادی گفت: لازمه حذف صفرها از پول ملی، اجرای کامل طرح تحول اقتصادی و انجام فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص است.عبدالرضا امیرتاش اظهار کرد: بدون فرهنگ سازی لازم و همچنین بدون اصلاح ساختارهای اقتصادی از طریق طرح تحول اقتصادی، طرح حذف صفرها نمی تواند موفق باشد. وی اضافه کرد: حذف ۳ صفر بهتر از حذف ۴ صفر است، چرا که جا افتادن حذف ۳ صفر در بین مردم راحت است. با حذف ۳ صفر، مردم به هزار تومان یک تومان خواهند گفت ولی با حذف ۴ صفر به ۱۰۰۰ تومان یک ریال می‌گویند که به لحاظ ذهنی اولی بهتر از دومی است. این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حذف صفرها به جز آثار روانی، هیچ آثار اقتصادی ندارد. وی تاکید کرد: اگر نتوان تورم را مهارکرد، چند سال بعد باز مجدداً مجبور به حذف صفرها می‌شویم، بنابراین لازمه این کار، مهار تورم است. امیرتاش یادآورشد: حذف صفرها حداقل به یک‌سال فرهنگ سازی نیاز دارد. از سویی اگر شاهد هستیم که کشورهایی مانند ترکیه در انجام این کار موفق بودند، به سبب فرهنگ سازی و اعمال اصلاحات اقتصادی قبل از حذف صفرها است.

زیرساخت‌های لازم برای انجام این اقدام آماده نیست

در همین حال یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم در زمینه حذف ۴ صفر از پول ملی موفق عمل کنیم، این اقدام می‌تواند اقتصاد کشورمان را متحول کند اما در عین حال باید از عوارض جانبی آن همانند ایجاد تورم هم جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که حذف صفرهای پول ملی باعث می‌شود ارزش واحد پول ملی کشورمان بالا برود و این مهم‌ترین مزیتی است که می‌توان در رابطه با حذف ۴ صفر از پول ملی مطرح کرد. وی در این‌باره افزود: در حال حاضر ارزش پول کشورمان روز به روز کمتر می‌شود، این در حالی است که کشورهای دیگر ارزش پول ملی خود را روز به روز بالا می‌برند؛ یکی از دلایل کم ارزش شدن پول ملی کشورمان می‌تواند وجود ۴ صفر اضافی در واحد پول ملی باشد.