فارس- معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد از کاهش ۱۰ درصدی حجم مطالبات معوق بانک‌ها خبر داد و گفت: نسبت این مطالبات از ۲۳ درصد به ۲/۱۳ درصد کل تسهیلات ارائه شده در بانک‌ها رسید. اصغر ابوالحسنی هیستانی معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد در مورد مطالبات معوق بانک‌ها افزود: مسوول اصلی مطالبات معوق بانکی، خود بانک‌ها هستند که باید مطالبات را وصول کنند، اما در وزارت امور اقتصادی و دارایی کمیته پیگیری وصول مطالبات معوق بانکی تشکیل شده است. معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد تاکید کرد: براساس هدف‌گذاری وزارت اقتصاد قرار بود، حجم مطالبات معوق به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و گرچه در کل شبکه بانکی به این رقم نرسید، اما با پیگیری انجام شده در بانک‌های دولتی مطالبات معوق از ۲۳ درصد به ۲/۱۳ درصد رسیده است. وی تاکید کرد: با تشکر از همکاری همه بانک‌های دولتی انتظار می‌رود، در سال جهاد اقتصادی برای وصول مطالبات معوق به صورت جهادگونه عمل کنند.

ابوالحسنی در مورد حجم کل مطالبات معوق گفت: گرچه این رقم مرتب در حال تغییر است، اما نسبت غیرجاری مطالبات به تسهیلات بانک‌ها در مجموع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: نسبت مطالبات معوق به شکل غیرجاری به تسهیلات ارائه شده به رقم ۲/۱۳درصد رسیده است.

ابوالحسنی در پاسخ به این پرسش که طبق قانون برنامه چهارم قرار بود تسهیلات تکلیفی حذف شود، آیا این مساله تحقق یافت؟ گفت: در قانون برنامه پنجم نیز آمده است، چنانچه تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها تحمیل شود و نرخ سود آن با نرخ سود مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تفاوت کند، باید مابه‌التفاوت این نرخ سود در بودجه لحاظ شود.