دنیای اقتصاد- بانک مرکزی در تلاش برای کاستن از نرخ سکه دولتی، نرخ تمام سکه و نیم‌سکه را تغییری نداد؛ اما در اقدامی کم‌سابقه برای ربع سکه بانکی نیز نرخی تعیین نکرد. سیاست‌های بانک مرکزی هر چند در بازار دیروز تا حدودی در کاهش قیمت ۵۰۰۰ تومانی سکه موثر بود، اما بازار همچنان آبستن تغییرات است. در روز گذشته دلار آزاد ۱۵ تومان گران شد و به ۱۲۳۵ تومان رسید. دیروز حتی برخی صرافان، دلار را برای فروش محدود به نرخ ۱۲۴۰ تومان فروختند. از سویی تفاوت نرخ رسمی و غیررسمی دلار از ۶۳ تومان هم فراتر رفت. با وجود این شرایط، فضای سفته‌بازی در بازار دونرخی ارز کماکان جذاب است. با وجود افزایش ۱۵ تومانی دلار رخ داد

افت ۶ هزار تومانی قیمت سکه در بازار آزاد

گروه بازار پول - بانک مرکزی روز گذشته در ادامه سیاست‌های کنترلی خود در بازار ارز و سکه، در اقدامی کم سابقه، قیمتی برای ربع سکه اعلام نکرد.

آنچه که از رویداد‌های اخیر بازار می‌توان نتیجه گرفت، آن است که مداخله نوبتی روزانه بانک مرکزی در بازار ارز و سکه، تلاشی برای از دسترس خارج کردن امکان تصمیم گیری برای دلالان هر دو بازار است. در این میان آنچه که فعالان اقتصادی را با سردرگمی مواجه ساخته، نبود امکان تصمیم‌گیری دراز مدت است. نامه‌نگاری برخی صنعتگران در مورد افزایش ناگهانی قیمت مرجع ارز از سوی بانک مرکزی و گران شدن محصولات وارداتی در حوزه IT و برخی دیگر از اقلام مواد اولیه که انتظارات تورمی بیشتری را به قیمت تمام شده تولید تحمیل می‌کند، را شاید بتوان از جمله تبعات اولیه این اقدام برشمرد. سوال اینجاست آیا نتیجه این اقدام موجب گران شدن نهاده‌های تولید در کشور می‌شود یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بلند مدت؟ بخش دوم سوال همان است که شورای پول و اعتبار از پذیرفتن آن در قالب یک پیشنهاد از سوی بدنه کارشناسی بانک مرکزی سر باز زد. به هر حال اگر مقامات پولی و اقتصادی کشور تاثیر بسته پولی ۹۰ را بر بازار ارز و سکه بپذیرند، شاید بتوان به این نتیجه رسید که پذیرش پیشنهاد بانک مرکزی بیشتر به صلاح بود.روز گذشته قیمت تمام سکه و نیم سکه مانند قیمت‌های روز شنبه به ترتیب ۴۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد. واکنش بازار سکه به افت قیمت سکه بانکی در روز‌های اخیر به صورت کاهش ۶۰۰۰ تومانی قیمت در سکه بهار آزادی نمود یافت. دیروز سکه به ۴۵۶ هزارتومان رسید. نیم سکه نیز ۵۰۰۰ تومان ارزان شد و به ۲۲۷ هزار تومان رسید. ربع سکه در بازار آزاد نیز با کاهش ۴۰۰۰ تومانی تا ۱۳۳ هزار تومان کاهش یافت. در بازار ارز وضعیت متفاوتی برقرار بود. دیروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۲۳۵ تومان رسید. روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد با ۱۵ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۲۳۵ تومان رسید و اختلاف نرخ رسمی و غیررسمی دلار آمریکا در کشور تا ۶۳ تومان بالا رفت. قیمت ارز مسافری روز گذشته ۱۱۷۸ تومان اعلام شد. یورو نیز دیروز ۲۰ تومان افت قیمت روز شنبه را جبران کرد و مجددا به ۱۷۸۰ تومان رسید.

توقف فروش «ربع»

خبرگزاری فارس هم نوشت: به دنبال عدم اعلام نرخ فروش ربع سکه بهار آزادی در روز گذشته از سوی بانک مرکزی این سکه در شعب بانک ملی فروخته نشد. همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات در نرخ‌های بین‌المللی طلا، دیروز بازار رسمی خرید و فروش سکه نیز دستخوش تغییرات قیمتی نشد و سکه تمام و نیم با همان قیمت‌های دیروز فروخته شدند. البته فروش سکه دیروز درحالی در ۱۰۰ شعبه منتخب بانک ملی انجام شد که تا ساعت نگارش این گزارش، بانک مرکزی نرخی را برای فروش ربع سکه به اداره مربوطه در این بانک ارائه نداده بود.