تناقض در قیمت ارز و سکه دولتی و آزاد
گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت سکه آزاد دیروز 11 هزار تومان از سکه دولتی ارزان تر بود. نرخ دلار آمریکا نیز 15 تومان کاهش یافت.

روز گذشته بازار، تهدیدات و هشدار‌های رییس کل بانک مرکزی را جدی گرفت و در واکنش به تزریق ارز به صرافی‌ها و بانک‌های عامل، قیمت سکه و ارز توامان روبه کاهش نهاد.
از بازار پر حاشیه ارز نیز خبر می‌رسد که در برخی نقاط، اسم‌نویسی برای پیش فروش دلار به نرخ ارزان تر رواج یافته است. خبرگزاری‌ها نیز خبر می‌دهند که برخی صرافان در فروش دلار مسافری به زدو بند‌هایی می‌پردازند. تشکیل اسناد مسافرتی صوری به یکی از پردرآمدترین راه‌های کسب سود نامشروع در بازار ارز تبدیل شده است. دلالان با فراهم کردن اسناد و مدارک غیرواقعی برای برخی صرافان که متاسفانه اخلاق حرفه‌ای خود را زیر پا گذاشته اند، در فروش نامتعارف دلارهای مسافری اقدام به زد و بند می‌کنند و سود این معاملات را بین خود با نسبت‌های توافقی تقسیم می‌کنند. بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه «توسن» تلاش کرد تا این معاملات را رهگیری کند. خبرهای واصله از غیرعملیاتی شدن کامل این سامانه در برخی صرافی‌ها حکایت دارد که از سوی بانک مرکزی نیمه کاره رها شده است. سوال این جا است که زمانی که یک صرافی با
۲۰ سال سابقه کار، روزانه قادر به فروش دلار مسافری به تنها ۲۰ مسافر در روز است وبرای فروش ۱۰۰ هزار دلار مسافری تحویل گرفته خود، حداقل ۳ روز زمان نیاز دارد، چگونه است که یک صرافی در پستوی یک پاساژ، روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار ارز از بانک‌های عامل تحویل می‌گیرد و لاجرم باید روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ مسافر را پاسخگو باشد و اسناد مسافری آنها را بی‌عیب تحویل دهد که البته مورد بازرسی نیز قرار نمی‌گیرد؟ برخی از صرافان خوشنام بازار خواستار آنند که فروش ارز مسافری از میان این صنف به روش فعلی جمع شود.
واقعیت آن است که میراث 2 نرخی شدن ارز که پس از سال 81، از مهر ماه 89 در بازار ماندگار شد، تبعات نامعلومی دارد که هر از چند گاهی ترفند‌های تازه ای از آن برملا می‌شود. این در حالی است که برخی دلالان حتی برای واقعی جلوه دادن اسناد مسافری حتی 50 هزار تومان را نیزبه ازای هر دسته مدرک جعلی برای خروجی مسافر به طور قانونی واریز می‌کنند که با این وجود، سودجویی از بازار ارز برایشان بازهم به صرفه است. دیروز خبر رسید که در برخی پاساژهای منطقه فردوسی برای پیش فروش دلار به نرخ 1160 تومان برای امروز، از متقاضیان آشنا ثبت نام می‌کنند. این رقم خود نشانه ای برای کف قیمت 1160 تومانی دلار آزاد برای امروز است. نتیجه این وضعیت نگاه غیر علمی به بازار عرضه و تقاضا و نادیده گرفتن قیمت تمام شده پول در بازار‌های موازی با بازارهای متشکل پولی در لحاظ کردن نرخ تورم و نرخ بهره و نرخ سود سپرده بانکی است. طی روزهای گذشته با چرخش مجدد نقدینگی از بازار سکه به بازار ارز، رییس کل بانک مرکزی بر مداخله برای کاهش نرخ دلار به مردم اطمینان داد.
دیروز دلار آمریکا با ۱۵ تومان کاهش قیمت به نرخ ۱۱۷۰ تومان رسید. یورو نیز با ۳۰ تومان کاهش قیمت به نرخ ۱۶۶۵ تومان فروخته شد. دیروز نرخ مرجع دلار آمریکا نیز همچون ۲ روز قبل از آن ۱۰۶۶۲ ریال بود. در بازار سکه قیمت‌های شعب بانک ملی تغییری نداشت و به ترتیب ۴۵۱ هزار و ۳۶۰ تومان برای سکه بهار آزادی و ۲۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان برای نرخ نیم سکه و همچنین ۱۲۸ هزارو ۴۴۰ تومان برای ربع سکه رقم خورد.در بازار آزاد سکه به ۴۴۰ هزارتومان رسید که با ۵۰۰۰ تومان افت خود، بازهم ۱۱ هزار تومان از سکه دولتی ارزان تر بود. نیم سکه ۲۲۴ هزار تومان و ربع سکه۱۲۹ هزارتومان فروخته شد.