دنیای اقتصاد- در ادامه ارزان سازی نرخ رسمی دلار توسط بانک مرکزی، دیروز نیز ۲۰تومان از نرخ دلار دولتی کاسته شد و به تبع آن قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۱۹۵ تومان کاهش یافت و ۱۰ تومان دیگر ارزان شد.نرخ یورو نیز در بازار روز گذشته با رسیدن به نرخ ۱۷۰۰ تومان، با کاهش ۴۰ تومانی قیمت مواجه بود. دیروز سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت ۴۴۷ هزار تومان فروخته شد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید:این‌روزها خبر خاصی در بازار طلا و سکه نیست و خریداری برای طلا وجود ندارد. تداوم سیاست کاهشی برای پنجمین روز متوالی

نرخ رسمی ارز ۲۰ تومان کاهش یافت

گروه بازار پول - قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۱۹۵ تومان کاهش یافت و ۱۰ تومان دیگر ارزان شد. کاهش قیمت دلار رسمی روز گذشته نیز ادامه یافت و با ۲۰۳ ریال کاهش به ۱۱۲۳۳ ریال رسید. از قیمت سکه آزاد هم ۱۰۰۰ تومان کاسته شد. دیروز در ادامه سیاست کنترلی نرخ ارز در بانک مرکزی، قیمت رسمی ارز با ۲۰۳ ریال کاهش تا ۱۱۲۳ تومان کاهش داده شد که نسبت به نرخ ۱۱۷۲ تومانی ۱۸ خرداد ماه، تقریبا ۵۰ تومان افت کرده است.

در همین حال قیمت دلار آزاد از قیمت ۱۲۵۰ تومان اوج گرفته در روزهای اخیر با ۵۵ تومان کاهش تا ۱۱۹۵ تومان در روز گذشته پایین آمد. نرخ یورو نیز در بازار روز گذشته تا رسیدن به نرخ ۱۷۰۰ تومان، با کاهش ۴۰ تومانی قیمت مواجه بود. دیروز سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت ۴۴۷ هزار تومان فروخته شد.

نیم‌سکه بدون تغییر ۲۲۳ هزار تومان و ربع سکه با ۳۰۰۰ تومان افت قیمت ۱۲۷ هزار تومان به خریداران فروخته شد. سکه طرح قدیم در بازار دیروز ۵۰۰۰ تومان کاهش یافت و به نرخ ۴۶۵ هزار تومان رسید. قیمت سکه بانکی دیروز بدون تغییر ۴۴۶ هزارو ۸۸۸ تومان فروخته شد. وعده جدید رییس کل بانک مرکزی برای کاهش دادن نرخ دلار آمریکا تا ۱۱۰۰ تومان از طریق تزریق گسترده ارز مسافری و پایین آوردن نرخ رسمی ارز، به مرور در حال تحقق است. برخی منابع از اراده بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارز رسمی تا ۱۰۵۰ تومان خبر داده‌اند.

دیروز نرخ مسافری دلار ۱۱۲۶ تومان بود که نسبت به نرخ روز قبل ۲۶ تومان کاهش نشان می‌دهد. افت قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی در حالی است که نرخ برابری دلار در مقابل یورو قدری تقویت شده است. برابری یورو به دلار دیروز در اولین روز هفته کاری بازار‌های جهانی به ۴۲۲/۱ رسید. این میزان در پایان معاملات هفتگی ۴۳۱۹/۱ بود. دیروز تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران نرخ جهانی طلا به ۱۵۴۵ دلار رسید.

کسادی بازار و فروکش کردن تب سکه و ارز

در همین رابطه رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به کسادی بازار سکه و طلا طی روزهای اخیر به کاهش قیمت طلا ناشی از کاهش ارزش دلار اشاره کرد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار کرد:‌ این‌روزها خبر خاصی در بازار طلا و سکه نیست و خریداری برای طلا وجود ندارد.