رمزگشایی از برنامه‌های ارزی بانک مرکزی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول - سرانجام به‌صورت رسمی دلایل افزایش ناگهانی نرخ ارز مرجع از سوی بانک مرکزی اعلام شد.

رییس‌کل بانک مرکزی با رمز گشایی از سیاست‌های ارزی این بانک، هدف از افزایش ناگهانی نرخ ارز مرجع و کاهش تدریجی آن طی روزهای گذشته را سنجش کشش بازار آزاد عنوان کرد و وعده داد: قیمت ارز کماکان در بازار آزاد روند کاهشی خواهد داشت. محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گویی با مهر دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز رسمی را آزمون بازار عنوان و اظهار کرد: افزایش نرخ ارز مرجع با این هدف انجام شد تا کشش پذیری بازار آزاد سنجیده شود. به گفته رییس‌کل بانک مرکزی نتیجه این اقدام به بانک مرکزی در از بین بردن فاصله قیمت ارز رسمی و ارز بازار کمک خواهد کرد.بانک مرکزی ۱۸ خرداد نرخ ارز مرجع را به یک‌باره افزایش قابل‌توجهی داد، اما در چند روز گذشته نرخ ارز مرجع، حالت نزولی گرفته است.

کاهش قیمت دلار

به گفته بهمنی سیاست به اجرا درآمده از سوی بانک مرکزی مانع از افزایش شکاف میان قیمت بازار و نرخ مرجع شد.رییس‌کل بانک مرکزی در مقام اثبات سخنان خود، با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در بازار، قیمت این ارز را در آخرین ساعت‌های کاری روز شنبه ۱۱۹۰ تومان اعلام و اظهار کرد: این نرخ نشانه کاهش ۶۰ تومانی قیمت دلار در بازار است. البته بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد قیمت هر دلار در بازار آزاد روز شنبه ۱۲۲۰ تومان بوده و این نرخ روز گذشته نیز ۱۲۰۵ تومان بود.

گام دیگر بانک مرکزی

بهمنی در ادامه این گفت‌و‌گو گام دیگر بانک مرکزی را در جهت کنترل بازار، تداوم روند کاهشی عنوان کرد.او با اعلام میزان کاهش قیمت دلار در روزهای آینده گفت: بانک مرکزی بازار ارز را رصد کرده و در روزهای آینده قیمت دلار را ۹۰ تومان دیگر کاهش خواهد داد. با توجه به قیمت اعلام شده هر دلار ۱۱۹۰ تومان به نظر می‌رسد قیمت دلار هدف از نظر بانک مرکزی ۱۱۰۰ تومان است. این در حالی است که قبلا این نرخ از سوی بانک مرکزی ۱۰۸۰ تومان اعلام شده بود.البته بهمنی بار دیگر در این گفت‌وگو تاکید کرد: بانک مرکزی تصمیم دارد که قیمت دلار در بازار را به قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ قبلی دلار برساند.به گفته او نرخ دلار باید به قیمتی باز گردد که قبل از اجرای سیاست اخیر بانک مرکزی با هدف یکسان‌سازی در بازار معامله می‌شده است؛ بنابراین اگر این سخن رییس‌کل نیز مبنا قرار گیرد نرخ هر دلار آمریکا قبل از اجرای سیاست افزایش نرخ ارز مرجع، حدود ۱۰۶۰ تومان بوده است.

مسوول ضرر دلالان نیستم

وی در پاسخ به این سوال که هنوز تفاوت قیمت بین دلار دولتی و آزاد وجود دارد و دلالان در بازار ارز جولان می‌دهند، اظهار کرد: برنامه جدید ارزی بانک مرکزی به دلالان و سفته‌بازان بازار ارز و دلار ضربه می‌زند، همین جا اعلام می‌کنم که دلالان و سفته‌بازان با اجرای سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ضرر خواهند کرد.بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی به هیچ وجه مسوول ضرر و زیان این عده از افراد نیست، افزود: بانک مرکزی قصد دارد که در آینده از سایر ابزارها از جمله افزایش نرخ سود سپرده‌ها برای تعادل بخشی به بازار ارز استفاده کند.

تاکید مجدد برای افزایش نرخ سود سپرده

رییس شورای پول و اعتبار در گفت‌وگوی دیروز خود بار دیگر بر افزایش نرخ سود سپرده‌ها تاکید کرد.

رییس‌کل بانک مرکزی این روزها افزایش نرخ سود سپرده‌ها و حذف مالیات سکه را از برنامه‌های بانک برای کنترل بازار عنوان کرده است. برنامه‌هایی که با مخالفت وزارت اقتصاد روبه‌رو است.روز گذشته گرچه از حذف مالیات ارزش افزوده سکه نامی برده نشد، اما وزیر اقتصاد مخالفت خود را ابراز کرد تا اختلاف میان دو سیاست‌گذار اقتصادی کماکان برقرار باشد.

در همین حال بهمنی از برنامه بانک مرکزی برای ارائه مجدد پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به شورای پول و اعتبار سخن گفته است و معتقد است: بانک مرکزی باید نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی را با توجه به شرایط افزایش دهد، وزارت اقتصاد به تداوم وضعیت موجود رای می‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی دلیل اصرار بر افزایش نرخ سود سپرده را ایجاد انگیزه در مردم و سپرده‌گذاران برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها عنوان و اظهار کرد: تقاضای کاذب بازار ارز را با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از بین خواهیم برد.

احضار مدیران ارزی دو بانک تجاری متخلف

روابط عمومی بانک مرکزی گزارش داد: در راستای اعمال کنترل موثر بر بازار ارز کشور، کمیته نظارت بر بازار مذکور به ریاست قائم‌مقام بانک‌مرکزی تشکیل و در اولین جلسه این کمیته درخصوص برخورد با بانک‌ها و صرافی‌هایی که در تامین ارز متقاضیان ارز مسافرتی کوتاهی کرده و سقف نرخ‌های فروش ارز را رعایت نکردند، تصمیمات لازم اتخاذ شد؛‌ بنابراین گزارش مدیران ذیربط دو بانک تجاری کشور به بانک‌مرکزی احضار و متعهد شدند که در اسرع وقت به‌رفع نارسایی‌های موجود اقدام و همچنین نسبت به‌رعایت کامل ضوابط و مقررات اهتمام لازم را به‌عمل آورند.

ضمنا مجوز فعالیت ۱۱ صرافی نیز به دلیل عدم‌رعایت مقررات ابطال یا تعلیق شده است.

دلار آزاد در مرز ۱۲۰۰ تومان

قیمت ارز و سکه در بازار آزاد به دنبال تداوم افت قیمت رسمی دلار با کاهش قابل‌توجه روبه‌رو شد. دیروز قیمت دلار آزاد آمریکا با ۱۵ تومان کاهش به ۱۲۰۵ تومان رسید. یورو نیز با ۲۰ تومان افت قیمت تا ۱۷۴۰ تومان کاهش یافت. بازار سکه نیز روز گذشته شاهد افت ۴۰۰۰ هزار تومانی قیمت سکه و نیم‌سکه بود که به ترتیب به ۴۴۸ هزار تومان و ۲۲۳ هزار تومان رسیدند. قیمت ربع سکه نیز ۵۰۰۰ تومان ارزان شد و ۱۳۰ هزار تومان فروخته شد. در حالی که قیمت سکه بانکی همچنان بدون تغییر ۴۴۶ هزار و ۸۸۸ تومان فروخته می‌شود.بانک مرکزی دیروز ۳۱ ریال دیگر از قیمت رسمی دلار آمریکا کاست و آن را تا ۱۱۴۳۶ ریال رساند. این در حالی است که بانک مرکزی در یک اقدام بی‌سابقه قیمت آن را تا ۱۱۷۲ تومان بالا برده بود. دیروز نرخ دلار مسافری ۱۱۵۲ تومان بود که نسبت به نرخ روز قبل ۲ تومان کاهش نشان می‌دهد. قیمت دلار در روز‌های اخیر تا ۱۲۵۰ تومان نیز بالا رفته بود.قیمت جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی به ۱۵۴۰ دلار رسیده بود.