ارسال لایحه حذف 4 صفر به مجلس

گروه بازار پول- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حذف چهار صفر از واحد پول ملی پس از تصویب جزئیات آن در کمیسیون اقتصادی دولت و کارگروه طرح تحول اقتصادی به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، شمس‌الدین حسینی با اشاره به تاثیر مثبت تعامل مجلس و دولت در قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: دولت تصمیم گرفته است پس از بحث و بررسی ابعاد اصلاح واحد پول ملی و حذف چهار صفر از آن، جزئیات نحوه اصلاح واحد پول ملی را در کمیسیون اقتصادی دولت و کارگروه طرح تحول اقتصادی بررسی کند.

وی گفت: به همین علت مقرر شد بانک مرکزی پیشنهادهای کارشناسی خود را در این باره تهیه و ارائه کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در این باره از دیدگاه صاحب‌نظران و کارشناسان نیز استفاده خواهد شد، افزود: جمع‌بندی نظرها به صورت لایحه در دولت نهایی و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

او اصلاح واحد پول ملی را برنامه‌ای زمانبر توصیف و اضافه کرد: مراحل عملیاتی اصلاح واحد پول ملی، پس از بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید آن در شورای نگهبان آغاز می‌شود.

حسینی همچنین تاکید کرد: اصلاح واحد پول ملی پس از اطلاع رسانی کامل و در دوره بلندمدت اجرایی خواهد شد.

زمان حذف ۴ صفر معلوم نیست

سخنگوی طرح تحول اقتصادی هم با بیان اینکه اصلاح واحد پول ملی یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی است، گفت: اگرچه از میان پیشنهادهای مطرح شده درباره اصلاح واحد پول ملی، کلیات حذف چهار صفر از واحد پول ملی در دولت تصویب شده است اما این اقدامی درازمدت است و زمان اجرای آن هنوز تعیین نشده است.

فرزین افزود: قرار است بانک مرکزی جزئیات اصلاح واحد پول ملی را تهیه و برای هرگونه تصمیم گیری به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه کند.

به گفته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، حذف چهار صفر از واحد پول ملی برنامه‌ای درازمدت خواهد بود.

حذف صفر در شورای پول و اعتبار بررسی نشده

یک عضو شورای پول و اعتبار نیز در واکنش به خبر تصویب حذف چهار صفر از پول ملی از بررسی نشدن حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات رسمی این شورا خبر داد و گفت: این امر هنوز در دستور کار این شورا قرار نگرفته است.

«‌هادی قوامی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این در حالی است که مباحث مربوط به حذف چهار صفر از پول ملی به صورت غیررسمی در شورا مطرح شده بود.

وی با بیان آنکه ارزش پول ملی وابسته به فضای تولید است، اظهارکرد: پول، تنها واسطه مبادله است و در صورتی که فضای تولید مناسب باشد و مزیت‌های نسبی کشور همراه با رشد صادراتی بهبود یابد، خود به خود ارزش پول ملی افزایش می‌یابد.

به گفته قوامی با افزایش میزان صادرات، تقاضا برای پول کشور ارتقا می‌یابد و بر همین اساس تنها راه حل رشد پول ملی، رونق تولید است.

این عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: حذف چهار صفر از پول ملی تنها منجر به سهولت در مبادلات می‌شود، اما مادامی که فضای تولید در کشور مناسب نباشد نمی‌تواند به ارزش پول ملی کمک کند.

وِی رشد سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری را برای تقویت پول ملی ضروری دانست.

هیات دولت در جلسه عصر روز یکشنبه خود با طرح پیشنهادی بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کرد. در عین حال، مسوولان بانک مرکزی اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی و جایگزین کردن یک واحد پولی جدید را نیازمند حداقل ۳ سال زمان می‌دانند.