گروه بازار پول - در حالی که رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از اراده بانک مرکزی برای صادر نکردن مجوز تاسیس بانک جدید سخن گفته است، معاون وزیر اقتصاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، افزایش بیشتر تعداد بانک‌ها را نگران‌کننده نمی‌داند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در صورت رعایت مقررات بانکداری بدون ربا و تدوین ضوابط تاسیس بانک‌ها، هیچ‌گونه نگرانی از بابت افزایش تعداد بانک‌ها در کشور وجود ندارد، گفت: پولشویی از طریق شاخص‌های نظارتی پیگیری می‌شود. اصغر ابوالحسنی در مورد افزایش تعداد بانک‌های خصوصی در کشور و اینکه آیا با توجه به شرایط تحریم، اقتصاد کشور گنجایش فعالیت این تعداد بانک را دارد؟ گفت: رقابت پذیری بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی را باید به رسمیت بشناسیم؛ بنابراین باید دیدگاه‌هایی مانند اینکه شرایط اقتصادی کشور ظرفیت فعالیت بانک‌های بیشتری را ندارد، کنار بگذاریم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بر اجرای قانون بانکداری اسلامی بدون ربا توسط بانک‌های کشور تاکید کرد و افزود: اگر بانک‌ها این موضوع را رعایت کنند هیچ‌گونه نگرانی از بابت تاسیس بانک‌های جدید و افزایش بانک‌های کشور وجود نخواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه در عین حال باید ضوابطی برای تاسیس بانک‌های جدید در نظر گرفته شود، اظهار داشت: شاخص تعداد مهم نیست، در هیچ کشوری شاخص تعداد بانک‌ها ملاک عملکرد نیست.

وی با بیان اینکه بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند، اضافه کرد: قانون برای بانک‌ها شرایط و مقرراتی را تعیین کرده است که باید طبق آن عمل کنند، بانک‌ها در این شرایط رقابت می‌کنند، در غیر این صورت طبق قانون با آنها برخورد می‌شود. لازم به یادآوری است که در روزهای اخیر وزارت اقتصاد به شدت با سیاست ارزی بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی مخالفت کرده است.

نظارت مهم‌تر است

همچنین رییس شورای‌عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه طرح دسته‌بندی بانک‌ها به ۴ گروه در مرحله مقدماتی اجرا قرار دارد، گفت: نفس تعدد بانک‌ها اشکالی ندارد، اما آنچه مهم است نظارت بر عملکرد بانک‌ها است.

محمودرضا خاوری با بیان اینکه طرح دسته‌بندی بانک‌ها به ۴ گروه در مرحله مقدماتی برای اجرایی شدن قرار دارد، گفت: این طرح در جلسات طرح تحول بانکی مطرح شده است، البته مطالعات اجرای طرح از حدود ۳ سال پیش آغاز و کارهای کارشناسی بر روی آن انجام شده است. رییس شورای‌عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد افزایش تعداد بانک‌ها در کشور و اینکه آیا اقتصادمان ظرفیت و گنجایش فعالیت این تعداد از بانک‌ها را دارد؟ عنوان کرد: نفس تعدد بانک‌ها اشکالی ندارد اما آنچه مهم است این است که باید به امر نظارت بپردازیم.