دکتر عباس هشی*

مدیریت بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های نظارت و کنترل ارزی طی هفته گذشته ثابت کرد، هنوز مجموعه این مدیریت با اتکا به تجربه، تخصص کارشناسی و سیاست‌های متخذه قادرند انجام وظیفه کنند. اقتصاد زیرزمینی کشور که (حدود ۵۰ درصد اقتصاد را تشکیل می‌دهد) با اتکا به منابع مالی و نفوذ سیاسی طی ماه خرداد ۱۳۹۰ توانسته هر آنچه عرضه ارز و سکه بود را جمع‌آوری کند و با ایجاد صف خرید، قیمت‌ها را افزایش دهد و موجب نگرانی مردم، ‌مسوولان ارشد کشور نسبت به وضعیت اقتصادی و نرخ ارز و سکه را فراهم کند. حتی کار به جایی رسید که مسوولان برای مقابله با آن سیاست‌های ۲۴ ساعته اعلام کنند و حتی با اعلام نرخ ارز شناور، ارز را دو نرخه کنند.

تصمیمات اجرایی هفته گذشته نشان‌دهنده توانمندی اداره و مدیریت ارز کشور است و ای کاش چنین تصمیماتی در ماه خرداد هم اتخاذ می‌شد، تا ضرر و زیان تغییرات نرخ ارز، که به سود دلالان و اقتصاد زیرزمینی بود، به بخش تولید و مردم تحمیل نشود. تغییرات نرخ ارز هر نوع باشد در نرخ بازار آزاد اثر می‌گذارد و اثر آن بر هزینه تولید و هزینه مردم چندین برابر است.

به مدیریت بانک مرکزی، که متکی به پشتوانه بهترین کارشناسان و متخصص مالی و پولی کشور هستند توصیه می‌شود که اعمال این سیاست‌ها را به موقع انجام دهند تا ذهنیت مردم نسبت به توان کاری و اعمال سیاست‌های آنها با ابهام روبه‌رو نباشند.

* حسابدار رسمی