ایسنا - رییس اتاق ایران که یکی از اعضای شورای پول و اعتبار است دلیل مخالفت خود با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را بالا رفتن هزینه بنگاه‌های تولیدی عنوان کرد. محمد نهاوندیان که به تازگی برای پنج سال آینده برای ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انتخاب شده است، گفت: افزایش یافتن سود سپرده‌ها عامل تورمی دیگر در شرایط کنونی اقتصاد کشور است و نباید افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، نهاوندیان اعتقاد دارد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران که عوامل تورمی دست‌اندرکار است و خود افزایش قیمت مولفه انرژی ممکن است در قیمت تمام شده به اندازه‌ کافی قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، اضافه‌کردن عامل تورمی در هزینه‌ مالی بنگاه‌ها که همین الان با استاندارد‌های بین‌المللی بسیار بالا هم هست، کار خیلی قابل دفاعی نیست.

وی ادامه داد: به خصوص باید توجه داشته باشیم که بین سود سپرده‌ و نرخ تسهیلات یک رابطه برقرار است. ما که هنوز در سیستم بانکداری خود به‌طور کامل آن نگاه بانکداری اسلامی را که سود تابع فعالیت و متعاقب فعالیت باشد دنبال نکردیم؛ یعنی سود علی‌الحسابی را داریم پرداخت می‌کنیم که آن سود علی‌الحساب رابطه‌ای با سود سپرده دارد.

نهاوندیان اضافه کرد: اگر سود سپرده بالا باشد، فشاری از سوی بانک‌ها شروع خواهد شد که سود تسهیلات هم بالا رود. به این سبب برای اینکه از آن اجتناب شود باید به این موضوع هم توجه کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوع دیگر این است که برای تصمیمات اقتصادی و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کنیم، باید یک عمر مفیدی را قائل باشیم. در موقعی که تصمیم می‌گیریم البته باید همه مشورت‌های لازم و رایزنی‌ها و اجماع‌سازی‌های لازم را انجام دهیم. با این شرایط پس از اینکه تصمیمی گرفتیم، اینکه بخواهیم به فاصله کمتر از دو ماه دوباره آن تصمیم را تغییر دهیم، یک بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌ها ایجاد می‌شود که خود این یک هزینه‌ای در قبال پیش‌بینی برنامه‌گذاری اقتصادی برای بنگاه‌ها ایجاد می‌کند که باید از این اجتناب کنیم.

رییس اتاق ایران در پایان در مورد سود تسهیلات نیز خاطرنشان کرد: همزمان با کاهش مختصری که در سود سپرده صورت گرفته در بسته بانک مرکزی سود تسهیلات هم کاهش پیدا کرد. این کاهش برای مجموع سپرده‌ها بود که مثلا برای مشارکتی‌ها رقم‌های بالای ۲۰درصد عمل می‌شد.