گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت طلا در بازار‌های جهانی به رکورد جدید ۱۵۸۰ دلار در بازار نیویورک دست یافت. همزمان قیمت سکه بانک مرکزی با ۱۰۴۰ تومان کاهش تا محدوده ۴۲۲ هزارتومان کاهش یافت. در همین حال بهای دلار مرجع ۶ ریال دیگر ارزان شد و به ۱۰۵۶۲ ریال رسید. طی ۴۸ ساعت گذشته افزایش نگرانی‌ها در خصوص گسترش بحران بدهی کشور‌های اروپایی، ارزش برابری یورو در مقابل دلار را کاهش داد. برابری یورو به دلار تا ۳۹/۱ پایین آمد. در همین حال افت ارزش بورس‌های اروپایی در عین کاهش قیمت نفت، منجر به افزایش تقاضا برای طلا به عنوان تنها منبع حفظ ارزش دارایی‌ها در شرایط بحرانی شد. قیمت طلا در بازار نیویورک با دست یافتن به رکورد جدید ۱۵۸۰ دلار، پیش‌بینی‌ها در خصوص رسیدن طلا به رقم ۱۶۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۱۱ را به واقعیت نزدیک تر کرد. سرایت بحران بدهی خارجی و ترس از عدم توانایی دولت برلوسکنی در بهبود شرایط اقتصادی و افت رتبه اعتباری ایرلند به سطح نازل (junk) توسط موسسه رتبه سنجی مودی و حتی ابراز نگرانی از به خطر افتادن جایگاه ریاست بانک مرکزی اروپا، تقاضا برای خرید طلا را افزایش داده است. روز گذشته تا ساعت ۳۰ /۱۸ به وقت تهران، قیمت طلا به ۱۵۸۰ دلار رسید.

بانک مرکزی دیروز ۱۰۴۰ تومان از قیمت سکه بانکی کاست و نرخ آن را به ۴۲۲ هزارو ۲۴۰ تومان رساند. نیم سکه نیز با ۵۲۰تومان کاهش قیمت ۲۱۱ هزارو ۱۲۰ تومان تعیین شد. ربع‌سکه همچنان ۱۲۰هزار و ۱۲۰ تومان تعیین شده است. در عین حال نرخ سکه در بازار بدون تغییر ۴۲۶ هزارتومان باقی ماند. در مقابل نیم‌سکه و ربع سکه هر یک با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۱۴ هزارتومان و ۱۲۶ هزارتومان فروخته شدند.در بازار ارز قیمت مرجع دلار با ۶ ریال افت بیشتر نسبت به روز قبل از آن، به ۱۰۵۶۲ریال رسید، در حالی که دلار آزاد بدون تغییر ۱۱۳۵تومان فروخته شد. به این ترتیب شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۷۹ تومان رسید. نرخ دلار مسافری روز گذشته به ۱۰۶۳ تومان رسید. در بازار دیروز روند کاهشی قیمت یورو متوقف شده و نرخ آن با ۲۰ تومان افزایش به ۱۶۳۰ تومان رسید.

ساز مخالف قیمت طلا و سکه داخلی

در همین حال رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران گفت: ظرف ۱۰ روز گذشته قیمت طلا و سکه در داخل کشور برخلاف بازار جهانی رشدی نداشته که ناشی از کاهش قیمت دلار است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس در مورد نوسان قیمت جهانی طلا و راکد بودن قیمت سکه و طلا در داخل کشور گفت: از حدود یک هفته گذشته با انتشار آمار رشد بیکاری در آمریکا و تورم آمریکا و چین، این خبر باعث افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده و روزانه حدود ۱۰ دلار قیمت هر اونس طلا( هر اونس ۳/۳۳ گرم) افزایش یافته است. فقط ظرف ۴ تا ۵ روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۱ دلار افزایش داشته است، اما در بازار داخلی برعکس جریان افزایش، مشاهده می‌شود و قیمت طلا در داخل کشور هیچ افزایشی نداشته است. رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران گفت: عدم افزایش قیمت طلا در داخل کشور با وجود افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، ناشی از جو روانی کاهش قیمت دلار و ارز‌های خارجی در کشور است. کاهش قیمت دلار موجب کاهش انگیزه مردم برای تقاضای طلا و سکه شده است. کشتی‌آرای افزود: ظرف هفته گذشته قیمت طلا و سکه در داخل کشور برخلاف بازارهای جهانی رشدی نداشته که این حکایت از کاهش قیمت دارد، در حالی که ظرف ۱۰ روز گذشته قیمت جهانی طلا ۵/۴ درصد رشد داشته، اما در داخل کشور فقط یک درصد رشد اتفاق افتاده است.