گروه بنگاه‌ها- فاطمه بهادری -مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اعلام این خبر که با موافقت رییس‌جمهور، دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به عنوان عاملیت در اختیار این بانک قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه بانک ۶/۱میلیارد دلار است. بهمن وکیلی با تاکید براینکه واردات دو برابر صادرات است افزود: شاید افزایش بی‌رویه نرخ ارز به نفع کشور نباشد. به هر حال نظر دولت این است که به صورت مدیریت شده بتواند افزایش نرخ را کنترل کند. وی ادامه داد: اگر بحث افزایش نرخ ارز در حال حاضر به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها افزوده شود،تورم بالایی را خواهیم داشت و این به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه میانگین سپرده‌های ریالی در اردیبهشت ماه امسال ۴۹ درصد رشد داشت گفت: در این تاریخ میانگین سپرده‌های ارزی ۹۰۵ میلیون دلاربود که رشد ۹درصدی را ثبت می‌کند.

وکیلی مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه درصد مانده معوقات و مشکوک‌الوصول به کل تسهیلات در این بانک ۹درصد بوده است افزود: این رقم در بین بانک‌ها بسیار پایین است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه ۱۸۲میلیون دلار اعتبار اسنادی صادراتی و ۲۸۷میلیون دلار اعتبار اسنادی وارداتی گشایش یافته است، گفت: بانک توسعه صادرات ۴هزار و ۸۱۱ میلیون دلار حواله ارزی صادر کرده است.

وی با بیان این نکته که حجم زیادی از متقاضیان در صف دریافت تسهیلات قرار دارند، ادامه داد: به دلیل محدودیت منابع، هم‌اکنون مجبوریم که بر خلاف میل باطنی، بر اساس اولویت نوع کالا و خدمات قابل صدور، به متقاضیان تسهیلات اعطا کنیم.

وکیلی با تاکید بر این نکته که مجلس ۵ میلیارد دلار برای افزایش سرمایه بانک‌ها به صورت کلی در نظر گرفت، یادآور شد: در عین حال نمایندگان مجلس تبصره‌ای هم قرار دادند که براساس آن این پنج میلیارد دلار باید از محل اقساط و بدهی‌های دولت به بانک‌های دولتی تامین شود که بانک توسعه صادرات به دلیل نداشتن مطالبات از دولت، از شمول این مصوبه خارج شد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به فعالیت بانک بین‌المللی توسعه متعلق به این بانک در ونزوئلا اعلام کرد که رییس شعبه ونزوئلایی این بانک، به جرم اختلاس ۲۰ هزار دلار از منابع این شعبه، هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.

بهمن وکیلی در تشریح تخلف یکی از روسای شعب این بانک در ونزوئلا گفت: بانک بین‌المللی توسعه در ونزوئلا به طور کامل متعلق به بانک توسعه صادرات است که با سرمایه ۴۰ میلیون بولیوار معادل ۵/۱۸ میلیون دلار ایجاد شده است و یک بانک ایرانی در ونزوئلا محسوب می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات فروش اوراق مشارکت ارزی، گواهی سپرده ارزی، همکاری بانک با بانک‌ها و صندوق‌های توسعه‌ای دنیا و خطوط اعتباری بانک مرکزی را از دیگر محل‌های افزایش سرمایه این بانک عنوان کرد.

وی درباره خط اعتباری بانک مرکزی گفت: سال گذشته بانک مرکزی خطوط خوبی به این بانک ارائه داد.

او گفت که کارهای اولیه برای اخذ مجوز از بانک مرکزی برای انجام فعالیت‌های مرتبط ارزی و ریالی در حال انجام است و اقداماتی نیز تاکنون انجام شده است.

وکیلی در عین تاکید کرد که این بانک نقشی را که باید ایفا می‌کرده تاکنون ایفا نکرده است.