مخالفت نمایندگان با استفاده بدون مجوز دولت از مازاد درآمد‌های نفتی

فارس- در حالی که رییس کل بانک مرکزی در مورد استفاده از مازاد درآمدهای نفتی برای کنترل بازار ارز سخن می‌گوید، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس گفت: مازاد درآمد دولت ناشی از افزایش قیمت نفت و نرخ ارز باید به خزانه کشور واریز شود. یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این‌باره گفت: اگر دولت بدون اجازه مجلس از مازاد درآمد‌های نفتی استفاده کند، وزیر مربوطه را استیضاح می‌کنیم. موسی‌الرضا ثروتی در مورد مازاد درآمد ناشی از افزایش نرخ دلار توسط دولت و از طرفی افزایش قیمت نفت از میزان تعیین شده در قانون بودجه گفت: دولت در لایحه بودجه ۹۰ عنوان کرده بود قیمت هر دلار هزار و ۵۰ تومان محاسبه شود، اما این نرخ در قانون بودجه مکتوب نشد، در عین حال از الزامات لایحه برای تراز بودجه این است که نرخ ارز هزار و ۵۰ تومان باشد. وی افزود: اگر قیمت ارز از هزار و ۵۰ تومان افزایش یابد و قیمت هر بشکه نفت نیز از سطح ۵/۸۱ دلار بالاتر رود، پس از تامین منابع بودجه تا سقف ۵/۱۱ میلیارد دلار، پیش‌بینی هزینه شده و در موارد مصوب خرج می‌شود و مازاد بر آن باید طبق قانون به خزانه کشور واریز شود.

نماینده بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان افزود: همچنین طبق قانون بودجه ۲۰ درصد از درآمد فروش نفت و گاز و میعانات گازی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و بر اساس گزارش وزیر اقتصاد سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار و امسال ۴ میلیارد دلار و در مجموع ۱۶ میلیارد دلار وارد صندوق توسعه ملی شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۲۷ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی قرار گیرد؛ این در حالی است که اساسنامه صندوق توسعه ملی ۸ ماه قبل تصویب شده، اما هنوز هیات عامل این صندوق تشکیل نشده است؛ بنابراین از دولت درخواست می‌شود در تشکیل هیات عامل این صندوق دقت کنند تا منابع این صندوق برای اشتغال‌زایی و تولید در اختیار اقتصاد قرار گیرد.

ثروتی افزود: اگر قیمت نفت از بشکه‌ای ۵/۸۱ دلار بالاتر رود، از طرفی قیمت دلار نیز از هزار و ۵۰ تومان افزایش یابد، این مازاد درآمد به حساب ذخیره ارزی می‌رود و از محل فروش این ارزها معادل ریالی وارد خزانه کل کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: منابع درآمد نفت در بخش مصوب صرف بودجه کشور می‌شود و مازاد بر منابع بودجه به حساب ذخیره ارزی می‌رود.

ثروتی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت مجاز است مازاد درآمد نفتی را در بودجه‌های عمرانی استفاده کند؟ گفت: اعتبار بودجه عمرانی مصوب شده و اگر این مقدار اعتبار تخصیص پیدا کند، بسیار مناسب خواهد بود، اما واقعیت این است که منابع قابل‌توجه برای بودجه‌های عمرانی تصویب می‌شود، اما در مرحله عمل میزان تخصیص آن قابل‌توجه نیست.

دولت حق استفاده از درآمد حاصل از افزایش نرخ ارز را ندارد

در همین حال عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مازاد درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت خام و افزایش نرخ دلار باید به خزانه کشور واریز شود و برداشت از خزانه نیز مطابق قانون و با مصوبه مجلس خواهد بود.نصرالله کمالیان در مورد افزایش درآمدهای دولت ناشی از افزایش نرخ ارز و قیمت نفت گفت: طبق قانون آنچه از درآمدهای نفتی برای بودجه پیش‌بینی شده، اختصاص پیدا می‌کند و مازاد بر درآمدهای پیش‌بینی شده بر اساس قانون باید وارد خزانه کل کشور شود، زیرا صاحب این درآمد مازاد مردم هستند نه اینکه دولت فکر کند همه مازاد درآمدها متعلق به اوست. عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: هرگونه افزایش قیمت که ناشی از افزایش نرخ ارز یا قیمت نفت خام پدید آید دولت نمی‌تواند در آن تصرف کند و نیاز به مصوبه مجلس دارد که اگر چنین کاری انجام شود وزیر مربوطه مورد سوال و استیضاح قرار می‌گیرد. کمالیان گفت: طبق قانون ۵۳ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی صرف منابع عمومی بودجه می‌شود و مازاد بر این درآمد از محل افزایش قیمت نفت خام و نیز افزایش نرخ دلار باید به خزانه کشور واریز شود و برداشت از خزانه نیز مطابق قانون و با مصوبه مجلس خواهد بود.

وی در مورد سیاست تک نرخی کردن ارز گفت: دولت گرچه موظف نیست آن را طبق قانون اجرا کند، اما جزو سیاست‌ دولت است که ارز تک نرخی مد نظر قرار گیرد و تغییرات نرخ ارز صرفا مسائل سیاست داخلی نیست، بلکه مسائل سیاسی خارجی، بازرگانی و امنیت خارجی نیز بر آن اثر دارد، اما دولت باید از نوسان شدید نرخ ارز جلوگیری کند.