گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت سکه و ارز دیروز تحت تاثیر وعده رییس‌کل بانک مرکزی مبنی بر تزریق ارز به بازار، با افت همراه شد. محمود بهمنی روز جمعه گفت: به مردم هشدار داده بودیم که تحت تاثیر جریانات روانی قرار نگیرند و وارد سفته بازی دلار و سکه نشوند. به اعتقاد وی بازار ارز ۶۰ تومان حباب قیمتی داشت. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هر میزان که متقاضیان ارز بخواهند در اختیار آنها قرار می‌دهد، گفته بود: حتی اگر چند برابر هم ارز بخواهند، بانک مرکزی بدون محدودیت می‌پردازد. بهای سکه به دنبال کاهش ۱۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی و افت قیمت سکه دولتی با افت مواجه شد.

روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی در بازار با ۳۰۰۰ تومان کاهش به ۴۲۲ هزارتومان رسید. سکه طرح قدیم نیز دیروز ۵۰۰۰ تومان ارزان شد و به ۴۵۵ هزارتومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۲۱۲ هزار تومان و ۱۲۳ هزار تومان فروخته شدند. در شعب بانک ملی نیز فروش انواع سکه با کاهش قیمت همراه بود. بانک ملی دیروز سکه را ۲۰۰۰ تومان ارزان کرد و به نرخ ۴۲۲ هزارتومان فروخت. از قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز در شعب سکه فروش این بانک ۱۰۰۰ تومان و ۸۰۰ تومان کاسته شد و به ترتیب به نرخ ۲۱۱ هزار تومان و ۱۲۳ هزارو ۲۰۰ تومان به خریداران فروخته شد. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی با ۱۰ دلار کاهش نسبت به نرخ بسته شده روز قبل از آن، در سطح ۱۴۹۵ دلار بسته شد.

تقویت ارزش دلار آمریکا تا سطح ۴۱/۱ در مقابل یورو باعث کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی شد. در بازار تاثیر سخنان دو روز پیش رییس‌کل بانک مرکزی مبنی بر فروش بی‌حد و مرز ارز به متقاضیان، موجب کاهش قابل توجه قیمت ارز شد. جو روانی بازار تحت تاثیر این خبر تا حدودی التهاب خود را از دست داد. قیمت دلار آمریکا دیروز با ۱۰ تومان افت قیمت تا ۱۱۸۰ تومان رسید. صرافان دلار را دیروز به نرخ ۱۱۷۵ تومان از فروشندگان خریدند. قیمت دلار،

صبح دیروز به نرخ ۱۱۷۰ تومان نیز اعلام شده بود، که بار دیگر با افزایش تا سطح ۱۱۸۰ تومان تقویت شد. از بازار ارز خبر می‌رسد که با وجود اعلام تزریق ارز توسط بانک مرکزی، فروشی صورت نگرفته و تنها ارز مسافری با ضوابط خاص خود به صرافی ها فروخته می‌شود. فروش پر دردسر این نوع ارز، با وجود اجبار بانک مرکزی، کمتر مورد استقبال صرافان قرار گرفته است. یورو با ۲۵ تومان کاهش قیمت تا ۱۶۷۰ تومان کاهش یافت. صد ین ژاپن و پوند انگلیس نیزهر یک با ۱۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۱۴۴۰ تومان و ۱۹۴۵ تومان فروخته شدند.