فارس- دبیر شورای فقهی بانکداری اسلامی بانک مرکزی با بیان اینکه بررسی طرح تحول بانکی در دستور کار این شوراست، به تصویب عقود جدید بانکی در جلسه هفته قبل اشاره و از آغاز بررسی آنها در شورای پول و اعتبار تا یک ماه آینده خبر داد. محسن فاضلیان با تشریح جزئیات مصوبات عقود جدید بانکداری اسلامی در شواری فقهی بانک مرکزی، اظهار کرد: بانک مرکزی به دنبال پرهیز از صوری سازی عقود است و به منظور اینکه در برخی موارد امکان تامین نیازهای بازار پولی کشور با عقود بانکی فعلی وجود ندارد، بانک‌ها مجبور می‌شوند با عقود صوری تسهیلات پرداخت کنند.

دبیر شورای فقهی بانکداری اسلامی بانک مرکزی تاکید کرد: برهمین اساس آیین‌نامه مربوط به عقود مذکور در شورای فقهی طرح و تدوین شد و هم اکنون این دستورالعمل در مرحله ارجاع به شورای پول و اعتبار است.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب عقود مذکور در شورای پول و اعتبار، آیین‌نامه مربوطه به سیستم بانکی ابلاغ شده است، تصریح کرد: با تصویب این سه عقد، دست بانک‌ها برای ارائه خدمات متنوع و کاراتر در بخش تجهیز و تخصیص منابع بازتر می‌شود.

فاضلیان همچنین به یکی دیگر از طرح‌های مورد بررسی در شورای فقهی بانکداری اسلامی اشاره و اضافه کرد: ابزار قبولی بازخرید اسلامی نیز در شورای فقهی به منظور تامین نیازهای نقدینگی کوتاه مدت بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت تحت شرایط خاصی کلیات این طرح مورد تایید قرار گرفت.

وی گفت: هم اکنون طرح مذکور درحال تدوین آیین‌نامه و ارجاع مجدد به شورای فقهی بانکداری اسلامی بانک مرکزی و بعد از تصویب به شورای پول و اعتبار ارجاع می‌شود.