ایرنا- معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: سقف برداشت از بانک‌ها همچنان ۱۵ میلیون تومان است و این رقم تغییری نکرده است. اصغر ابوالحسنی با بیان آنکه‌ ‌سقف برداشت از بانک‌ها برای مبارزه با پولشویی ۱۵ میلیون تومان تعیین شده بود، افزود: این امر در سال ۸۸ ابلاغ شده و سقف آن تغییر نکرده است.

تداوم مبارزه با پولشویی

وی اظهار داشت: دستورالعمل‌های بخش بانکی با توجه به مواد قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه آن تصویب و به بانک مرکزی ارائه شده و این بانک نیز آن را به بانک‌ها ابلاغ کرده و در حال اجرایی شدن است.

ابوالحسنی افزود: لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم که سال گذشته در هیات دولت تصویب شده بود، به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و امیدواریم که با نهایی شدن آن به قانون تبدیل شود.

وی با بیان آنکه،‌ ایران مشکلی در مبارزه با جرم پولشویی ندارد، ‌افزود: در حوزه‌های بین‌المللی متاسفانه کم‌ لطفی‌هایی با این موضوع همانند قضایای هسته ای و غیره شده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: برخی از نهادهای بین‌المللی با موضوع پولشویی، سیاسی برخورد کرده‌اند و این در حالی است که ایران پاک‌ترین و بهترین کشور از نظر مبارزه با پولشویی است و اقتصاد ایران خاص‌ترین اقتصاد است.

پیگیری معوقات بانکی

معاون وزیر اقتصاد با بیان آنکه، ‌معوقات بانکی با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی رو به کاهش است، افزود: بانک‌ها در تلاشند در قالب کمیته‌های کاری اقداماتی را در راستای کاهش معوقات بانکی انجام دهند.

کاهش نرخ سود سپرده‌ها در افزایش نرخ سکه و ارز بی تاثیر است

ابوالحسنی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در افزایش نرخ سکه و ارز ‌گفت: چنین بحثی مطرح نیست و تحولات بازار ارز و سکه به طور طبیعی مربوط به مسائل دیگری است که البته بانک مرکزی در حال کنترل آن است.

افزایش سپرده‌های کوتاه‌مدت

وی در خصوص وضعیت سپرده‌های بانکی گفت: میزان سپرده‌های بانکی بعد از ابلاغ بسته سیاستی - نظارتی سال ۹۰ بانک مرکزی در بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت درآن سهام دارد، به ویژه در سپرده‌های کوتاه مدت افزایش یافته است.

ابوالحسنی در پایان گفت: برای تعیین وضعیت سپرده‌های بلند مدت سیستم بانکی نیز منتظر آمار و ارقام نهایی هستیم.